• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język polski PL
  • Boutique
  • Newsletter
  • VOD
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • What's on
    • Calendar
    • The 2025/26 Season
    • Exhibitions 2025/26
    • VOD
  • Tickets
    • Buy tickets
    • Information for visitors
    • Ticket refunds
  • About
    • News
    • Polish National Ballet
    • People
    • Place
    • Backstage
    • History
    • Contact Us
  • Our projects
    • Education
    • Opera Gallery
    • Opera Academy
    • Moniuszko Vocal Competition
    • Theatre Museum
    • Volunteering
    • For the Media
    • Venue hire
    • EU funding

Chopin Without a Piano

Kompozytor albo krótki opis

  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • See photo: 
  • 6 December 2014 Saturday 19:00 Młynarski Hall
Performances
  • Duration
  • Images
  • Videos

Conductor: Bassem Akiki
Directed by: Michał Zadara
Featuring: Barbara Wysocka
Lighting designer: Artur Sienicki
Orchestra of the Teatr Wielki – Polish National Opera 

Chopin Without a Piano is the first time that both of Chopin's concertos are performed without the piano parts. 

World premiere: 23 March 2013, Juliusz Słowacki Theatre in Kraków
Produced by: CENTRALA
CENTRALA is a joint undertaking of Andergrand Media + Spektakle and Agencja Artystyczna GAP
Duration: 90 min.

Chopin Without a Piano is the first time that both of Chopin's concertos are performed without the piano parts. They have been replaced with a text written by Barbara Wysocka and Michał Zadara as an equivalent of the piano part, its literary reflection, as well as a critical contemplation of the reception of Chopin's pieces. On the stage we see Barbara Wysocka transcribing the piano parts into the language of acting, telling the audience, step by step, what the piano is doing. The script for the show is based on interviews with prominent pianists, musicology papers, biographies, Chopin's letters, and philosophic and theoretic works. It is thus a verbal counterpart of the piano parts, a guide through the concertos, their description and a commentary. The show was awarded the Grand Prix of the Kontrapunkt festival in Szczecin in 2014.

Cast

2014-12-06 | 19:00

Credits

Synopsis

  • Objawieniem był dla mnie Chopin bez fortepianu [...] spektakl okazał się oszałamiającym manifestem wolności artysty. Wysocka i Zadara [...] upomnieli się o Chopina -- rewolucjonistę i co najważniejsze stworzyli niehermetyczny język do rozmowy o emocjach wpisanych w muzykę poważną. Nie było jeszcze takiego przedsięwzięcia w polskim teatrze, dziwię się, że nie wziął ich do repertuaru Teatr Narodowy albo Stary czy którakolwiek opera. Chopin Zadary i Wysockiej jest hołdem dla teatru eksperymentalnego, który nie zdradza kultury wysokiej i staje się współcześnie klasyczny przez samą jakość wykonania. To nowy ton w polskim teatrze, oby nie został zmarnowany.

  • W Chopinie bez fortepianu Michała Zadary Barbara Wysocka nadludzkim niemal wysiłkiem stworzyła kreację wybitną. Tocząc swój heroiczny bój z orkiestrą po batutą Jacka Kaspszyka, walczyła nie tyle o uwagę widza, lecz o prawdę.

  • Michał Zadara podejmuje się reinterpretacji i „odzyskania” dla współczesności repertuaru klasycznego. W Chopinie ta współczesność jest nie tylko werbalizowaną w trakcie wykładu nowoczesną interpretacją dzieła Chopina, ale przede wszystkim - nowatorską formą samego spektaklu i myślenia o tym, czym może być teatr. Performans Wysockiej jest na przemian zabawny i poruszający, lekki i dotkliwy, wypowiadany raz ze swadą, raz z pasją. Dzięki niej konceptualny spektakl nabiera energii i siły drapieżnego postulatu.

