Know Ye This Land: Urszula Kryger
Lutosławski Quartet
Paweł Cłapiński
Song recital
PERFORMERS:
Urszula Kryger – mezzo-soprano
Paweł Cłapiński – piano
Lutosławski Quartet
Roksana Kwaśnikowska – violin (I)
Marcin Markowicz∗ – violin (II)
Artur Rozmysłowicz – viola
Maciej Młodawski – cello
PROGRAMME:
PART 1
Stanisław Moniuszko
String Quartet No. 1 in D minor
Allegro agitato
Andantino
Scherzo. Vivo
Finale. Allegro assai
Polonaise from The Countess for cello and piano
Aniołek (Little Angel) for voice, cello and piano (text: Edmund Wasilewski)
Louis Spohr
Six Songs Op. 154 for voice, violin∗ and piano:
Abend-Feier, text: H. Mann
Jagdlied, text: Friedrich Spohr
Töne, text: Rudolph(?) Otto
Erlkönig, text: Johann Wolfgang von Goethe
Der Spielmann und seine Geige, text: Hozze (Henriette von Schorn)
Abendstill, text: Johann Koch
INTERMISSION
PART 2
Felix Mendelssohn-Bartholdy/Aribert Reimann
…oder soll es Tod bedeuten?
Eight songs and a fragment of a piece by Felix Mendelssohn-Bartholdy to poems by Heinrich Heine for soprano and string quartet arranged and combined with six intermezzi by Aribert Reimann:
Leise zieht durch mein Gemüt
Intermezzo I
Der Herbstwind rüttelt die Bäume
Intermezzo II
Über die Berge steigt schon die Sonne
Intermezzo III
Auf Flügeln des Gesanges
Intermezzo IV
Was will die einsame Träne?
In dem Mondenschein im Walde
Intermezzo V
Allnächtlich im Traume seh ich dich
Mein Liebchen, wir saßen beisammen
Intermezzo VI
Warum sind denn die Rosen so blass
Stanisław Moniuszko
String Quartet No. 2 in F major:
Allegro moderato
Andante
Scherzo. Allegretto (Baccanale monacale)
Finale. Allegro
Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.
Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.
Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.
Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.
Time is measured by
Sponsors
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni
-
Partners of the Opera Academy
-
Partners of Teatr Wielki – Polish National Opera
-
Media patrons