Zagubione dusze

Igor Strawiński, Max Richter / Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor
Spektakl w ramach XI Dni Sztuki Tańca

Wieczór baletowy w trzech częściach

WESELE
Choreografia: BRONISŁAWA NIŻYŃSKA
Muzyka: IGOR STRAWIŃSKI

DO NOT GO GENTLE…
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: IGOR STRAWIŃSKI (Largo z Symfonii Es-durIn Memoriam Dylan Thomas)

INFRA
Reżyseria i choreografia: WAYNE McGREGOR
Muzyka: MAX RICHTER

Premiera: 16/11/2019

16, 23, 24/11/2019; 14, 16/6/2020

Spotkania wprowadzające z udziałem gości specjalnych
Prowadzenie: Maciej Krawiec

Foyer Główne / 45 minut przed przedstawieniem / Wstęp za okazaniem biletu na spektakl

Goście:

16/11 - Krzysztof Pastor, choreograf baletu Do Not Go Gentle…
23/11 - Melissa Abel, solistka PBN
24/11 - Patryk Walczak, pierwszy solista PBN

Wesele, które sam kompozytor określił jako „rosyjskie sceny choreograficzne ze śpiewem i muzyką” to mniej znana, choć równie arcydzielna część pierwotnie zamyślonego przez Igora Strawińskiego dyptyku natchnionego obrzędami dawnej Rusi. Ukończył je jednak dopiero dziesięć lat po premierze Święta wiosny, w którym chodziło o rytuały obłaskawiające naturę – tutaj są to uroczystości zaślubin. Powstał rodzaj kantaty scenicznej, inspirowanej pieśniami ludowymi. Orkiestra jest zdominowana przez elementy perkusyjne i toccatowo brzmiące fortepiany, muzykę przepełnia dynamizm i żywioł rytmu. Klasyczna choreografia Bronisławy Niżyńskiej – siostry Wacława, nieco przyćmionej jego sławą, ale równie uzdolnionej artystki – to jej najwspanialsze dzieło. Ciała tancerzy niejednokroć splatają się w bez mała architektonicznych ułożeniach, jak choćby w scenie zaplatania włosów panny młodej zwieńczonej figurą „ludzkiego warkocza” tancerek. Muzyka Strawińskiego jest także kanwą nowej choreografii Krzysztofa Pastora. Kanony żałobne i pieśń do słów Dylana Thomasa powstały wkrótce po tym, jak poeta obiecał Strawińskiemu libretto operowe i… zmarł. Rzecz to posępna, nokturnowa, lamentacyjna – stanowi kontrapunkt dla orgiastycznie witalnego Wesela. Niezwykle emocjonalna Infra jednego z najznamienitszych twórców tańca średniego pokolenia, Wayne’a McGregora z elegijną muzyką Maxa Richtera od dekady zbiera entuzjastyczne recenzje na całym świecie. To iście gwiazdorskie zwieńczenie wieczoru baletowego.

Obsada

Realizatorzy

Śpiewacy:

Magdalena Stefaniak – sopran
Magdalena Pluta – mezzosopran
Piotr Maciejowski – tenor
Jasin Rammal-Rykała – bas

Pianiści:

Miłosława Brzezińska-Wojtczak
Anna Marchwińska
Joanna Laszczkowska
Aleksander Teliga jr

Perkusiści:

Henryk Mikołajczyk
Krzysztof Szmańda
Rafał Kucharski
Katarzyna Bojaryn
Paweł Gębicki
Jan Smoczyński

Polski Balet Narodowy
ChórOrkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej


Streszczenie

  • ,

    Wesele (Les Noces)

     

    Treść baletu

     

    Balet przedstawia wiejskie rosyjskie wesele z początków ery chrześcijańskiej, kiedy rytuały pogańskie wciąż były obecne w tradycjach rodzinnych.  

    Obraz 1. Błogosławieństwo Panny Młodej

    Przyjaciółki zaplatają włosy Pannie Młodej, tymczasem ona w niepewności ubolewa nad zaaranżowanym małżeństwem. Szlocha ze strachu, mimo że druhny próbują ją pocieszyć. Rodzice błogosławią córkę.

    Obraz 2. Błogosławieństwo Pana Młodego

    Pan Młody w towarzystwie przyjaciół świętuje w przeddzień ślubu. Rodzice go błogosławią.

    Obraz 3. Panna Młoda opuszcza dom rodziców

    Opuszczającą dom rodzinny Pannę Młodą odprowadzają przyjaciółki i cztery swatki. Matka boleje nad utratą córki.

    Obraz 4. Uczta weselna

    W izbie swojego nowego domu nowożeńcy żegnają się z rodzicami. Wieśniacy i goście celebrują ucztę weselną. Pan Młody przyrzeka Pannie Młodej szczęśliwe życie.

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Partner XI Dni Sztuki Tańca

  • Patroni medialni

  • Patron medialny premiery

  • Partner premiery