• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Don Kichot

Ludwig Minkus / Marius Petipa, Aleksandr Gorski, Alexei Fadeyechev

  • Akt I

    ok. 45 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 40 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    ok. 35 min

Czas trwania: 2 h 40 min

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./fhoto by Ewa Krasucka fot./fhoto by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • 3 października 2015 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 4 października 2015 niedziela 12:00 Sala Moniuszki
  • 4 października 2015 niedziela 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w trzech aktach
Libretto: Marius Petipa według Miguela de Cervantesa
Premiera: 29.05.2014
Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia

Już w 1614 roku (!) w królewskim Luwrze tańczono balet dworski Don Quichotte. Później motywy z dzieła Cervantesa zadomowiły się w balecie na stałe, owocując przez 400 lat dziesiątkami nowych opracowań. Prawdziwą furorę zrobił jednak balet Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa (1869), bo trwa na scenach do dzisiaj, odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów.

Skąd taka jego żywotność i popularność? Malowniczy koloryt dawnej Hiszpanii, ponętne Cyganki i strojni toreadorzy, błędny rycerz z La Manchy, komiczny Sancho Pansa i pokraczny Gamache zawsze mogą liczyć na powodzenie. A główni bohaterowie, Kitri i Basilio, nie mają sobie równych w repertuarze klasycznym w kategoriach wdzięku, temperamentu i wirtuozerii tanecznej. Wszystko to tworzy porywającą rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce.

Obsada

2015-10-03 | 19:00
    • Yuka Ebihara

      Kitri-Dulcynea
    • Maksim Woitiul

      Basilio
    • Vladimir Yaroshenko

      Espada
    • Palina Rusetskaya

      Królowa Driad
    • Łukasz Tużnik

      Don Kichot
    • Paweł Koncewoj

      Sancho Panza
    • Aneta Zbrzeźniak

      Juanita
    • Mai Kageyama

      Piccilia
    • Yurika Kitano

      Amorek
    • Chinara Alizade

      Tancerka Uliczna
    • Carlos Martín Pérez

      Gamache
    • Chinara Alizade

      Kitri-Dulcynea
    • Paweł Koncewoj

      Basilio
    • Kristóf Szabó

      Espada
    • Svetlana Siplatova

      Królowa Driad
    • Michał Chróścielewski

      Don Kichot
    • Bartosz Anczykowski

      Sancho Panza
    • Yuka Ebihara

      Juanita
    • Piccilia
    • Mai Kageyama
      (po raz pierwszy w roli)

      Amorek
    • Ana Kipshidze

      Tancerka Uliczna
    • Sebastian Solecki

      Gamache
    • Palina Rusetskaya

      Kitri-Dulcynea
    • Vladimir Yaroshenko

      Basilio
    • Viktor Banka

      Espada
    • Ana Kipshidze

      Królowa Driad
    • Łukasz Tużnik

      Don Kichot
    • Bartosz Anczykowski

      Sancho Panza
    • Chinara Alizade

      Juanita
    • Piccilia
    • Mai Kageyama

      Amorek
    • Yuka Ebihara

      Tancerka Uliczna
    • Kurusz Wojeński

      Gamache

Realizatorzy

    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Nowa wersja choreograficzna
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Tatyana Rastorgueva

      Ekaterina Shavlishvili

      Asystent choreografa
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Nowa wersja choreograficzna
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Tatyana Rastorgueva

      Ekaterina Shavlishvili

      Asystent choreografa
    • Alexei Baklan

      Dyrygent
    • Marius Petipa

      Aleksandr Gorski

      Choreografia
    • Alexei Fadeyechev

      Nowa wersja choreograficzna
    • Thomas Mika

      Scenografia i kostiumy
    • Steen Bjarke

      Światła
    • Tatyana Rastorgueva

      Ekaterina Shavlishvili

      Asystent choreografa
    • Alexei Baklan

      Dyrygent

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • Prolog

    Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Panzę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.

  • Akt I

    W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache’a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.

    W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.

    Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako „damę swego serca”. Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.

  • Akt II

    Scena 1
    Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.

    Scena 2
    Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Kiedy łapie skrzydło wiatraka, najpierw szybuje w górę, a następnie upada na ziemię.

    Scena 3
    Ranny Don Kichot wraz z Sancho Panzą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Panza układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi „damę swego serca”, Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Panza powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku.

  • Akt III

    Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota.
    Usłyszawszy od Sancho Panzy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za „damę ze snów”. Jednak Księciu i Sancho Panzie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem. 
    Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Kulczyk Investments
  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Review Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''