W nowym odcinku podcastu Teatru Wielkiego Plac Teatralny 1 Cezary Łasiczka rozmawia z Wojciechem Farugą, dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz reżyserem tango opery María de Buenos Aires Astora Piazzolli, której premiera odbędzie się już 16 marca 2023 w Teatrze Wielkim.
Reżyser zaznacza, że w swojej inscenizacji chciałby odejść od wpisanej w utwór religijności i skoncentrować się na poetyckim libretcie utworu, podkreślając współczesny wydźwięk tekstu. Kulturę południowoamerykańską ukazano nie tylko w jej tradycyjnej chrześcijańsko-katolickiej odsłonie, ale także jako świat przesiąknięty mistycyzmem, zabobonami, swoisty tygiel wierzeń rdzennej ludności, duchowości katolickiej i afroamerykańskiej.
– Prapremiera opery María de Buenos Aires odbyła się w tym samym roku co premiera Dziecka Rosemary w reż. Romana Polańskiego – 1968. Ostatnia scena z filmu, gdzie tytułowa bohaterka zagląda do kołyski, jest początkiem naszej historii, od tej sceny zaczyna się nasz spektakl – opowiada reżyser. – Jesteśmy przeświadczeni, że rodzi się męski potomek – Szatan. Z kolei w libretcie opery autorstwa Horacio Ferrera w dość zbliżonej fabule rodzi się kobieta. Jest to rodzaj gry, którą podejmujemy z Piazzollą oraz Dzieckiem Rosemary: co by się wydarzyło, gdyby dzieckiem Rosemary była dziewczynka, a u Ferrery byłby to chłopiec? – zastanawia się Wojciech Faruga.
Premiera tango opery María de Buenos Aires Piazzolli pod batutą Piotra Staniszewskiego, w reżyserii Wojciecha Farugi i ze scenografią Katarzyny Borkowskiej już 16 marca 2023 roku.