• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Burza

Purcell, Tallis, Johnson, Locke, van der Aa / Krzysztof Pastor

  • Akt I

    ok. 1 h 5 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 45 min

Czas trwania: ok. 2 h 10 min.

  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban, Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban, Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban i Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban i Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda i Maksim Woitiul jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda i Maksim Woitiul jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Chinara Alizade jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Chinara Alizade jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand i Chinara Alizade jako Miranda, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand i Chinara Alizade jako Miranda, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Kurusz Wojeński jako Trinculo, Patryk Walczak jako Ariel, Bartosz Zyśk jako Stephano i Paweł Koncewoj jako Caliban, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Kurusz Wojeński jako Trinculo, Patryk Walczak jako Ariel, Bartosz Zyśk jako Stephano i Paweł Koncewoj jako Caliban, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Vladimir Yaroshenko jako Prospero, Yuka Ebihara jako Miranda, Paweł Koncewoj jako Caliban oraz Polski Balet Narodowy jako Plemię Calibana, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Vladimir Yaroshenko jako Prospero, Yuka Ebihara jako Miranda, Paweł Koncewoj jako Caliban oraz Polski Balet Narodowy jako Plemię Calibana, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda, Maksim Woitiul jako Ferdinand i Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda, Maksim Woitiul jako Ferdinand i Patryk Walczak jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban, Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Paweł Koncewoj jako Caliban, Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel oraz Sae Kwon, Emilia Stachurska i Mai Kageyama jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel oraz Sae Kwon, Emilia Stachurska i Mai Kageyama jako Wzburzone Fale, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban i Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Dawid Trzensimiech jako Caliban i Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel oraz Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Patryk Walczak jako Ariel oraz Yuka Ebihara jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Carlos Martín Pérez jako Stephano, Adam Myśliński jako Trinculo oraz Polski Balet Narodowy jako Plemię Calibana, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Carlos Martín Pérez jako Stephano, Adam Myśliński jako Trinculo oraz Polski Balet Narodowy jako Plemię Calibana, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda i Maksim Woitiul jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Yuka Ebihara jako Miranda i Maksim Woitiul jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel i Patryk Walczak jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Kristóf Szabó jako Ariel i Patryk Walczak jako Ferdinand, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Chinara Alizade jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale i Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Chinara Alizade jako Miranda i Vladimir Yaroshenko jako Ferdinand oraz Polski Balet Narodowy jako Wzburzone Fale i Kristóf Szabó jako Ariel, fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza”: Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka „Burza”: Abbas Bakhtiari jako Stary Prospero, fot. Ewa Krasucka
  • 3 czerwca 2022 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 4 czerwca 2022 sobota 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w dwóch aktach wg Williama Shakespeare'a 
Muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna
Prapremiera: 18.06.2014, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 9.04.2016, Polski Balet Narodowy, Warszawa
Koprodukcja: Het Nationale Ballet

Spektakl Krzysztofa Pastora będący owocem koprodukcji Polskiego Baletu Narodowego z Het Nationale Ballet w Amsterdamie powstał w roku, w którym przypadała 450. rocznica urodzin angielskiego dramatopisarza. Dwa lata później, kierowany potrzebą ponownej interpretacji, choreograf, wykorzystując okoliczność 400 rocznicy śmierci Szekspira, zrealizował Burzę po raz kolejny. Tym razem na scenie warszawskiej Opery Narodowej w wykonaniu tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. Wówczas dopiero udało mu się zawrzeć większość własnych założeń w autorskiej interpretacji. Dokonał tego wprowadzając do spektaklu dodatkowego bohatera – słowo.

Szekspirowska Burza niezależnie od upływu czasu to sztuka wciąż współczesna, wymagająca od widza zaangażowania. Jej interpretacja jest wyzwaniem, prowokuje do zmiany sądów. Ukazując bowiem mechanizmy podziału na świat lepszy i gorszy, wynikający z polityki kolonialnej – dobrze znanej autorowi dzieła literackiego – nawiązuje do problemów Europy współczesnej, związanych z zaostrzonym w ostatnich latach kryzysem imigracyjnym.

Szukanie kontekstów społecznych to stały motyw w twórczości Krzysztofa Pastora. Do tych wspólnych poszukiwań zaprosił holenderskiego dramaturga Willema Brulsa oraz irańskich twórców: Shirin Neshat i Shoję Azariego, wybitnych artystów wizualnych naszych czasów.

Zróżnicowany pod względem narodowości i doświadczeń artystycznych zespół realizatorów, w tym scenograf i projektant świateł z Francji - Jean Kalman - oraz kostiumografka z Wielkiej Brytanii - Tatyana van Walsum sprawił, że na scenie pojawił się spektakl wyjątkowy, będący wypadkową zróżnicowanych spojrzeń na znane wszystkim dzieło. Pomimo jednak różnych perspektyw, twórcom udało się stworzyć niezwykle spójną inscenizację. Można by zaryzykować stwierdzenie, że podczas procesu powstawania spektaklu zadziała się rzecz podobna do tej na scenie.

Świat przedstawiony w tym dwuaktowym balecie to odludna wyspa, na którą przybywa prawowity, choć pozbawiony tronu książę Mediolanu – Prospero ze swą córką Mirandą. W wyniku wydarzeń staje się ona miejscem, w którym krzyżują się namiętności odwiecznie targające ludzkością: dobro ze złem, mądrość z głupotą, rozsądek z naturą, miłość z przemocą, pragnienie zemsty z przebaczeniem. Niezależnie jednak od różnorodności charakterów ukazanych na scenie, tytułowy żywioł ukaże, że w jego obliczu wszyscy bohaterowie są sobie równi, niezależnie od stanu i pochodzenia. A wszystko to odbywa się przy dźwiękach muzyki: Henry’ego Purcella, Thomasa Tallisa, Roberta Johnsona i Matthew Locke’a, współczesnego kompozytora holenderskiego Michel’a van der Aa oraz irańskiej muzyki tradycyjnej.

Ta piękna i chyba najbardziej magiczna z dotychczasowych realizacja naszego choreografa nie ma jednoznacznego zakończenia. To czyni ją intelektualnym wyzwaniem. Urzeka minimalizmem znaków i symboli scenograficznych. Umieszczone w oknie sceny drzewo – łączące to, co ziemskie, z tym, co metafizyczne – z pozycji wertykalnej z biegiem wydarzeń zbliża się do horyzontalnej, by wreszcie zniknąć ze sceny, odejść w niebyt, podobnie jak główny bohater sztuki i wszystko co go otaczało. Realizacja niewątpliwie jednak na długo zostanie zapamiętana przez widza.

Polski Balet Narodowy

Muzyka z nagrania Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, dyrygent: Matthew Rowe, kontratenor Kacper Szelążek

Obsada

2022-06-03 | 19:00
    • Vladimir Yaroshenko

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Yuka Ebihara

      Miranda, jego córka
    • Maksim Woitiul

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Patryk Walczak

      Ariel, duch na usługach Prospera
    • Paweł Koncewoj

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Vadzim Kezik

      Stephano, rozbitek
    • Adam Myśliński

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Marco Esposito
      (po raz pierwszy w roli)

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Chinara Alizade

      Miranda, jego córka
    • Patryk Walczak

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Kristóf Szabó

      Ariel, duch na usługach Prospera
    • Ryota Kitai
      (po raz pierwszy w roli)

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Bartosz Zyśk

      Stephano, rozbitek
    • Kilian Smith
      (po raz pierwszy w roli)

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)

Realizatorzy

    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Shoja Azari

      Shirin Neshat

      Projekcje video
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Shoja Azari

      Shirin Neshat

      Projekcje video
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny

Streszczenie

  • Akt I

    Prolog

    Prospero doczekał starości na wyspie i stale rozmyśla o przeszłości. Był księciem Mediolanu, wygnanym z córką Mirandą przez brutalnych rywali. Kiedy tu przybył, wyspa nie była bezludna. Władała nią Sycorax z synem Calibanem. Po jej śmierci wyspa stała się własnością Calibana i jego plemienia. Żył tam także tajemniczy duch powietrzny Ariel.

    Scena 1

    Przy wsparciu magii posłusznego mu Ariela, Prospero wywołuje burzę, która ożywia jego wspomnienia. Przypomina sobie, jak przed laty sztorm rzucił go z córką na tę wyspę po zatonięciu łodzi. Niesieni przez fale, zostali uratowani przez ducha Ariela i wodza Calibana. Ariel pomógł wtedy rozbitkowi zawładnąć wyspą. Wkrótce Caliban zbliżył się do Mirandy, pomimo zaborczej opieki jej ojca. Młodzi lubią przebywać razem, co bardzo niepokoi Prospera. Dziewczyna jest rozdarta między obydwoma mężczyznami, lecz nie jest w stanie przeciwstawić się ojcu. Caliban czuje się odrzucony i rozżalony, że utracił nie tylko władzę nad wyspą.

    Scena 2

    Za sprawą Ariela, Prospero ponownie wywołuje sztorm i oddaje się wspomnieniom. Pamięta jak inna katastrofa morska sprowadziła tu jego dwóch rywali, Stephana i Trincula, a z nimi także Ferdinanda, młodego księcia Neapolu, którego ze wzburzonych fal uratował Ariel. Ferdinand jest załamany, więc Ariel próbuje go pocieszyć. Kiedy Prospero z Mirandą odnajdują rozbitka na brzegu morza, dziewczyna jest poruszona jego tragicznym losem. Ojciec dostrzega ich wzajemne zainteresowanie i czuje, że on byłby bardziej odpowiednim partnerem dla Mirandy niż nieokrzesany Caliban. Rozważa nawet uwolnienie córki spod swojej opieki. Ona jednak znów staje wobec trudnego wyboru między nowym uczuciem a troską ojca. Narastająca miłość Ferdinanda i Mirandy wzmaga rozdrażnienie Prospera i nawet oddany Ariel nie potrafi go uspokoić. Wspomnienia starego Prospera nabierają jeszcze większej intensywności.

  • Akt II

    Scena 3

    Wraz z kolejną burzą wywołaną z pomocą Ariela, Prospero przypomina sobie, że ostatni sztorm wyrzucił także na brzeg jego brutalnych rywali, Stephana i Trincula. Spotyka ich tam Caliban. Rozbitkowie początkowo obawiają się tubylca, którego uważają za nieokrzesanego dzikusa, ale stopniowo opanowują strach i zniewalają go do posłuszeństwa. Plemię Calibana przybywa jednak na odsiecz swojemu wodzowi. Po nieudanej próbie cywilizowania tubylców przez obcych, Caliban postanawia wykorzystać ich do spisku przeciw Prosperowi. Z powodzeniem, bo Stephano i Trinculo chętnie atakują dawnego wroga, a pomaga w tym zniechęcone do niego plemię Calibana. Jednak Ariel czuwa nad swoim nowym panem i magiczną mocą zatrzymuje napastników, a potem nasyła na nich wściekłe bestie. Prospero chce surowo ukarać Calibana za jego bunt, ale Ariel łagodzi jego gniew i odwodzi od zemsty.

    Scena 4

    Ostatni sztorm wieńczy wspomnienia starego Prospera. Dostrzega teraz Mirandę i Ferdinanda jak zmagają się z wielkim drzewem, które sam powalił aby ich rozdzielić. W swoim miłosnym uniesieniu udaje im się pokonać zarówno tę przeszkodę, jak i władzę Prospera.

    Epilog

    Nadszedł czas konfrontacji starca z przeszłością i jego młodym alter ego. Ostatecznie spotykają się pogodzeni: Prospero, Stephano, Trinculo, Miranda i Ferdinand, a duch wyspy Ariel strzeże ich pojednania. Jednak Prospero uświadamia sobie, że utracił wszystko co najcenniejsze: córkę, młodość, wiarę w ludzi. Rozumie też jak niesprawiedliwy był dla Calibana. Ale już nic nie może zrobić, pozostaje mu poddać się losowi.

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''