Artur Janda

Bas-baryton

Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. Anny Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii.

Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa. Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w takich partiach, jak: Orbazzano (Tankred Rossiniego), Alidoro (Kopciuszek Rossiniego), Selim (Turek we Włoszech Rossiniego), Imeneo (Imeneo Händla), Figaro (Wesele Figara Mozarta), Don Giovanni, Masetto (Don Giovanni Mozarta), Papageno (Czarodziejski flet Mozarta), Dulcamara (Napój miłosny Donizettiego), Marszałek (Halka wileńska Moniuszki), Azariasz (The Burning Fiery Furnace Brittena), Sewer (Polieukt Krauzego), Profesor (Operetka Dobrzyńskiego). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011).

W 2011 roku zadebiutował w National Theater Mannheim rolami Passante i Poliziotto w premierze Superfluminy Sciarrino. Współpracując ze Stowarzyszeniem Dramma Per Musica, wystąpił na scenie Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w rolach: Pallante (Agrippina Haendla), Zoroastra (Orlando Haendla),) oraz Melissa (Alcina Haendla). Jako Malaspina w Luci mie traditrici Sciarrino wystąpił na Festiwalu „Warszawska Jesień”(2016) oraz na Festiwalu NODO w Ostrawie (2018). Od 2016 roku współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, śpiewając partię Zbigniewa w Strasznym dworze, Escamilla w Carmen Bizeta oraz Komisarza w Cardillacu Hindemitha. Od 2017 roku występuje gościnnie w Operze Wrocławskiej (Kopciuszek Rossiniego, Immanuel Kant Możdżera), Operze Bałtyckiej (Candyd Bernsteina, Don Bucefalo Cagnoniego, Fidelio Beethovena) oraz w Operze Nova w Bydgoszczy (Wesele Figara Mozarta, Napój miłosny Donizettiego). W bogatym repertuarze oratoryjnym artysta posiada utwory, m.in.: Bacha (Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Weihnachtsoratorium), Haeandla (Mesjasz), Haydna (Pory roku, Stworzenie świata, Theresienmesse), Mozarta (Requiem, Msza koronacyjna), Faurégo (Requiem), Kurpińskiego (Te Deum), Kilara (Te Deum).

W 2015 roku jako członek sekstetu wokalnego muzyki współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał dwie nagrody Fryderyk, m.in. w kategorii „najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album Where Are You. Pieces From Warsaw. W 2018 roku za nagranie Antonio Caldara: Maddalena ai piedi di Cristo otrzymał Fryderyka w kategorii „album roku roku – muzyka dawna”. W latach 2019 i 2020 został nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy śpiewak operowy”. W roku 2020 został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi.

(fot. arch. artysty)