Lohengrin
Richard Wagner
-
Act I
1 h
-
Intermission
30 min.
-
Act II
1 h 15 min.
-
Intermission
30 min.
-
Act III
1 h 10 min.
Duration: 4 h 25 min.
- See photo: fot. Krzysztof Bieliński
- See photo: fot. Krzysztof Bieliński
- See photo: fot. Krzysztof Bieliński
- See photo: fot. Krzysztof Bieliński
- See photo: fot. Krzysztof Bieliński
- See photo: projekt/design Adam Żebrowski
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
- See photo: Photo by Krzysztof Bieliński
Romantic opera in three acts
Libretto: Richard Wagner
World premiere: 28 August 1850, Weimar, Großherzogliches Hoftheater
Polish premiere: 21 April 1877, Lviv Opera
Premiere of this production: 23 May 2013, Welsh National Opera, Cardiff
Co-produced by: Welsh National Opera, Cardiff
In the original German with Polish surtitles
Lohengrin was first staged in 1850, the same year that Wagner published his notorious article 'Judaism in Music'. The masterpiece being in such unfortunate proximity to a piece of hack writing by a declared anti-Semite has made people wary of this romantic opera. Take the famous scene from The Great Dictator in which Chaplin, made up to resemble Hitler, bounces an inflatable globe around his office with the wonderful prelude to Act I of Wagner’s piece playing in the background ...
Lohengrin directed by Antony McDonald brings no spectacular surprises; the only – moderate – extravagance is that the setting has been moved from the Middle Ages to Victorian England, but it will still beguile you with its subtle images and the characters’ truly Shakespearian complexity. Nobody here is only black or only white – the English director has scrapped all cardboard characters.
McDonald’s production is made for those who are starting to discover the world of Wagnerian phantasms as well as those who know it inside out but are looking for new refreshing meanings.
Cast
-
Bjarni Thor Kristinsson
- Lohengrin
-
Mary Mills
-
Thomas Hall
- Ortrud
- The King's Herald
-
- Four Noblemen of Brabant
- Four Pages
-
Bjarni Thor Kristinsson
- Lohengrin
-
Mary Mills
-
Thomas Hall
- Ortrud
- The King's Herald
-
- Four Noblemen of Brabant
- Four Pages
-
Bjarni Thor Kristinsson
- Lohengrin
-
Mary Mills
-
Thomas Hall
- Ortrud
- The King's Herald
-
- Four Noblemen of Brabant
- Four Pages
Credits
- Conductor
- Director, set and costume designer
-
Helen Cooper
-
Philippe Giraudeau
Lizie Giraudeau
- Chorus Master
- Lighting designer
-
Neill Brinkworth
-
- Conductor
- Director, set and costume designer
-
Helen Cooper
-
Philippe Giraudeau
Lizie Giraudeau
- Chorus Master
- Lighting designer
-
Neill Brinkworth
-
- Conductor
- Director, set and costume designer
-
Helen Cooper
-
Philippe Giraudeau
Lizie Giraudeau
- Chorus Master
- Lighting designer
-
Neill Brinkworth
-
Chorus and Orchestra of the Teatr Wielki – Polish National Opera
Extras
Synopsis
-
Akt I
Król niemiecki, Heinrich der Vogler, przybył do Brabancji w celu zebrania wojsk, gdyż Niemcy są w niebezpieczeństwie. Zastaje Brabancję niespokojną. Friedrich von Telramund, regent Brabancji i opiekun Elsy i Gottfrieda, dzieci nieżyjącego Księcia, donosi Królowi, że Gottfried zniknął. Telramund podejrzewa Elsę o zamordowanie młodszego brata i dodaje, że chociaż zmarły Książę obiecał mu rękę Elsy, był tak zbulwersowany jej zbrodnią, że zamiast niej pojął za żonę Ortrud. Teraz razem chcą objąć tron Brabancji.
Król wzywa Elsę. Księżniczka przyznaje, że przepełniona żalem za utraconym bratem, modliła się o pomoc i wtedy ukazał jej się Rycerz, który obiecał jej bronić. Król proponuje sąd boży -- pojedynek. Telramund zgadza się, lecz kto będzie walczył dla Elsy? Księżniczka wzywa swego Rycerza i za trzecim wezwaniem ten się pojawia. Prosi, by w razie zwycięstwa Elsa oddała się pod jego opiekę i wyszła za niego. Elsa zgadza się. Jest jednak jeden warunek: Elsa nie może nigdy spytać, jak Rycerz się nazywa ani skąd pochodzi. Rycerz wygrywa walkę i daruje życie Telramundowi.
-
Akt II
Telramund i Ortrud zostali wykluczeni z uroczystości wyprawianych z okazji ślubu Elsy z tajemniczym Rycerzem. Telramund obwinia Ortrud za okłamanie go w sprawie rzekomego zabójstwa Gottfrieda. Ortrud drwi z wiary Telramunda, że to Bóg obronił niewinność Elsy -- sama wierzy w starsze i mroczniejsze bóstwa. Mówi mu, że Rycerza chroni zaklęcie, które można pokonać, jeśli tylko się go zrani, nawet nieznacznie. Nadchodzi Elsa i lituje się nad Ortrud, która zasiewa w jej głowie ziarnko niepewności -- czyż Elsa nie powinna wiedzieć, skąd pochodzi Rycerz i kim jest, zanim go poślubi?
Herold ogłasza, że Telramund zostaje wygnany, a Rycerz jest odtąd obrońcą Brabancji. Gdy Rycerz prowadzi Elsę na ceremonię zaślubin, Ortrud zatrzymuje pochód żądając, by wyjawił swą prawdziwą tożsamość. Telramund szepcze Elsie, żeby pozwoliła mu zranić Rycerza, choćby w czubek palca, co pozwoliłoby odkryć jego tajemnicę. Obiecuje pozostać w pobliżu na wypadek, gdyby Elsa go potrzebowała.
-
Akt III
Szczęście Elsy u boku Rycerza zakłócają targające nią wątpliwości. Nie może się powstrzymać i pyta go, kim jest i skąd przyszedł. Zjawia się Telramund, by zaatakować Rycerza, lecz ginie. Rycerz każe zanieść ciało Telramunda Królowi i informuje Elsę, iż ta otrzyma odpowiedzi na swoje pytania o wschodzie słońca; wtedy też jego tożsamość zostanie wszystkim wyjawiona.
Król i jego wojska oczekują nowego obrońcy Brabancji i szykują się do walki. Rycerz ogłasza, że nie może poprowadzić ich do boju i musi wracać tam, skąd przybył. Wyjawia zebranym, że pochodzi z Monsalvat, położonego w dalekich stronach. Nazywa się Lohengrin, jest synem Parsifala, jednym z Rycerzy Świętego Graala, którego wspólnie strzegą i który daje im siłę i dobro. Rycerze ci wyruszają w świat, by dokonywać wielkich rycerskich czynów, lecz muszą wracać, gdy zdradzona zostaje ich tożsamość. Teraz też musi już odjechać, zostawiając Elsę w rozpaczy. Ortrud triumfuje. Lecz jej moc uchodzi, gdy pojawia się zaginiony Gottfried i zostaje przywrócony Brabancji jako jej nowy przywódca.
Sponsors
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partners of Teatr Wielki – Polish National Opera
-
Technological partner of Teatr Wielki – Polish National Opera
-
Media patrons of Teatr Wielki – Polish National Opera