Zagubione dusze

Igor Strawiński, Max Richter / Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor

WESELE
Prapremiera: 13.06.1923, Ballets Russes, Paryż
Choreografia: BRONISŁAWA NIŻYŃSKA
Muzyka: IGOR STRAWIŃSKI

DO NOT GO GENTLE…
Prapremiera: 15.02.2000, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: IGOR STRAWIŃSKI (Largo z Symfonii Es-durIn Memoriam Dylan Thomas)

INFRA
Prapremiera: 13.11.2008, Royal Ballet, Londyn
Reżyseria i choreografia: WAYNE McGREGOR
Muzyka: MAX RICHTER

Premiera: 16/11/2019, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Trzy jednoaktówki dla wielbicieli baletu bez paczek romantycznych czy tutu. Rozpoczynamy Weselem Igora Strawińskiego, baletem napisanym już po przełomowym Święcie wiosny, oryginalnie zestawiającym cztery fortepiany z perkusją i śpiewakami. Za choreografią stała Bronisława Niżyńska, siostra wielkiego tancerza Wacława, zresztą nie mniej od brata uzdolniona. W czarno-białych, nawiązujących do wschodniego folkloru rubaszkach i kaftanach, weselnicy dają wspaniałe widowisko: dowcipne (taniec druhen z warkoczem) oraz precyzyjne. Niżyńska miała genialne wyczucie przestrzeni i sceny. Warto się przekonać na własne oczy (i uszy). Krzysztof Pastor pozostaje przy Strawińskim. Do not go gentle… dedykowano pamięci Thomasa Dylana, walijskiego poety i pisarza. Co ciekawe poemat powstawał dla jego umierającego ojca, zaś w 2019 roku Iggy Pop włączył go do swego albumu Free. Kończymy elegijną Infrą Maxa Richtera, entuzjastycznie przyjętym na świecie dziełem Wayne’a McGregora.

Realizatorzy

Śpiewacy:

Magdalena Stefaniak – sopran
Magdalena Pluta – mezzosopran
Piotr Maciejowski – tenor
Jasin Rammal-Rykała – bas

Pianiści:

Miłosława Brzezińska-Wojtczak
Anna Marchwińska
Joanna Laszczkowska
Aleksander Teliga jr

Perkusiści:

Henryk Mikołajczyk
Krzysztof Szmańda
Rafał Kucharski
Katarzyna Bojaryn
Paweł Gębicki
Jan Smoczyński

Polski Balet Narodowy
ChórOrkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej


Streszczenie

  • ,

    Wesele (Les Noces)

     

    Treść baletu

     

    Balet przedstawia wiejskie rosyjskie wesele z początków ery chrześcijańskiej, kiedy rytuały pogańskie wciąż były obecne w tradycjach rodzinnych.  

    Obraz 1. Błogosławieństwo Panny Młodej

    Przyjaciółki zaplatają włosy Pannie Młodej, tymczasem ona w niepewności ubolewa nad zaaranżowanym małżeństwem. Szlocha ze strachu, mimo że druhny próbują ją pocieszyć. Rodzice błogosławią córkę.

    Obraz 2. Błogosławieństwo Pana Młodego

    Pan Młody w towarzystwie przyjaciół świętuje w przeddzień ślubu. Rodzice go błogosławią.

    Obraz 3. Panna Młoda opuszcza dom rodziców

    Opuszczającą dom rodzinny Pannę Młodą odprowadzają przyjaciółki i cztery swatki. Matka boleje nad utratą córki.

    Obraz 4. Uczta weselna

    W izbie swojego nowego domu nowożeńcy żegnają się z rodzicami. Wieśniacy i goście celebrują ucztę weselną. Pan Młody przyrzeka Pannie Młodej szczęśliwe życie.

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni

  • Patron medialny premiery