Gala Sylwestrowa

Koncert

WYSTĄPIĄ

Pretty Yende

Michael Fabiano

Chór i Orkiestra TW-ON, skrzypce solo: Stanisław Tomanek

Kierownictwo muzyczne: Patrick Fournillier

REŻYSERIA

Jarosław Kilian

PROWADZENIE

Katarzyna Sanocka i Andrzej Sułek

PROGRAM

GIOACCHINO ROSSINI
Uwertura do opery Sroka złodziejka

Una voce poco fa
kawatina Rozyny z I aktu opery Cyrulik sewilski

FRANCESCO CILEA
È la solita storia del pastore
aria Federica z II aktu opery L’arlesiana

GIACOMO PUCCINI
O soave fanciulla
duet Rodolfo i Mimì z I aktu opery La bohème

CHARLES GOUNOD
Ainsi que la brise légère
chór z II aktu opery Faust

Je veux vivre
aria Julii z I aktu opery Romeo i Julia

JULES MASSENET
Prélude
z opery Werther

Lorsque l’enfant revient d’un voyage
aria Werthera z II aktu opery Werther

GIUSEPPE VERDI
Fuoco di gioia chór
z I aktu opery Otello

Già nella notte densa
duet Otella i Desdemony z I aktu opery Otello

– PRZERWA –

JULES MASSENET
Prélude
z I aktu opery Manon

VICTOR HERBERT
Art Is Calling for Me (I Want to Be a Prima Donna)
aria Księżniczki Stelliny z operetki The Enchantress

GIACOMO PUCCINI
Amore mio! Mia madre!
duet Ruggera i Magdy z III aktu opery Jaskółka

RUGGERO LEONCAVALLO
Coro delle campane
chór z I aktu opery Pajace

Vesti la giubba
aria Cania z I aktu opery Pajace

JULES MASSENET
Méditation 
intermezzo z II aktu opery Thaïs

Toi! Vous!
duet Manon Lescaut i Kawalera des Grieux
z III aktu opery Manon  

Pochodząca z RPA sopranistka Pretty Yende jest jedną z najbardziej rozchwytywanych śpiewaczek na świecie. Jej międzynarodowa kariera rozpoczęła się od wygranej na prestiżowym konkursie Operalia w 2011 i od tej pory gwiazda ta świeci pełnym blaskiem. Koncert Yende w 2022 roku na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z udziałem barytona Artura Rucińskiego był ogromnym sukcesem, tym razem u jej boku pojawi się amerykański tenor Michael Fabiano, gwiazda Metropolitan Opera, który w Warszawie wystąpi po raz pierwszy.

Spotkanie tenora z sopranem oznacza w operze zwykle iskrę, od której wybucha wielka namiętność. Twórcy rzadko dają szansę, aby miłość przetrwała, zawsze jednak jest to okazja do sportretowania silnych emocji i nakreślenia zniuansowanego obrazu życia uczuciowego pary: zauroczenia, radości, zazdrości, rozpaczy.

Sytuacja Rozyny z Cyrulika sewilskiego jest nie do pozazdroszczenia. Strzeże jej doktor Bartolo, który ma wobec niej plany matrymonialne, ona jednak kocha innego. W kawatinie Una voce poco fa Rozyna wspomina uskrzydlające spotkanie z ukochanym i zapowiada walkę o swoje szczęście. Nadziei na odzyskanie miłości życia nie ma Federico – bohater Arlezjanki, który swoją sytuację opłakuje w przejmującym lamencie È la solita storia del pastore. Końca swojej historii nie znają jeszcze Rodolfo i Mimì, kochankowie z La bohème. O soave fanciulla to duet pary, która dopiero się poznała, ale którą połączyła miłość od pierwszego wejrzenia. Chór w rytmie walca Ainsi que la brise légèreFausta jest wstępem do utrzymanej także w tanecznym rytmie arietty Julii Je veux vivre opiewającej beztroską młodość. Spokoju szuka inna para – oddani sobie Otello i Desdemona, którzy padną ostatecznie ofiarą intryg Jagona (chór Fuoco di gioia i duet Già nella notte densa).

Druga część koncertu rozpocznie się od komicznego wyznania Księżniczki Stelliny z operetki The Enchantress pragnącej zostać diwą, a tym samym zdobyć serce ukochanego (Art is Calling for Me). Kolejne utwory portretują jednak dużo tragiczniejsze losy. Duet Magdy i Ruggera z Jaskółki przerywa idyllę kochanków spędzających czas na Lazurowym Wybrzeżu. Bohaterka nie chce okłamywać narzeczonego i wyznaje prawdę o swojej przeszłości – jest kurtyzaną, która czuje, że ze względu na stygmatyzację społeczną nie będzie mogła stworzyć szczęśliwego związku z Ruggerem (Lui!… Lui!… Vi supplico!). Na zasadzie kontrastu zbudowana jest akcja Pajaców. Dzwony ogłaszają nieszpory i zapraszają wiejską gromadę do kościoła, odwracając uwagę od trupy teatralnej Cania, która przybyła do kalabryjskiego miasteczka (Coro delle campane). Sielanka jest zwodnicza – zdradzony przez swoją żonę bohater postanawia zemścić się za zniewagę, tymczasem jednak musi stłumić w sobie gniew i włożyć strój klauna, by zabawić publiczność (Vesti la giubba). Medytacja z opery Thaïs będzie wstępem do duetu kawalera Des Grieux i Manon (Toi! Vous!). Mężczyzna ma złamane serce i opłakuje utraconą miłość, niespodziewanie przybywa wtedy dawna kochanka i próbuje odzyskać ukochanego, pozostawiając nas w niepewności jak potoczą się ich dalsze losy. 

Sylwester to nie tylko fajerwerki, choć i popisowe numery znajdą się w programie gali. To przede wszystkim okazja do spojrzenia wstecz i przyjrzenia się blaskom i cieniom ostatnich miesięcy oraz celebrowania nadziei, z którą wchodzimy w Nowy Rok.

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni

  • Partner medialny