Baletmistrz duński, realizator baletu Concerto Barocco w Polskim Balecie Narodowym. Był pierwszym solistą New York City Ballet, a dziś jest pedagogiem związanym z baletem swojego kraju. Urodził się w Kopenhadze. Studiował w Królewskiej Duńskiej Szkole Baletowej, kształcony tam według wielkich tradycji baletu klasycznego zaszczepionych ongiś przez Augusta Bournonville'a. Uczyła go tam m.in. była balerina Baletów Rosyjskich i legendarna nauczycielka tańca klasycznego Vera Volkova oraz wybitni soliści, a później pedagodzy duńskiego baletu: Kirsten Ralov, Hans Brenaa i Stanley Williams. Szkołę ukończył w 1968 roku jako jeden z najbardziej utalentowanych tancerzy swojej generacji. Jako klasyczny „danseur noble” w krótkim czasie objął wiele głównych partii w tradycyjnym repertuarze Duńskiego Baletu Królewskiego.
W 1973 roku wyjechał do Anglii i został pierwszym solistą London Festival Ballet (obecnego English National Ballet). Po dwóch latach przeniósł się jednak do USA i dołączył jako pierwszy solista do New York City Ballet pod dyrekcją George'a Balanchine'a. Zajmował tę pozycję przez kolejne dziesięć lat. Balanchine wysoko cenił przystojnego Duńczyka i w ostatnich latach życia stworzył dla niego partie solowe w swoich baletach: Kammermusik No. 2, Hungarian Gypsy Airs, Davidsbündlertäntze, Walpurgisnacht Ballet oraz Noah and the Flood. Lüders występował również w wielu innych choreografiach Balanchine'a i Jerome'a Robbinsa, który wystawił specjalnie dla niego balet In Memory of...; także Peter Martins angażował go do swoich choreografii. Często bywał zapraszany jako gość przez inne zespoły, a zwłaszcza przez Balet Opery Paryskiej. Pod koniec swej nowojorskiej kariery wykładał w School of American Ballet, co pozwoliło mu doczekać emerytury w New York City Ballet.
W 1995 roku powrócił do Danii jako pedagog i baletmistrz Duńskiego Baletu Królewskiego. Był także latem 1997 roku dyrektorem artystycznym konkursu Young Ballet Stars. Od 1998 roku pracuje w duńskim Balecie Petera Schaufussa w Holstebro. Jest tam pedagogiem, ale też często występuje na scenie. Schaufuss obsadził go w kilku swoich przedstawieniach, m.in. w roli tytułowej baletu H.C. Andersen. Głównym zajęciem artysty stało się jednak ostatnio nauczanie i realizacja baletów Balanchine'a w zespołach i szkołach zagranicznych. Robił to m.in. w Permskim Teatrze Opery i Baletu (1996), ale także w moskiewskim Teatrze Bolszoj, gdzie prowadził zajęcia pedagogiczne i zrealizował w 2004 roku Conceto Barocco jako część specjalnego przedstawienia z okazji setnej rocznicy urodzin George'a Balanchine'a. Zna dobrze klasyczny duński repertuar baletowy Augusta Bournonville'a i realizował trzeci akt jego Napoli ze Szkołą Baletową w Permie (2008). Stale jest również pedagogiem Królewskiej Duńskiej Szkoły Baletowej, gdzie stawiał swoje pierwsze kroki jako tancerz.
fot. Ewa Krasucka
