Szalone Dni Muzyki - NA DĘTE MELODIE (52)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Wolfgang Amadeus Mozart: Uwertura, Marsz z opery Wesela Figara

Edward Grieg: Peer Gynt suity orkiestrowe nr 1, 2  (wybór)

Stanisław Moniuszko: Mazur z opery Halka

Fryderyk Chopin: temat z Etiudy E-dur op. 10 nr 

Aaron Copland: Hoedown z baletu Rodeo

Aaron Copland: Fanfare for the Common Man

WYKONAWCY:

Orkiestra Dęta PSM I i II st. im. K. Szymanowskiego w Płocku

Grzegorz Dębski (dyrygent)

Wesele Figara to jedna z najsłynniejszych oper Mozarta. Bezpośrednią inspiracją libretta była sztuka francuskiego dramatopisarza i wolnomularza Pierre’a Beaumarchaisa Wesele Figara (tytuł oryginalny to La Folle journée ou Le Mariage de Figaro, od którego festiwal Szalone Dni Muzyki zaczerpnął swą nazwę). Sztuka ta, mimo że wystawiona w Comédie Française w Paryżu, nie spodobała się ówczesnej władzy – Ludwik XVI zakazał jej wystawiania, tym samym wzbudzając jeszcze większe zainteresowanie tym dziełem. Sława Wesela Figara dotarła także do Wiednia i zainteresowała Mozarta na tyle, że wraz z Lorenzem da Ponte opracowali libretto do opery.

Halka, flagowy przykład polskiej opery narodowej, powstała dzięki znajomości Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. Panowie stwierdzili wspólnie, że poemat Wolskiego Halka, opisujący historię tragicznej miłości świetnie nadaje się na libretto opery. Etiuda E-dur Chopina to wbrew wirtuozowskiej i dydaktycznej naturze tego gatunku, utwór o charakterze nokturnowym. Był on bowiem nie tylko wybitnym pianistą, improwizatorem i kompozytorem, ale także świetnym pedagogiem, o czym świadczą relacje jego uczniów. 

Aaron Copland, uznawany za prekursora współczesnej amerykańskiej muzyki klasycznej. Balet Rodeo, którego fragment usłyszymy w wykonaniu orkiestry dętej, jest jednym z ważniejszych dzieł kompozytora w tym kierunku twórczym, chociażby przez umieszczoną w nim patriotyczną melodię A fanfare for a common man.

Wszystkie te utwory zostaną zaprezentowane w ciekawej aranżacji na orkiestrę dętą ze Szkoły Muzycznej w Płocku.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy