Szalone Dni Muzyki - W CZTERY STRONY ŚWIATA (13)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

WSCHÓD Aleksandr Borodin: Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor

ZACHÓD Edward Elgar: Pomp and Circumstance (Marsz nr 1)

PÓŁNOC Jean Sibelius: Finlandia

POŁUDNIE Emmanuel Chabrier: España

WYKONAWCY:

Sinfonia Varsovia

Mihhail Gerts (dyrygent)

Malina Sarnowska prowadzenie

Tańce połowieckie pochodzące z opery Kniaź Igor. Dzieło to zainspirowane zostało kulturą ludu Połowców, zamieszkującego kazachstańskie stepy oraz południową Syberię w VIII wieku. Kierunek zachodni wskaże kompozycja Edwarda Elgara – Pomp and Circumstance (Marsz nr 1). Dzięki poematowi symfonicznemu Finlandia Jeana Sibeliusa odwiedzimy Północ. Sibelius, najsłynniejszy fiński kompozytor, napisał to dzieło w 1899 roku jako ostatnie ogniwo cyklu poświęconego historii tego narodu. Był to także ukryty protest przeciwko cenzurze, jaką narzuciło Finlandii Cesarstwo Rosyjskie. Cała kompozycja utrzymana jest w charakterze żwawym i bojowym. Melodia hymnu Finlandii pojawiająca się w finale przynosi jednak uspokojenie. Ostatni z kierunków, czyli Południe, obierzemy, słuchając rapsodii symfonicznej España Emmanuela Chabriera. Ten francuski kompozytor odwiedził Hiszpanię i zafascynowała go kultura tego różnorodnego kraju. Możemy domyślać się tego po korespondencji, którą Chabrier kierował do swojego przyjaciela, Charlesa Lamoreuxa, który ostatecznie dyrygował prawykonaniem Rapsodii.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy