Szalone Dni Muzyki - PORA NA ARIE (11)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Thomas Adès: Uwertura i aria Fancy z opery kameralnej Powder her face

Georges Bizet: fragmenty z opery Carmen

Karol Szymanowski: Pieśń Roksany z opery Król Roger

Igor Strawiński: Nonn’ erubescite, reges aria z opery Oedipus Rex

Giacomo Puccini: fragmenty z opery Turandot

Leo Delibes: Duet kwiatów z opery Lakmé

WYKONAWCY:

Ewa Majcherczyk (sopran)

Anna Borucka (mezzosopran)

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Bassem Akiki (dyrygent)

Charakterystycznymi punktami koncertu są pełne dramatyzmu arie powierzone kobiecym postaciom. Wszystkie opowiadają o wewnętrznym rozdarciu, silnych uczuciach czy o dalekiej od idylli rzeczywistości, w której osadzono bohaterki oper. Fancy Aria pochodzi z opery Powder her face Thomasa Adesa. Dzieło zostało oparte na prawdziwej historii księżnej brytyjskiej, Margaret Campbell, której burzliwe losy wywołały skandal i falę plotek w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. 

W programie nie zabrakło również Carmen Georgesa Bizeta. Na koncercie wykonane zostaną dwie arie głównej bohaterki, w tym słynna Habanera, w której Carmen odrzuca zaloty otaczających ją mężczyzn. Polskim akcentem jest aria Roksany Uśnijcie krwawe sny Króla Rogera z opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Aria ta jest kołysanką, którą śpiewa  żona tytułowego bohatera.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy