Szalone Dni Muzyki - ORIENTAL LISZT (1, 15)

Preludium do Festiwalu

  • Kup bilet
  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

Preludium do Festiwalu (miejsce: ORKIESTRA SINFONIA VARSOVIA, ul. Grochowska 272, Warszawa)

PROGRAM:

Ferenc Liszt: Rapsodia rumuńska 

Komitas - popularna melodia ormiańska Imperium Osmańskiego

Ferenc Liszt: Consolation nr 3

improwizacje orientalne

Ferenc Liszt: Rapsodia węgierska nr 3

Sayed Darwish: Albi (pieśń egipska)

Béla Bartók: Rumuńskie tańce ludowe  

Ferenc Liszt: Capriccio alla turca sur les motifs de Beethoven  

WYKONAWCY:

Ihab Radwan (ud, śpiew)

Astrig Siranossian (wiolonczela, śpiew)

Nidhal Jaoua (kanun, darbuka)

Nathanaël Gouin (fortepian)

Kanun to instrument strunowy szarpany. Jego nazwa pochodzi od arabskiego słowa qanun, oznaczającego zasadę, normę, regułę. Jego korzenie sięgają prawdopodobnie do antycznej Grecji, na co wskazywałoby jego  podobieństwo do cytry. Ud to także instrument strunowy szarpany, ale uważany za przodka lutni. Posiada jednak dużo krótszą i węższą szyjkę. Gra się na nim podłużnym plektronem (czyli metalową lub plastikową blaszką), skracając struny palcami drugiej ręki na gryfie. Obydwa te instrumenty usłyszymy w ormiańskich utworach Komitasa, egipskich kompozycjach Sayeda Darwisha oraz improwizacjach. Pomiędzy tymi punktami programu pojawią się również utwory kompozytorów europejskich – Ferenca Liszta i Beli Bartóka.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy