Szalone Dni Muzyki - PIEŚNI ŚWIATA (25)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Igor Strawiński: Trzy wiersze w języku japońskim

Maurice Delage: Quatre poèmes hindous

Luciano Berio: Folk Songs

WYKONAWCY:

Elodie Hache (sopran)

Andrzej Krzyżanowski (flet)

Hanna Turonek (flet piccolo)

Arkadiusz Krupa (obój)

Nicolas Baldeyrou (klarnet)

Karol Sikora (klarnet basowy)

Sylvain Blassel (harfa)

Karol Krasiński (instrumenty perkusyjne)

Katarzyna Bojaryn (instrumenty perkusyjne)

Quatuor Psophos

Éric Lacrouts (skrzypce)

Bleuenn Le Maître (skrzypce)

Cécile Grassi (altówka)

Guillaume Martigné (wiolonczela)

Yoan Héreau (fortepian / kierownik muzyczny)

Muzyczne opracowanie poezji to bardzo ciekawe zagadnienie pod względem kompozytorskim. Napisanie muzyki, która uwydatnia piękno warstwy dźwiękowej i znaczeniowej języka to nie lada wyzwanie. Szczególnie wymagające ㄧ z europejskiej perspektywy ㄧ wydaje się stworzenie warstwy muzycznej do tekstów w językach orientalnych, bądź używanych w niewielkich, lokalnych społecznościach (jak gwary  czy dialekty). Na koncercie „Pieśni świata” będzie można usłyszeć, jak muzyka współgra ze słowem.

Cztery poematy hinduskie kompozytora francuskiego Maurice’a Delage’a powstał podczas pobytu twórcy w Indiach w 1912 roku. Nazwy kolejnych ogniw cyklu pochodzą od miast, przez które kompozytor przejeżdżał podczas swojej podróży. Cykl Luciana Beria to z kolei impresje z Ameryki, Armenii, Francji, oraz różnych regionów Włoch. Wbrew nazwie – Folk Songs – nie wszystkie pochodzą z tradycji ludowej. Część z nich została skomponowana przez amerykańskiego zbieracza ludowych pieśni, Johna Jacoba Nilesa lub samego Beria. Dzieło Igora Strawińskiego Les Trois poésies de la lyrique japonaise to opracowania trzech krótkich wierszy japońskich z gatunku waka. Elementem wspólnym dla wszystkich tych kompozycji jest wybór nietypowego zespołu instrumentalnego, towarzyszącego partii solowej. Może w jakiś sposób koresponduje to z powiewem orientu zawartym w opracowywanej poezji?

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy