Bolero+

Henryk Mikołaj Górecki, Alfred Schnittke, Wojciech Kilar, Maurice Ravel / Krzysztof Pastor

  • Moving Rooms

    25 min

  • Przerwa

    20 min

  • Kilar

    30 min

  • Przerwa

    20 min

  • Bolero

    20 min

Czas trwania: ok. 2 h

  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet

MOVING ROOMS (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso, fragment), Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową)
Prapremiera: 19/06/2008: Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 17/11/2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa

KILAR CONCERTO (prapremiera)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Wojciech Kilar (Koncert na fortepian i orkiestrę)
Prapremiera: 15/12/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

BOLERO (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Maurice Ravel
Prapremiera: 18/10/2012, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 25/11/2016, Polski Balet Narodowy, Warszawa 

Są balety, które umykają z repertuaru niezauważalnie, wracalibyśmy na nie chętnie, gdyby nie to, że schodzą z afisza wypierane przez nowe tytuły. Dotyczy to zwłaszcza żelaznej klasyki akademickiej, ale również współczesnych tryptyków choreograficznych. Z tym zjawiskiem mierzą się właściwie wszystkie zespoły na świecie i wznawiają z czasem te pozycje, które wydają się najcenniejsze lub cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Takiej zasadzie stara się hołdować również Polski Balet Narodowy. W tym sezonie wraca więc z przedstawieniami Bajadery według Mariusa Petipy, ale proponuje także tryptyk baletowy zatytułowany Bolero+, wypełniony w całości pracami Krzysztofa Pastora. To dwa jego hity: Moving RoomsBolero oraz nowość – balet Kilar Concerto, wywodzący się z jego wcześniejszych szkiców choreograficznych do wybranych części Koncertu na fortepian i orkiestrę Wojciech Kilara.

Ekspresyjna choreografia Moving Rooms powstała w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Jej areną są klarownie rysowane i stale zmieniające się przestrzenie świetlne, a tkanką muzyczną – wirtuozowski Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego, poprzedzony fragmentem pierwszego Concerto Grosso Alfreda Schnittkego. Balet od razu zrobił furorę w Amsterdamie, a potem zaprezentowany został z sukcesem przez holenderski zespół podczas występów gościnnych w Rosji i Chinach. Był także jedną z pierwszych zagranicznych prac Krzysztofa Pastora, jaką przeniósł on na scenę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i stał się prawdziwym przebojem repertuarowym Polskiego Baletu Narodowego. Pokazywaliśmy go z powodzeniem na obu naszych scenach, gościnnie w innych polskich teatrach, a także w Nowym Joru, Waszyngtonie i Huston, w Czechach, Finlandii i dwukrotnie na Litwie. Uwielbiają go tańczyć nasi artyści, bo choreografia nie tylko eksponuje ich kunszt techniczny, ale też dopuszcza indywidualną ekspresję ujawniając ich osobowości. Dzięki temu przez cały czas potęguje zbiorowe emocje, a w finale podrywa widzów z miejsc i kończy się długotrwałą owacją.

W swoich autorskich baletach nasz choreograf bardzo chętnie sięga do czystych form muzycznych, które wzorem swych holenderskich mistrzów obrazuje na scenie neoklasycznym, ale zawsze bardzo ekspresyjnym językiem tanecznym. W takich przypadkach jego abstrakcyjne z pozoru kompozycje choreograficzne pełne są jednak nastojów, podtekstów, relacji i emocji. Nie tylko wypełniają scenę tańcem, ale proponują oryginalną interpretację muzyki. Tak jest również w przypadku pierwszego Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Choreograf upodobał sobie ten utwór, bo sięgał już do jego części trzykrotnie – najpierw w swoim balecie Dracula, a potem realizując koncertowe wersje taneczne PreludiumToccaty. Nie dotykał jeszcze środkowej części Corale, dlatego postanowił teraz zebrać swoje dotychczasowe prace w całość, by pełną formą muzyczno-choreograficzną Kilar Concerto oddać hołd kompozytorowi w dziesiątą rocznicę jego śmierci.

Całość pierwszego u nas tryptyku autorskiego Krzysztofa Pastora wieńczy efektowne Bolero Ravela, które w wersji choreograficznej naszego artysty zyskuje coraz szersze powodzenie. Jego balet powstał w 2012 roku na zamówienie Holenderskiego Baletu Narodowego, a cztery lata później znalazł się także na naszej scenie. Tańczą ją również narodowe zespoły baletowe Litwy i Łotwy, a od 2023 roku wchodzi do repertuaru Baletu Opery Rzymskiej.

Wieczorem baletowym Bolero+ chcemy również odnotować przypadające w tym sezonie 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego jako zespołu baletowego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pracującego w nowej formule organizacyjnej i artystycznej. Mamy wszyscy z tego tytułu wiele satysfakcji po obu stronach naszej teatralnej rampy. 

Obsada

Realizatorzy

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Mecenas Jubileuszu 15-lecia Polskiego Baletu Narodowego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni

  • Partner medialny