• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Carmen

Georges Bizet

  • Akt I i II

    1 h 30 min

  • Przerwa

    ok. 25 min

  • Akt III

    1 h

Czas trwania: ok. 3 h

  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: Fot. K Bieliński Fot. K Bieliński
  • Zobacz zdjęcie: projekt Adam Żebrowski na podstawie zdj. Łukasz Murgrabia projekt Adam Żebrowski na podstawie zdj. Łukasz Murgrabia
  • 4 lutego 2022 piątek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 5 lutego 2022 sobota 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 6 lutego 2022 niedziela 18:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 8 lutego 2022 wtorek 19:00 Sala Moniuszki Spektakl odwołany
  • 9 kwietnia 2022 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 10 kwietnia 2022 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 12 kwietnia 2022 wtorek 19:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy
Prapremiera: 3.03.1875, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 7.06.2018, TW-ON
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami

Starsi widzowie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z pewnością pamiętają wspaniałe, klasyczne wystawienie najsłynniejszej opery Georges’a Bizeta w reżyserii Lecha Majewskiego w monumentalnej scenografii Janusza Kapusty z kostiumami zaprojektowanymi przez Hannę Bakułę. Dwadzieścia trzy lata po jej premierze, realizacji Carmen na tej samej scenie podjął się popularny aktor i reżyser – Andrzej Chyra. Tym razem jednak widzowie warszawskiej sceny operowej mieli okazję zobaczyć arcydzieło światowej literatury muzycznej w zupełnie nowej, dalekiej od klasycznego ujęcia odsłonie.

Do współpracy przy tym wyzwaniu zaprosił dramaturżkę Małgorzatę Sikorską Miszczuk, w duecie z którą pracował nad wybitną operą polską XXI wieku – Czarodziejska góra wg Thomasa Manna z muzyką Pawła Mykietyna. Spektakl zaprezentowany podczas Malta Festival Poznań okazał się dużym sukcesem.

By rzucić na doskonale znany publiczności spektakl nowe światło – tandem Chyra-Miszczuk wprowadza do opery enigmatyczną postać chłopca oraz Diabła, który wraz z upływem kolejnych aktów coraz mniej przeraża małego bohatera. Symbolizuje on prawdopodobnie fatum, wobec którego bohaterowie dramatu wydają się być bezsilni. W opozycji do demona – byka atrybutem tytułowej bohaterki są wyrastające z barków skrzydła.

Georges Bizet napisał Carmen na zlecenie dyrektora paryskiej Opéra-Comique Camille’a du Locle’a. Partytura powstała na przełomie1874 i 1875 roku. Libretto na podstawie noweli Prospera Mérimée stworzyli Henri Meilhac i Ludovic Halévy. Od tamtej pory Carmen fascynuje twórców: dramaturgów, pisarzy, filmowców. Stanowi niepodważalną ikonę kobiecości. To postać zmysłowa, uwodzicielska, namiętna i tajemnicza, a jednocześnie odważna, nieprzewidywalna, temperamentna, nieokiełznana i dumna. Ponad wszystko jednak tragiczna. Jej imię funkcjonuje w powszechnej świadomości, kojarząc się nieodzownie z czymś wobec czego nie można przejść obojętnym. Istnieje w nomenklaturze niemalże każdej branży, czy to artystycznej, turystycznej, rozrywkowej, biznesowej a nawet informatycznej.

W jej postać od dekad wcielają się znakomite artystki. Partie Carmen śpiewały na scenach operowych m.in. Angela Gheorghiu, Elina Garanča, Anna Caterina Antonacci, Małgorzata Walewska, a nawet Maria Callas, która w latach 60. podejmowała się partii mezzosopranowych. Również przemysł filmowy nie potrafił oprzeć się tej postaci. Ponad sto lat temu, w 1918 roku, odbyła się huczna premiera Carmen z Polą Negri w roli tytułowej, w reżyserii Ernsta Lubitcha. Na srebrnym ekranie w urzekający symbol seksu wcieliła się również Maruschka Detmers w kultowym filmie Jean-Luca Godarda Imię: Carmen z 1983 roku z muzyką Beethovena oraz Rita Hayworth w Miłości Carmen Charlesa Vidora.

Któż by pomyślał po premierowym wystawieniu tej opery w 1875 roku, że stanie się ona operowym „hitem”? Zważywszy na to, że choć pierwsze dwa akty bardzo spodobały się publiczności, to wraz z kolejnymi entuzjazm na widowni wyraźnie spadał. A po IV akcie wiało z niej lodowatym chłodem, Wprawiło to kompozytora w stan ogromnej goryczy, gdyż włożył w to dzieło więcej serca i zaangażowania niż w jakiekolwiek wcześniejsze. Otóż był ktoś taki, kto przewidział nadchodzący sukces opery uznanej za skandaliczną i obrazoburczą – Czajkowski. W liście do Nadieżdy von Meck z lipca 1880 roku rosyjski kompozytor napisał: Jestem pewien, że w przeciągu dziesięcioleci od dnia dzisiejszego, Carmen stanie się jedną z najpopularniejszych oper świata.” Nie pomylił się.

Obsada

2022-02-04 | 19:00
    • Monika Ledzion-Porczyńska

      Carmen
    • Ewa Tracz

      Micaëla
    • Anna Bernacka

      Mercédès
    • Hovhannes Ayvazyan

      Don José
    • Szymon Mechliński

      Escamillo
    • Kamil Zdebel

      Moralès
    • Jan Żądło

      Le Dancaïre
    • Piotr Maciejowski

      Remendado
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Joanna Kędzior

      Frasquita
    • Gosha Kowalinska

      Carmen
    • Magdalena Pluta

      Mercédès
    • Paweł Skałuba

      Don José
    • Szymon Mechliński

      Escamillo
    • Bartłomiej Misiuda

      Moralès
    • Damian Wilma

      Le Dancaïre
    • Tomasz Madej

      Remendado
    • Katarzyna Trylnik

      Micaëla
    • Joanna Kędzior

      Frasquita
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Monika Ledzion-Porczyńska

      Carmen
    • Ewa Tracz

      Micaëla
    • Anna Bernacka

      Mercédès
    • Hovhannes Ayvazyan

      Don José
    • Krzysztof Szumański

      Escamillo
    • Kamil Zdebel

      Moralès
    • Jan Żądło

      Le Dancaïre
    • Piotr Maciejowski

      Remendado
    • Joanna Kędzior

      Frasquita
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Gosha Kowalinska

      Carmen
    • Maria Domżał

      Frasquita
    • Magdalena Pluta

      Mercédès
    • Paweł Skałuba

      Don José
    • Krzysztof Szumański

      Escamillo
    • Bartłomiej Misiuda

      Moralès
    • Damian Wilma

      Le Dancaïre
    • Tomasz Madej

      Remendado
    • Katarzyna Trylnik

      Micaëla
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Monika Ledzion-Porczyńska

      Carmen
    • Ewa Tracz

      Micaëla
    • Maria Domżał

      Frasquita
    • Anna Bernacka

      Mercédès
    • Paweł Skałuba

      Don José
    • Krzysztof Szumański

      Escamillo
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Kamil Zdebel

      Moralès
    • Jan Żądło

      Le Dancaïre
    • Piotr Maciejowski

      Remendado
    • Gosha Kowalinska

      Carmen
    • Katarzyna Trylnik

      Micaëla
    • Maria Domżał

      Frasquita
    • Magdalena Pluta

      Mercédès
    • Paweł Skałuba

      Don José
    • Szymon Mechliński

      Escamillo
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Bartłomiej Misiuda

      Moralès
    • Jan Żądło

      Le Dancaïre
    • Piotr Maciejowski

      Remendado
    • Monika Ledzion-Porczyńska

      Carmen
    • Ewa Tracz

      Micaëla
    • Maria Domżał

      Frasquita
    • Magdalena Pluta

      Mercédès
    • Paweł Skałuba

      Don José
    • Krzysztof Szumański

      Escamillo
    • Remigiusz Łukomski

      Zuniga
    • Kamil Zdebel

      Moralès
    • Damian Wilma

      Le Dancaïre
    • Tomasz Madej

      Remendado

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Andrzej Chyra

      Reżyseria
    • Barbara Hanicka Barbara Hanicka

      Scenografia
    • Magda Maciejewska

      Kostiumy
    • Bartosz Nalazek

      Reżyseria świateł
    • Jacek Przybyłowicz

      Choreografia
    • Michał Jankowski

      Projekcje video
    • Małgorzata Sikorska-Miszczuk

      Dramaturgia
    • Michał Kurkowski

      Współpraca dramaturgiczna
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Danuta Chmurska

      Przygotowanie chóru dziecięcego
    • Marek Bryczyński

      Stylizacja fryzur i charakteryzacja

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''