PREMIERES
The arrival of the Peer Gynt to our stage was long due, given the fact that choreographic takes on Henrik Ibsen's poem set Edvard Grieg's famed incidental music were stged around the world before. It was finally the production by Edward Clug, Slovak choroehrapher of Romanian origin, created for his Maribor-based company and then staged on a few European stages that attracted the attention of Krzysztof Pastor, who invited the artist to stage the piece with the Polish National ballet. The work premieres on 25 October 2024. Alexei Baklan conducts the Orchestra of the Polish National Opera.
The world premiere of the other new production will be shown twards the end of the season on 18 June 2025. Krzysztof Pastor's Prometheus, inspired by the Greek myth, yet impating a powerful message to our contemporaries. The choreographer decided to set the ballet to music by two composers: Philip Glass (Symphony No. 9 and Mad Rush) and Wolfgang Amadeus Mozart (Requiem in D minor), enlisting the help of renowned German dramaturge Klaus Bertisch. Patrick Fournillier conducts the Orchestra of the Polish National Opera.
REVIVALS
Jak przystało na Teatr Wielki - Operę Narodową sezon 2024/25 rozpoczynamy dziełem polskich twórców – baletem Dracula Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara. Jednocześnie zespół szykuje się do przedstawień Giselle, którą we wrześniu pokażemy pięciokrotnie na scenie teatru operowego w Dubaju, a na naszej scenie wrócimy do niej w kwietniu przyszłego roku. Tymczasem u nas, po premierze Peera Gynta, skupimy się nad wznowieniem na wskroś polskiego wieczoru baletowego Fredriana na Scenie Kameralnej. Jak pamiętamy są tam dwa balety inspirowane komediami Aleksandra Fredry: stylowa Przypowieść sarmacka Conrada Drzewieckiego według kultowej Zemsty oraz Mąż i żona we współczesnej interpretacji choreograficznej Anny Hop. Obu baletom towarzyszy muzyka Stanisława Moniuszki.
Kolejnym polskim akcentem muzycznym w baletowym repertuarze sezonu będzie legendarna Dama kameliowa Johna Neumeiera z muzyką koncertów i kilku innych utworów Fryderyka Chopina. Wznawiamy ją po kilku latach przerwy wymuszonej na nas ograniczeniami pandemii. To wyjątkowej urody, wzruszające przedstawienie będziemy jednak pokazywać krótko, bo tylko w grudniu tego roku, tuż przed świętami. I będą to już ostatnie jego prezentacje na naszej scenie. Słowem, pożegnamy się już z tym tytułem na dobre, o czym uprzedzamy tych wszystkich, którzy nie obejrzeli jeszcze słynnego baletowego arcydzieła.
Ale to oczywiście nie wszystko, co PBN zaproponuje widzom w tym sezonie. Z repertuaru klasycznego postawiliśmy również na Don Kichota. Pamiętamy także o najmłodszej widowni, dla której mamy od niedawna Pinokia. Będą jak każdego roku Kreacje z pracami naszych choreografów-debiutantów oraz kolejne Juvenalia, czyli dwa nowe programy grupy PBN Junior.
ZMIANY W ZESPOLE
Zwracamy również uwagę na pewne zmiany osobowe w składzie Polskiego Baletu Narodowego, na które nie mamy wpływu szanując indywidualne decyzje i plany życiowe naszych artystów. Przypomnijmy, że już w ubiegłem sezonie z przyczyn zdrowotnych pożegnał się ze sceną pierwszy tancerz Dawid Trzensimiech. Zajmie się teraz już wyłącznie opieką pedagogiczną i koordynacją zajęć naszej młodzieżowej grupy PBN Junior, z którą pracował już zresztą w ubiegłym sezonie.
Opuściła też zespół nasza łotewska pierwsza solista Evelina Godunova. Związana wcześniej ze Staatsballett Berlin, na naszej scenie występowała w ubiegłym sezonie w kilku głównych rolach – jako Kitri Don Kichocie, Giselle i Mirta w Giselle, Gamzatti Bajaderze, Lucy w Draculi czy partiach dwóch czołowych wróżek w „Pinokiu”. Ostatecznie artystka postanowiła jednak osiąść na stałe w Stanach Zjednoczonych, przyjmując kontrakt w zespole Boston Ballet. Wyjechali też za granicę dwaj nasi dotychczasowi tancerze zespołowi Łukasz Bałoniak i Riccardo Rodighiero.
Tymczasem skład artystyczny PBN został wzmocniony kilkoma zasłużonymi awansami i uzupełniony o nowych tancerzy. Solistami zostali trzej utalentowani koryfeje. To Laurence Elliott, Marko Juusela i Diogo de Oliveira, których już wcześniej oglądaliśmy na naszej scenie w znaczących rolach solistycznych. Na stanowiska koryfejów awansowali z kolei dotychczasowi tancerze zespołowi: Paulina Magier, Yana Shtanhei, Kasper Górczak i Adam Huczka. Zespół baletowy PBN uzupełnili w tym roku: Julia Álvarez z Hiszpanii, Carolina Ribaldone z Włoch i Jaime Bustamante z Hiszpanii oraz sześcioro młodych tancerzy pracujących w ubiegłem sezonie w grupie PBN Junior: Weronika Gałązka, Maria Grzymała, Kamila Lechowska, Paweł Dobrzyński, Roberto Olivieri i Cezary Szlachta.
PBN JUNIOR
Po przejściu wymienionej szóstki tancerzy do głównego zespołu PBN nasza grupa juniorska rozpoczęła pracę w zmienionym składzie. Nadal pozostają w niej: Łucja Ulbrych, Maciej Duda i Mikołaj Spiżewski, a dołączyli do nich: Zuzanna Korytkowska, Aleksandra Pastuszka, Jagoda Świderska i Kajetan Stabeusz – absolwenci warszawskiej szkoły baletowej, Maja Augustyniak – wychowanka szkoły gdańskiej, a następnie stuttgarckiej John Cranko Schule, Antonio Casti po Ballettschule des Hamburg Ballett, a także Antonino Modica, który ukończył mediolańską Accademia Teatro alla Scala. Grupa juniorów otrzymała w tym roku dodatkowego, jedenastego uczestnika – jest nim Kyle Lippoth po Ballett-Akademie der Hochschule für Musik und Theater München, którego udział w pracach PBN Junior sponsoruje Fundacja Przyjaciół Baletu.
Pedagogiem i koordynatorem pracy grupy PBN Junior nadal pozostaje wspomniany już Dawid Trzensimiech, wspomagany przez Irinę Wasilewską, a ich codzienne wysiłki w tym sezonie wesprą gościnnie m.in.: Richard d’Alton, Yannick Boquin, Katarzyna Kozielska, Alan Land oraz Aurelien Scannella. (pch)
1. Dama kameliowa, tańczą Yuka Ebihara i Patryk Walczak, fot. Ewa Krasucka
2. Dama kameliowa, tańczą Chinara Alizade i Kristóf Szabó, fot. Ewa Krasucka