  • [Spektakl] wymaga morderczej dyscypliny, aliści ta w niczym nie hamuje mocy gry. Przeciwnie, wzmacnia ją, wydobywa akcenty, podkreśla sensy, podbija wściekłą pasję wypowiedzi i ich nieoczekiwany humor, rozkręca aktorską błyskotliwość. Każe oglądać spektakl jak występ instrumentalisty-wirtuoza i jak istotną, dobitną wypowiedź sceniczną. Nie: albo jedno, albo drugie! Jedno i drugie naraz, w dopełnieniu.

  • Barbara Wysocka -- skrzypaczka, aktorka i reżyser teatralna i operowa -- dokonuje w tym spektaklu rzeczy niezwykłej. Staje się medium, przez które płyną muzyka, słowo, emocje, wielorakie sensy -- a zarazem niezwykle silnie zaznacza swoją indywidualną osobowość. Gdybym chciała znaleźć określenie pasujące do jej kreacji, chyba najbliższy istoty byłby termin "aktorka instrumentalna" -- użyty jednak w nieco innym znaczeniu, niż u Bogusława Schaeffera. Wysocka jest zarazem pianistką i fortepianem, a jej ciało i głos stają się areną ścierających się ze sobą idei, sprzecznych myśli, skontrastowanych emocji.

  • Wysockiej i Zadarze chodzi o radykalizm sztuki. Chodzi o przywrócenie Chopina jako artysty zadziwiającego i szokującego, idea ta poszukuje adekwatnej formy, odnajdując ją w eliminacji tego, co w tej muzyce najbardziej charakterystyczne -- linii fortepianu. Mówienie w imieniu muzyki staje się szczególnie pojętym aktem regeneracji: jest zmaganiem o niepogrzebanie żywcem.
  • Chopin zostaje tu wskrzeszony, by, z towarzyszeniem orkiestry odegrać przed publicznością postmodernistyczną Wielką Improwizację -- prowokacyjny, heretycki pośmiertny auto-komentarz, rozpisany na tekst i nuty, ale w efekcie spontaniczny i nie do odtworzenia. Zadara i Kaspszyk stawiają przed Wysocką karkołomne i bezprecedensowe aktorskie wyzwanie. To prawdziwy agon -- w każdym tego słowa znaczeniu. Heroicznie antyheroiczny. Wysocka jest jednocześnie partyturą, instrumentem, głosem Chopina i konkurencją dla dyrygenta. Konfrontuje się z martwym ciałem Chopina, paryskiego Chopina, z dziurą w piersi po wyjętym sercu. Zastępuje zamilkły fortepian. Zadara, Kaspszyk i Wysocka stworzyli wspólnie nowy dwuczęściowy poemat. Wspólnie wypowiadają się w nowym teatralnym języku. Razem z Chopinem. Barbara Wysocka to nie jest Chopin. To polska artystka XXI wieku, mająca własną osobowość, własną ekspresję, głos. To nowe serce.

Sponsors

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Art Biznes
  • We are more
  • Harvard Business Review Polska
  • Partners of Teatr Wielki – Polish National Opera

  • Shiseido
  • Technological partner of Teatr Wielki – Polish National Opera

  • Media patrons of Teatr Wielki – Polish National Opera

  • Art Biznes
  • We are more
  • Harvard Business Revier Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • What's on

    • 2024/2025 season overview
    • Calendar of events

    Tickets

    • Buy a ticket
    • 2024/25 Terms and Conditions
    • Terms and conditions of a time-limited offer on 10 June 2025
  • About

    • News
    • Polish National Ballet
    • The People
    • The Place
    • History
    • Backstage
    • VOD
    • For the media
    • Contact us
  • Our projects

    • Education
    • Opera Academy
    • Moniuszko Competition
  • Practical info

    • Your visit
    • Accessibility
    • Sitemap
    • Newsletter
  • For partners and sponsors

    • Our partners and sponsors
    • Support us
    • Venue hire
    • Public procurement
    • Job offers
Logo Instagram

Teatr Wielki - Polish National Opera, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Reservations: +48 22 692 02 08 Operator: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''