Szalone Dni Muzyki - WŁOSKI CZAJKOWSKI (29)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Grażyna Bacewicz: Kaprys polski*

Piotr Czajkowski: Koncert skrzypcowy D-dur op. 35

Piotr Czajkowski: Kaprys włoski op. 45


*opracowanie na orkiestrę smyczkową

WYKONAWCY:

Diana Tishchenko (skrzypce)

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

Michał Klauza (dyrygent)

Kaprys włoski to jeden z najpopularniejszych utworów Czajkowskiego. Utwór ten powstał podczas jego podróży do Rzymu. Kompozytor, będąc w swoim hotelowym pokoju, usłyszał melodie wykonywane przez ulicznych grajków i postanowił na nich oprzeć swoją muzyczną pocztówkę. Ciekawym aspektem opracowania tych melodii jest bogata instrumentacja – warto zwrócić uwagę na szerokie użycie instrumentów dętych drewnianych i perkusyjnych, na przykład tamburyna.

Drugim kaprysem w programie będzie Kaprys polski Grażyny Bacewicz. Jest to dzieło pierwotnie napisane na skrzypce solo, jednak podczas tego koncertu zostanie wykonane w aranżacji na orkiestrę smyczkową. Jest to utwór o prostszej budowie, niż Kaprys włoski, jest oparty tylko na jednym motywie przewodnim (w odróżnieniu od kompozycji Czajkowskiego, w której było ich kilka). Nie sposób jednak przegapić polskiego charakteru utworu, co również czyni go muzyczną pocztówką z kraju nad Wisłą.

Koncert skrzypcowy D-dur Piotra Czajkowskiego należy do czołówki najpopularniejszych i najtrudniejszych koncertów skrzypcowych. Wymaga on od solisty nie tylko wysokich zdolności wykonawczych, ale także kondycji fizycznej – całe dzieło trwa około czterdziestu minut. Ciekawe, że pomimo ogromnych rozmiarów Koncertu skrzypcowego, Czajkowski skomponował całość zaledwie w ciągu  miesiąca!

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy