Chorus opera

Bizet, Leoncavallo, Mascagni, Moniuszko, Orff, Penderecki, Puccini, Szymanowski, Verdi, Wagner

  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 21 CZERWCA 2022, GODZ. 11.00 Kup bilet
  • W SPRZEDAŻY OD 1 PAŹDZIERNIKA 2022, GODZ. 11.00
  • W SPRZEDAŻY OD 1 PAŹDZIERNIKA 2022, GODZ. 11.00

W 2020 roku Opera Narodowa w Warszawie obchodziła 55-lecie odbudowy swej historycznej siedziby na placu Teatralnym. Ambitny projekt podniesienia teatru z ruin zakończył się w 20 lat po wojnie – 19 listopada 1965 roku nastąpiło uroczyste otwarcie unowocześnionego Teatru Wielkiego. Wkrótce potem z tymczasowej siedziby przy ul. Nowogrodzkiej wprowadził się doń zespół Opery Warszawskiej, w tym jej wyśmienity chór.

Otwarcie Teatru Wielkiego stało się impulsem do dalszego rozwoju tego zespołu.W spektaklach wystawianych na wielkiej scenie musiał występować potężny chór, który był ozdobą kolejnych inscenizacji. Wkrótce zyskał on renomę jednego z najlepszych chórów w Polsce, przede wszystkim dzięki wybitnej dyspozycji wokalnej i umiejętności zespołowego muzykowania jego członków i członkiń. Nad jakością artystyczną zespołu przez kolejne lata czuwali Józef Bok, Zofia Urbanyi-Świrska, Henryk Wojnarowski, Lech Gorywoda, Jan Szyrocki i Bogdan Gola. Od sezonu 2016/2017 chórem kieruje Mirosław Janowski. Zespół występuje w przedstawieniach operowych, bierze udział w koncertach symfonicznych, prowadzi również samodzielną działalność koncertową.

Znakomita forma zespołu skłoniła wybitnego francuskiego dyrygenta Patricka Fournillier, od sezonu 2020/2021 dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie do zorganizowania galowego koncertu, którego Chór Teatru Wielkiego będzie głównym bohaterem.

Wspaniałego repertuaru muzycznego na chór przecież nie brakuje. Pisanie scen zespołowych z udziałem chóru, to niemal osobna umiejętność kompozytorska, której nie każdy twórca był w stanie sprostać. Patrick Fournillier sięgnął po najwspanialsze osiągnięcia w tej dziedzinie, program koncertu jest więc jedną wielką feerią muzycznych przebojów.

Gala rozpocznie się słynnym, napisanym z niezwykłym rozmachem chórem O Fortuna z kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa, następnie zaś zabrzmi muzyka włoska. Usłyszmy dwa chóry z oper Giacoma Pucciniego. Coro a bocca chiusa (Chór z zamkniętymi ustami) z II aktu opery Madame Butterfly to utwór, który nie ma sobie równych. Brzmi jak kołysanka w krainie snów. To Butterfly usypia swojego synka, czekając z utęsknieniem na przybycie ukochanego kapitana Pinkertona. Chór nuci kojącą melodię przy akompaniamencie pizzicata smyczków. Niestety, jest to preludium do tragedii, która rozegra się w następnym, trzecim akcie.

Z kolei w swojej ostatniej operze Turandot potraktował Puccini chór jako bohatera zbiorowego. Każdy z trzech aktów tej opery zakończony jest wspaniałą inwokacją chóru. Usłyszymy pierwszą z nich, Perche tarda la luna (Czemu księżyc tak późno) z I aktu. Tłum przed pałacem cesarskim oczekuje z niecierpliwością opóźniającego się wschodu księżyca i przeczuwa kolejną ściętą na rozkaz księżniczki Turandot głowę. Miesza się w nim nastrój tajemniczości z triumfem (puzony).

Nie zabraknie fragmentów z oper innych kompozytorów werystów: usłyszmy Coro delle campagnePajaców Ruggiera Leoncavalla, zaś Orkiestra Teatru Wielkiego wykona instrumentalne Intermezzo przywołujące rześkie sycylijskie krajobrazy z Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego. Nie zabraknie chórów z oper Giuseppe Verdiego (Fuoco di gioiaOtella, chór Cyganów z Trubadura). Auto da feDon Carlosa, które zakończy część pierwszą gali, to cała scena operowa, w której chór intonuje piękną i triumfalną pieśń tłumu, który zebrał się w obliczu króla Filipa II, aby oglądać spalenie na stosie kacerzy. Syn królewski Don Carlos wzywa ojca, aby zaprzestał terroru, zostaje jednak aresztowany. Egzekucja się odbywa, chór dzieli się na dwie grupy. Niskie głosy symbolizują groźne głosy oprawców, soprany jak głos z nieba obiecują zbawienie palonym męczennikom.

Z kolei chór z III aktu Traviaty (Coro di mattadori spagnuoli) śpiewany w tej operze przez przebranych za matadorów Hiszpanów, którzy przybyli na karnawał do Paryża, zapowie inny utwór w drugiej części gali – słynny chór Les voici…! z IV aktu opery Georges’a Bizeta Carmen. Przyenosi on triumfalny temat z uwertury do tej opery i ukazuje tłum sewilczyków mieszkańców Sewilli czekający na występy matadorów, którzy paradują przy dźwiękach tej widowiskowej muzyki.

Nie tylko muzyka włoska zabrzmi tego wieczora. Usłyszymy chór mieszczan ze Śpiewaków norymberskich Richarda Wagnera i chór marynarzy z jego Latającego Holendra. Zabrzmi zmysłowa Pieśń RoksanyKróla Rogera Karola Szymanowskiego, w której królowej towarzyszy chór oraz dzieło o zupełnie innym charakterze – monumentalny Magnus Dominus z VII Symfonii Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, w którym śpiewają trzy chóry mieszane.

Finał to śpiewany chórem mazur ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki, zaczynający się od słów Hej zagrajcie siarczyście, rżnijcie nam do ucha

Obsada

Realizatorzy

Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni