• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język polski PL
  • Boutique
  • Newsletter
  • VOD
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • What's on
    • Calendar
    • The 2025/26 Season
    • Exhibitions 2025/26
    • VOD
  • Tickets
    • Buy tickets
    • Information for visitors
    • Ticket refunds
  • About
    • News
    • Polish National Ballet
    • People
    • Place
    • Backstage
    • History
    • Contact Us
  • Our projects
    • Education
    • Opera Gallery
    • Opera Academy
    • Moniuszko Vocal Competition
    • Theatre Museum
    • Volunteering
    • For the Media
    • Venue hire
    • EU funding

Claude Debussy

composer

(1862 – 1918)
Debussy dokonał rewolucyjnego przełomu w dziejach muzyki. Zburzył zastany tzw. system tonalny, czyli – upraszczając – utrwalany przez cztery wieki i już zakrzepły splot gam, pasaży, komponowania w C-dur, g-moll, itp., i wpadł na pomysł, by gamy i pasaże biegły po innych dźwiękach, a określanie tonacji przy utworach było zbyteczne. Nowość szokowała, lecz muzyka okazała się miła uszom i powabna. Początkowe sprzeciwy przerodziły się w końcu w uznanie. 

Po pierwszych lekcjach gry na fortepianie, w wieku lat dziesięciu został uczniem Konserwatorium Paryskiego, gdzie kształcił się w dziedzinie solfeżu i harmonii. W roku 1880 zaczęła się jego przygoda życia: został domowym nauczycielem bogatej Rosjanki, Nadieżdy von Meck, protektorki Piotra Czajkowskiego. Odbył z tą rodziną liczne podróże po Europie; poznał muzykę Rosji. Zarabiał też akompaniując na kursach śpiewu, co wpłynęło na jego obfitą twórczość pieśniarską. W 1884 roku kantatą Syn marnotrawny (L'enfant prodigue) wygrał konkurs o tzw. Wielką Nagrodę Rzymską i dwa lata spędził we Włoszech, tęskniąc za Paryżem. Zobligowany regulaminem stypendysty do tworzenia tam kolejnych dzieł, przesłał Akademii Francuskiej Wiosnę (Printemps) – suitę symfoniczną z chórem żeńskim śpiewającym mormorando. Otrzymał opinię, że „nie zgrzeszył banałem”, lecz powinien wystrzegać się „mętnego i m p r e s j o n i z m u”. Termin ten pojawił się, w znaczeniu ironicznym, przy pierwszej wystawie malarzy w Paryżu (1874), na której widniał obraz Claude'a Moneta Impresja, wschód słońca. Szybko jednak stracił sens ironiczny i krytyczny, a stał się nazwą stylu w sztuce i muzyce, z Debussym jako jego odkrywcą i czołowym przedstawicielem.

Należał do elity artystyczno-intelektualnej Paryża, interesowała go powstająca poezja i obrazy, a także antyk i egzotyka. To wszystko znajdowało odbicie w jego muzyce. Powszechną uwagę przyciągnęło symfoniczne Popołudnie fauna wg wiersza Mallarmégo (1894); omdlewająca fraza fletu stała się niemal symbolem impresjonizmu. Komponował, natychmiast wykonywane, tryptyki symfoniczne: Nokturny (1899), Morze (1905), Obrazy (1912 – w tym Iberia). Sławę przyniosły mu dwa zeszyty fortepianowych Preludiów (razem dwadzieścia cztery), o nastrojowych tytułach, jak: Kroki na śniegu, Zatopiona katedra, Sztuczne ognie (1910, 1912). Jedyna opera, Peleas i Melizanda do libretta Maeterlincka (1902), jest niezwykła: delikatna, o rozdrobnionym brzmieniu, długa (pięć aktów), baśniowa, pełna cisz. Warszawski Teatr Wielki wystawił ją z powodzeniem i w znakomitej obsadzie w 2002 roku – tyle, że w wersji (autorskiej) z fortepianem. Odbywał podróże koncertowe (Londyn, Amsterdam, Rzym, Petersburg, i in.), dyrygując swymi utworami. Dla Baletów Rosyjskich Diagilewa skomponował (1913) poemat taneczny Gry (Jeux), a Wacław Niżyński stworzył kreację w jego Popołudniu fauna.

Debussy pięknie pisał o muzyce; dla felietonów przybrał pseudonim Monsieur Croche – Pan Ósemka [wartość rytmiczna]. Ożenił się późno, a wielką miłość spotkał jeszcze później. Z ukochaną Emmą miał córeczkę: Cho-chou. Z myślą o niej powstała suita fortepianowa Kącik dziecięcy (1908), i komiksowy balet Pudło z zabawkami (1913), który pozostał w wersji fortepianowej – przed wojną w Warszawie, w teatrze Maska wystawił go z aktorami Leon Schiller (1922).

O fascynującej postaci Claude'a Debussy'ego i jego muzyce zanurzonych w historię, istnieje równie fascynująca książka Stefana Jarocińskiego Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki (PWM Kraków 1972). Podczas lektury Debussy ożywa i – niezależny, oryginalny – wydaje się być artystą z naszych dni.

Opracowała: Małgorzata Komorowska

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • What's on

    • 2024/2025 season overview
    • Calendar of events

    Tickets

    • Buy a ticket
    • 2024/25 Terms and Conditions
    • Terms and conditions of a time-limited offer on 10 June 2025
  • About

    • News
    • Polish National Ballet
    • The People
    • The Place
    • History
    • Backstage
    • VOD
    • For the media
    • Contact us
  • Our projects

    • Education
    • Opera Academy
    • Moniuszko Competition
  • Practical info

    • Your visit
    • Accessibility
    • Sitemap
    • Newsletter
  • For partners and sponsors

    • Our partners and sponsors
    • Support us
    • Venue hire
    • Public procurement
    • Job offers
Logo Instagram

Teatr Wielki - Polish National Opera, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Reservations: +48 22 692 02 08 Operator: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''