Znasz-li ten kraj - Moniuszkowski Maraton Akademii Operowej

Ewa Rucińska – reżyseria

WYSTĘPUJĄ:

Katarzyna Belkius – sopran
Katarzyna  Drelich – sopran
Magda Górniak – sopran
Inna Fedoriy – sopran
Joanna Kędzior – sopran
Paula Kluczna – mezzosopran
Nataliia Kukhar – mezzosopran
Magdalena Stefaniak – sopran
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Justyna Ołów – mezzosopran
Katarzyna Szymkowiak – mezzosopran
Jakub Foltak – kontratenor
Mykhailo Kushlyk – tenor
Sebastian Mach – tenor
Rafał Polek – tenor
Paweł Trojak – baryton
Roman Chabaranok – bas
Paweł Horodyski – bas
Yevhen Rakhmanin – bas
Jasin Rammal-Rykała – bas

PIANIŚCI:

Aleksander Chodacki
Julia Kocjan
Joachim Kołpanowicz
Marta Kostrych
Joanna Laszczkowska
Natalia Pawlaszek
Marta Plasota
Krystian Sękowski
Alina Shevchenko


PROGRAM

CZĘŚĆ I

Znasz-li ten kraj, do słów Adama Mickiewicza wg J. W. Goethego
Groźna dziewczyna, autor słów nieznany
Serce moje, do słów Antoniego Kolankowskiego
Niepewność, do słów Adama Mickiewicza
Ja Ciebie kocham, do słów Adama Asnyka
Urzeczony, do słów A. Żeleźniaka
Dalibógże, do słów Józefa Massalskiego
Piosnka obłąkanej Ofelii, do słów Williama Shakespeare’a
Swaty, do słów Edmunda Wasilewskiego
Krakowiaczek, do słów Edmunda Wasilewskiego
Złota rybka, do słów Jana Zachariasiewicza
Matysek, do słów Władysława Syrokomli
Dwie zorze, do słów Teofila Lenartowicza

CZĘŚĆ II

Prząśniczka, do słów Jana Czeczota, opracowanie muzyczne Rafał Kłoczko
O Matko moja, do słów Jana Prusinowskiego
Wyjazd z Ukrainy, do słów Michała Grabowskiego
Pieśń wojenna, do słów Józefa Kościelskiego
Cyganie, autor słów nieznany
Wędrowna ptaszyna, do słów Jana Czeczota
Korale, do słów Władysława Syrokomli
Powiedzcie mi,
słowa tradycyjne
Dumka, do słów Jana Czeczota
Kozak , do słów Jana Czeczota
Łza, słowa autor nieznany
Modlitwa, do słów Edmunda Wasilewskiego
Dobranoc, do słów Stanisława Jachowicza

CZĘŚĆ III

Pieśń wieczorna, do słów Władysława Syrokomli, opracowanie muzyczne Rafał Kłoczko
Do Niemna, do słów Adama Mickiewicza
Sen, do słów M. Desbordes-Valmore’a
Tęsknota, do słów Piotra Maszyńskiego
Piosnka żołnierza, do słów Józefa Korzeniowskiego
Matko, już nie ma Cię, do słów Victora Hugo
Przyczyna, do słów Stefana Witwickiego
Wróżba znachora, do słów Jana Prusinowskiego
Pieśń Nai, do słów Józefa Korzeniowskiego
Kum i kuma, do słów Jana Czeczota
Dziad i baba, do słów Ignacego Jana Kraszewskiego
Wiosna, do słów Stefana Witwickiego
Jaskółeczka, do słów Wincentego Pola
Święty Piotr, do słów Pierre’a-Jean de Berangera

Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.

Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.

Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.

Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.

  • Realizacja działań w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni