Szalone Dni Muzyki - WIELKIE TOURNÉE (36)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Henry Purcell: Overture z suity Abdelazer 

Marin Marais: Tempête, Chaconne z opery Alcyone

Michel Corrette: Allegro z Sonaty op. 20 nr 2

André Campra: Passepieds z opery baletowej L’Europe galante

Michel-Richard de Lalande: Chaconne z opery Les fontaines de Versailles

Marin Marais: Marche pour les bergers et les bergères z opery Alcyone

Jean-Philippe Rameau: Vézinet z cyklu Les Pièces de clavecin en concerts 

Michel Corrette: Les Sauvages z cyklu Concertos comiques

Claudio Monteverdi: Selva Morale e Spirituale*  

Antonio Vivaldi: Koncert na smyczki G-dur RV 157 (III Allegro)

Alessandro Marcello: Koncert obojowy d-moll S.Z 799 (II. Adagio, IIII. Presto)

Arcangelo Corelli: Concerto grosso D-dur op. 6 nr 1 (Allegro)

Georg Philipp Telemann: Ouverture-Suite Les Nations TWV 55:G4 (Les Moscovites, Les Portugais)

Johann Sebastian Bach: Sinfonia de la deuxième partie de la cantate Die Elenden sollen essen BWV 75


*aranżacja na dwoje skrzypiec, altówkę i basso continuo

WYKONAWCY:

Ensemble Masques

Olivier Fortin (klawesyn / dyrygent)

Program tego koncertu składa się z krótkich impresji muzyki dawnej – pojedynczych części koncertów, sonat, suit, jednym słowem, typowych gatunków epoki baroku. Muzyka instrumentalna w tym okresie historii muzyki niemal nie mogła się obejść bez partii basso continuo, realizowanego najczęściej na klawesynie, lutni, organach. Partia continuo stanowiła bazę harmoniczną całej struktury kompozycji. Jej realizacja wymagała od instrumentalisty umiejętnego odczytywania specjalnej notacji zawierającej linię melodyczną basu i cyfrowe oznaczenia poszczególnych akordów. Podczas koncertu „Wielkie tournée” partia ta będzie wykonywana przez Oliviera Fortina na klawesynie. 

Francuski zespół Ensemble Masques, który zaprezentuje się słuchaczom podczas „Wielkiego tournée”, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej. Ich artystycznym credo jest eklektyzm stylistyczny i otwartość na różne tradycje wykonawcze. Sprawia to, że ich wykonania są dynamiczne, barwne, a niejednokrotnie zaskakujące. Ich nazwa nawiązuje do masek, czyli rodzaju swobodnej opery. Gatunek ten był charakterystyczny dla dworu angielskiego czasów elżbietańskich.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy