• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

POLSKI BALET NARODOWY W SEZONIE 2024/25

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

02 września
2024

POLSKI BALET NARODOWY W SEZONIE 2024/25

Nasz balet przygotuje w tym sezonie dwie premiery: Peera Gynta Cluga z muzyką Griega oraz Prometeusza Pastora z muzyką Glassa i Mozarta, a wśród wznowień znajdzie się Dama kameliowa Neumeiera z muzyką Chopina, ale nie tylko…

PREMIERY

Na Peera Gynta według poematu Henrika Ibsena ze słynną muzyką teatralną Edvarda Griega nasz teatr czekał od dawna, pomimo że już wcześniej pojawiały się w świecie jego realizacje choreograficzne. Dopiero jednak inscenizacja Edwarda Cluga, znanego słoweńskiego twórcy rumuńskiego pochodzenia, powstała dla jego zespołu w Mariborze i powtórzona potem na kilku znaczących scenach europejskich, zwróciła uwagę Krzysztofa Pastora, który zaprosił choreografa, by zrealizował swoje dzieło również z naszym zespołem. Na jego premierę polską i serię dalszych przedstawień zaprosimy już od 25 października tego roku. Orkiestrę TW-ON poprowadzi Alexei Baklan.

Kolejną nowością, już na zakończenie sezonu, będzie 18 czerwca przyszłego roku prapremierowa produkcja choreograficzna Krzysztofa Pastora. To Prometeusz, inspirowany starogreckim mitem, ale z silnym przesłaniem skierowanym ku nam-współczesnym. Choreograf postanowił skorzystać w tym balecie z muzyki dwóch kompozytorów: Philipa Glassa (XI Symfonia i Mad Rush) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (Requiem d-moll), a nad koncepcją przedstawienia pracuje z cenionym niemieckim dramaturgiem Klausem Bertischem. Orkiestrą TW-ON pokieruje Patrick Fournillier.

Para tancerzy w objęciu na scenie

WZNOWIENIA

Jak przystało na Teatr Wielki - Operę Narodową sezon 2024/25 rozpoczynamy dziełem polskich twórców – baletem Dracula Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara. Jednocześnie zespół szykuje się do przedstawień Giselle, którą we wrześniu pokażemy pięciokrotnie na scenie teatru operowego w Dubaju, a na naszej scenie wrócimy do niej w kwietniu przyszłego roku. Tymczasem u nas, po premierze Peera Gynta, skupimy się nad wznowieniem na wskroś polskiego wieczoru baletowego Fredriana na Scenie Kameralnej. Jak pamiętamy są tam dwa balety inspirowane komediami Aleksandra Fredry: stylowa Przypowieść sarmacka Conrada Drzewieckiego według kultowej Zemsty oraz Mąż i żona we współczesnej interpretacji choreograficznej Anny Hop. Obu baletom towarzyszy muzyka Stanisława Moniuszki.

Kolejnym polskim akcentem muzycznym w baletowym repertuarze sezonu będzie legendarna Dama kameliowa Johna Neumeiera z muzyką koncertów i kilku innych utworów Fryderyka Chopina. Wznawiamy ją po kilku latach przerwy wymuszonej na nas ograniczeniami pandemii. To wyjątkowej urody, wzruszające przedstawienie będziemy jednak pokazywać krótko, bo tylko w grudniu tego roku, tuż przed świętami. I będą to już ostatnie jego prezentacje na naszej scenie. Słowem, pożegnamy się już z tym tytułem na dobre, o czym uprzedzamy tych wszystkich, którzy nie obejrzeli jeszcze słynnego baletowego arcydzieła.

Ale to oczywiście nie wszystko, co PBN zaproponuje widzom w tym sezonie. Z repertuaru klasycznego postawiliśmy również na Don Kichota. Pamiętamy także o najmłodszej widowni, dla której mamy od niedawna Pinokia. Będą jak każdego roku Kreacje z pracami naszych choreografów-debiutantów oraz kolejne Juvenalia, czyli dwa nowe programy grupy PBN Junior.

kobieta i mężczyzna na scenie klęczą i łapią się za twarze

ZMIANY W ZESPOLE

Zwracamy również uwagę na pewne zmiany osobowe w składzie Polskiego Baletu Narodowego, na które nie mamy wpływu szanując indywidualne decyzje i plany życiowe naszych artystów. Przypomnijmy, że już w ubiegłem sezonie z przyczyn zdrowotnych pożegnał się ze sceną pierwszy tancerz Dawid Trzensimiech. Zajmie się teraz już wyłącznie opieką pedagogiczną i koordynacją zajęć naszej młodzieżowej grupy PBN Junior, z którą pracował już zresztą w ubiegłym sezonie.

Opuściła też zespół nasza łotewska pierwsza solista Evelina Godunova. Związana wcześniej ze Staatsballett Berlin, na naszej scenie występowała w ubiegłym sezonie w kilku głównych rolach – jako Kitri Don Kichocie, Giselle i Mirta w Giselle, Gamzatti Bajaderze, Lucy w Draculi czy partiach dwóch czołowych wróżek w Pinokiu. Ostatecznie artystka postanowiła jednak osiąść na stałe w Stanach Zjednoczonych, przyjmując kontrakt w zespole Boston Ballet. Wyjechali też za granicę dwaj nasi dotychczasowi tancerze zespołowi Łukasz Bałoniak i Riccardo Rodighiero.

Tymczasem skład artystyczny PBN został wzmocniony kilkoma zasłużonymi awansami i uzupełniony o nowych tancerzy. Solistami zostali trzej utalentowani koryfeje. To Laurence Elliott, Marko Juusela i Diogo de Oliveira, których już wcześniej oglądaliśmy na naszej scenie w znaczących rolach solistycznych. Na stanowiska koryfejów awansowali z kolei dotychczasowi tancerze zespołowi: Paulina Magier, Yana Shtanhei, Kasper Górczak i Adam Huczka. Zespół baletowy PBN uzupełnili w tym roku: Julia Álvarez z Hiszpanii, Carolina Ribaldone z Włoch i Jaime Bustamante z Hiszpanii oraz sześcioro młodych tancerzy pracujących w ubiegłem sezonie w grupie PBN Junior: Weronika Gałązka, Maria Grzymała, Kamila Lechowska, Paweł Dobrzyński, Roberto Olivieri i Cezary Szlachta.

PBN JUNIOR

Po przejściu wymienionej szóstki tancerzy do głównego zespołu PBN nasza grupa juniorska rozpoczęła pracę w zmienionym składzie. Nadal pozostają w niej: Łucja Ulbrych, Maciej Duda i Mikołaj Spiżewski, a dołączyli do nich: Zuzanna Korytkowska, Aleksandra Pastuszka, Jagoda Świderska i Kajetan Stabeusz – absolwenci warszawskiej szkoły baletowej, Maja Augustyniak – wychowanka szkoły gdańskiej, a następnie stuttgarckiej John Cranko Schule, Antonio Casti po Ballettschule des Hamburg Ballett, a także Antonino Modica, który ukończył mediolańską Accademia Teatro alla Scala. Grupa juniorów otrzymała w tym roku dodatkowego, jedenastego uczestnika – jest nim Kyle Lippoth po Ballett-Akademie der Hochschule für Musik und Theater München, którego udział w pracach PBN Junior sponsoruje Fundacja Przyjaciół Baletu.

Pedagogiem i koordynatorem pracy grupy PBN Junior nadal pozostaje wspomniany już Dawid Trzensimiech, wspomagany przez Irinę Wasilewską, a ich codzienne wysiłki w tym sezonie wesprą gościnnie m.in.: Richard d’Alton, Yannick Boquin, Katarzyna Kozielska, Alan Land oraz Aurelien Scannella. (pch)

1. Dama kameliowa, tańczą Yuka Ebihara i Patryk Walczak, fot. Ewa Krasucka

2. Dama kameliowa, tańczą Chinara Alizade i Vladimir Yaroshenko, fot. Ewa Krasucka

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''