Nabucco (kopiuj 2)
Giuseppe Verdi
-
Act I
40 min.
-
Intermission
20 min.
-
Act II
30 min.
-
Intermission
20 min.
-
Act III and IV
50 min.
Duration: 2 h 40 min.
Opera in four acts
Libretto: Temistocle Solera after the drama by Auguste Aniceta-Bourgeois and Francis Cornue
World premiere: 9 March 1842, Regio Teatro alla Scala, Milan
Warsaw premiere: 25 February 1854, Teatr Wielki
Premiere of this production: 26 June 1992
In the original Italian with Polish surtitles
An amazing work by a 29-year-old, only third on the long list of Verdi’s operatic achievements, and not even counted among his greatest accomplishments. Though it is a piece strongly reliant on the model of Italian bel canto, which Verdi with his brilliant intuition was soon to overcome, Nabucco is only less popular than three huge hits by this composer: La Traviata, Rigoletto and Aida, while coming a very high 18th on the list of the world’s most often staged operas (according to Operabase).
This massive success of Nabucco practically stems from one, just four-minute fragment – the most famous chorus in opera’s history – “Va, pensiero”. Intoned against the background of a conventionally simplified orchestral accompaniment, thanks to its moving melody that is sung – unusually for a chorus, though extremely symbolic – in unison, this song of Hebrew slaves quickly became the unofficial anthem of the Italians.
Marek Weiss’s clever staging, embedded in a hieratic space created by the greatest talent in the history of Polish opera design, the late Andrzej Kreutz Majewski, has been performed in Warsaw for over 22 years and invariably draws crowds of admirers hungry for beautiful singing backed by equally attractive tableaux.
Cast
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
-
Matteo Suk
- Abigaille
- High Priest
- Anna
- Abdallo
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
-
Matteo Suk
- Abigaille
- High Priest
- Abdallo
- Anna
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
- Nabucco
- Abigaille
- High Priest
- Abdallo
- Anna
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
- Nabucco
- Abigaille
- High Priest
- Anna
- Abdallo
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
- Nabucco
- Abigaille
- High Priest
- Abdallo
- Anna
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
-
Matteo Suk
- Abigaille
- High Priest
- Abdallo
- Anna
- Fenena
- Ismaele
- Zaccaria
-
Matteo Suk
- Abigaille
- High Priest
- Abdallo
- Anna
Credits
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
- Director
- Set Designer
-
Jacek Majewski
- Choreography
- Chorus Master
- Conductor
- Lighting designer
Chorus and Orchestra of the Teatr Wielki - Polish National Opera
Polish National Ballet
Synopsis
-
Akt I
Na dziedzińcu świątyni jerozolimskiej lud błaga Boga o ratunek przed zbliżającą się armią babilońską, którą prowadzi król Nabuchodonozor (Nabucco). Hebrajczycy spodziewają się, że zakładniczką pokoju zostanie znajdująca się wśród nich Fenena, córka Nabucca. Uwolniła ona z niewoli babilońskiej młodego księcia Ismaele'a i wraz z nim uszła do Jerozolimy.
Na czele zbrojnego oddziału babilońskiego wkracza na dziedziniec Abigaille -- pierworodna, lecz nieślubna córka króla Babilonu. Ona także kocha Ismaele'a i teraz triumfuje widząc swoją rywalkę Fenenę, zdaną na jej łaskę. Pojawia się też Nabucco, grożąc śmiercią wszystkim Żydom. Nie słucha próśb arcykapłana żydowskiego Zaccarii i nie poznając Feneny, zamierza się na nią mieczem. Szczęściem, w ostatniej chwili osłania ją Ismaele, zaś Nabucco rozpoznaje córkę i w porywie ojcowskiej czułości bierze ją w ramiona. Zarazem jednak przysięga ukarać srogo naród żydowski.
-
Akt II
Abigaille jest zagniewana, bo król na czas swojej nieobecności w Babilonie powierzył władzę nie jej lecz Fenenie. Gdy więc Arcykapłan Baala, oburzony życzliwością Feneny dla Żydów, proponuje Abigaille królewską koronę, księżniczka podchwytuje tę myśl z radością. Postanawiają wspólnie rozpuścić między ludem wieść, że Nabucco zginął na wojnie, następnie zaś wprowadzić Abigaille na tron.
W innej części królewskiego pałacu stary Zaccaria modli się, aby Bóg oświecił jego umysł. Lud żydowski jest przekonany, że Ismaele to zdrajca. Jedynie Zaccaria i jego siostra Anna, wierzą w dobrą wolę Ismaele'a i Feneny. Pałacowy sługa Abdallo wpada z wieścią o śmierci Nabucca. W ślad za nim wkracza Abigaille wraz z Arcykapłanem, pragnąc odebrać Fenenie królewską koronę. Wtem, nieoczekiwanie pojawia się wśród zebranych Nabucco i wkłada koronę na swoje skronie. Ogarnięty szałem żąda, aby wszyscy oddali mu hołd jako bogu. Zaccaria nieustraszenie sprzeciwia się temu, a i Fenena daje się poznać jako wyznawczyni wiary izraelskiej. Gdy Nabucco brutalnie nalega na oddanie mu czci boskiej, grom z niebios powala go nagle na ziemię. Abigaille triumfuje.
-
Akt III
Abigaille zasiada na tronie Babilonu jako władczyni. Arcykapłan uzyskuje od niej wyrok śmierci na Fenenę i wszystkich Żydów. Aby spowodować zagładę narodu izraelskiego, Abigaille wykorzystuje zręcznie słabość Nabucca, którego umysł uległ zamroczeniu. Kiedy jednak król dowiaduje się, że Fenena ma ponieść śmierć, odmawia zatwierdzenia wyroku. Wówczas Abigaille rozkazuje go uwięzić.
Żydzi siedzący nad wodami Babilonu skarżą się gorzko na swój los z dala od ukochanego kraju. Zaccaria dodaje im otuchy i zaręcza, że w końcu powrócą do ojczyzny (chór Va, pensiero).
-
Akt IV
Z głębokim smutkiem rozmyśla Nabucco o Fenenie, którą ujrzał prowadzoną na miejsce stracenia. W tej tragicznej chwili błaga o pomoc boga Izraela. Obłęd ustępuje i Abdallo na rozkaz swego pana przynosi mu miecz.
U wejścia do świątyni Baala Arcykapłan oczekuje skazańców. Fenena umocniona na duchu przez Zaccarię, żegna się ze światem. Zanim jednak Arcykapłan rozpoczął krwawą ofiarę, pojawia się groźny Nabucco. W tym momencie rozlatuje się na kawałki posąg Baala i rani śmiertelnie Abigaille. Chcąc odkupić swe przewinienia, w ostatniej chwili życia prosi ona o połączenie małżeńskim węzłem Feneny z Ismaelem i umiera z imieniem Jehowy na ustach. Wzruszony Nabucco wspaniałomyślnie darowuje wolność wszystkim Żydom, zaś Zaccaria intonuje pochwalny hymn na cześć potężnego Jehowy.
Sponsors
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partners of Teatr Wielki – Polish National Opera
-
Media patrons of Teatr Wielki – Polish National Opera