Dominika Krysztoforska

Pierwsza solistka

Dominika Krysztoforska

Urodzona:

Mława

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza, Warszawa

Ważniejsi pedagodzy:

Krystyna Sadowska, Dorota Puzanowska, Flora Czernienko, Teresa Memches, Barbara Gołaska

Angaże:

  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 1994, koryfejka od 1995, solistka od 1996, pierwsza solistka w 1998-2009
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako pierwsza solistka

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Blancheflor w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Madame Łarina w Onieginie (John Cranko)
    • Solistka tańca d’jampée w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Betsy w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Eurydyka (Nowy Orfeusz) w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Wie lange noch? i inne partie solowe w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Królowa Śniegu w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Matka Fryderyka w Chopinie, artyście romantycznym (kreacja, Patrice Bart)
    • George Sand w Chopinie, artyście romantycznym (Patrice Bart)
    • Wróżka Delikatności i Kopciuszek w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Druga Aria w In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Wróżka Chrzestna w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Para i Nasza-Trzecia w I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Trzy wysokie kobiety w Święcie wiosny (Wacław Niżyński / Millicent Hodson)
    • Matka Klary w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Królowa w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pani Capuleti w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • 2. Dziewczyna Uliczna w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Caryca Maria w Jeziorze łabędzim (kreacja, z nowym librettem, Krzysztof Pastor)
    • oraz partie solowe w baletach
    • Alpha Kryonia Xe (Jacek Przybyłowicz)
    • The Garden’s Gates (kreacja, Robert Bondara, II Warsztat Choreograficzny)
    • Miłość (kreacja, Arkadiusz Gołygowski, IV Warsztat Choreograficzny)
    • Collars (kreacja, Anna Hop, V Warsztat Choreograficzny)
    • W głowie tej (kreacja, Tomasz Fabiański, VII Warsztat Choreograficzny)
  • Wcześniej

    Z Państwową Szkołą Baletową im. Romana Turczynowicza
    • Królowa w balecie W królestwie jesiennych liści (kreacja, Kama Akucewicz)
    • Sylfida w Balu kadetów (David Lichine)
    • Wróżka Bzu w Divertissement ze Śpiącej królewny (Marius Petipa)
    • Duet Aria (László Seregi / Teresa Memches)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
    • Odetta w Jeziorze łabędzim (trad. / Konstantin Siergiejew)
    • Królowa Śniegu w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Cztery łabędzie i Narzeczona w Jeziorze łabędzim (trad. / Konstantin Siergiejew)
    • Dwie Willidy w Giselle (trad. / Anatolij Gridin, Irina Michajliczenko)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Konstantin Siergiejew)
    • Solistka w Carmina burana (Antal Fodor)
    • Giselle w Giselle (trad. / Anatolij Gridin, Irina Michajliczenko)
    • Wróżka Delikatności i Kopciuszek w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Marina w Greku Zorbie (Lorca Massine)
    • Królowa w Trzech muszkieterach (André Prokovsky)
    • Pani T. w Grach (Emil Wesołowski)
    • Żona w La dolce vita (kreacja, Zofia Rudnicka)
    • Faszystka i Nauczycielka w La dolce vita (Zofia Rudnicka)
    • M… w Carmen (Mats Ek)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Węgierska Księżniczka w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Baronowa Nadieżda von Meck w Czajkowskim (Boris Ejfman)
    • Cztery łabędzie w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Przyjaciółka Lise w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton)
    • Solistka pierwsza w Musagète (Boris Ejfman)
    • Frygia w Spartakusie (Emil Wesołowski)
    • Wdowa w Harnasiach (Emil Wesołowski)
    • Madame Łarina w Onieginie (John Cranko)
    • Barbara Radziwiłłówna w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Królowa Wschodu w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Betsy w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • oraz partie solowe w baletach
    • Alpha Kryonia Xe (kreacja, Jacek Przybyłowicz)
    • Petite Mort (Jiří Kylián)
    • Trzecia symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego (kreacja, Jacek Przybyłowicz)
  • Z innymi zespołami
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (Ewa Wycichowska i trad. / Liliana Kowalska), Polski Teatr Tańca – Balet Poznański
    • Królowa Śniegu w Dziadku do orzechów (trad. / Liliana Kowalska), Polski Teatr Tańca – Balet Poznański
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (Ewa Wycichowska i trad. / Liliana Kowalska), Balet Teatru Wielkiego, Poznań
    • Duet w Trzech kolorach (kreacja, Marek Zajączkowski), Balet Opery Nova, Bydgoszcz
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (Ewa Wycichowska i trad. / Wiktor Smirnow-Gołowanow), Balet Opery Wrocławskiej
  • Występy gościnne

    • Polska: Bydgoszcz, Bytom, Gdańsk, Kielce, Kraków, Łódź, Poznań, Sopot, Szczecin, Wrocław
    • Japonia: Nagoja (II Międzynarodowy Konkurs Baletowy)
    • Włochy, Cypr (z Baletem Opery Narodowej)
    • Niemcy: tournée (z Polskim Teatrem Tańca – Baletem Poznańskim)
    • Litwa: Wilno (koncert); Łotwa: Ryga (koncert)
    • Rosja: Sankt Petersburg, Teatr Maryjski (z Baletem Opery Narodowej i z Polskim Baletem Narodowym)
    • Chiny: Szanghaj (z Polskim Baletem Narodowym, Światowa Wystawa Expo, 2010)
    • Norwegia: Bergen (z Polskim Baletem Narodowym, 2010)

Nagrody

    • 1993: I Nagroda w kategorii juniorów VIII Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 1993: Stypendium Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • 1994: Tytuł i Nagroda dla „Najlepszego absolwenta szkół baletowych w Polsce”
    • 1996: Brązowy Medal II Międzynarodowego Konkursu Baletowego w Nagoi, Japonia
    • 1996: Medal Wójcikowskiego dla wybijającej się młodej indywidualności polskiego baletu
    • 1997: Medal 200-lecia Polskiego Baletu przyznany przez Ministerstwo Kultury i Sztuki
    • 2011: Medal Honorowy Fundacji Balet w Szczecinie
    • 2011: Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w Warszawie

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Tristan: Wspaniałą parę tworzyli Dominika Krysztoforska (Blancheflor) i Sergey Basalaev (Riwalen), a raczej opiekuńcze duchy rodziców Tristana. Urody ich tańca w zwiewnych białych szatach nie da się opisać. Czysta poezja. (balet.pl, 30/03/2009)
    • Tristan: Nie wolno pominąć (…) wybornego duetu rodziców Tristana, którzy jak anioły zdają się strzec Tristana od niebezpieczeństw. Dominika Krysztoforska i Sergey Basalaev zostali idealnie obsadzeni do tych ról: ich wyrazista technika znalazła wreszcie odpowiednie ujście. (wiadomosci24.pl, 11/04/2009)
    • Tristan: Tristan jest pocieszany przez „duchy opiekuńcze” swoich rodziców, subtelnie interpretowane przez Dominikę Krysztoforską i Sergeya Basalaeva, dwoje świetnych tancerzy, których stała obecność wzmacnia przedstawienie. (Dance Europe, 5/2009)
    • Tristan: W pamięć zapadają kreacje Dominiki Krysztoforskiej i Sergeya Basalaeva w partiach Blancheflor i Riwalena – rodziców Tristana. (Twoja Muza, 6-7/2009)
    • Kurt Weill: Niemal każdy wykonawca potrafi dodać własną osobowość, świetni byli zwłaszcza Dominika Krysztoforska i Sergey Popov w „Nowym Orfeuszu” oraz Aleksandra Liashenko w „Balladzie o utopionej dziewczynie”. (Rzeczpospolita, 23/11/2009)
    • Kurt Weill: Dominika Krysztoforska – oczywiście – osobowość sceniczna, pajęcza uwodzicielka, piękna femme fatale. (balet.pl, 24/11/2009)
    • In Light and Shadow:  Dominika Krysztoforska przepięknie, była naprawdę cudowna, kiedy pojawiała się na scenie nie sposób było oderwać od niej wzroku, patrzyło się tylko na nią. (balet.pl, 28/06/2010)
    • I przejdą deszcze…: Wiele scen baletu zapadnie w pamięć – chociażby (…) poruszający pląs cierpiącej kobiety w „Czasie lęków” (fenomenalna Dominika Krysztoforska) przy dźwiękach nostalgicznej „Quasi una fantasia”. (Tygodnik Powszechny, 3/04/2011)
    • I przejdą deszcze…: Wyróżniała się Dominika Krysztoforska, tancerka o znakomitym rozciągnięciu i niezrównanej linii. (Dance Europe, 5/2011)
    • I przejdą deszcze…: Dominika Krysztoforska, tancerka o długich liniach, bardzo elegancka i wzruszająca, wystąpiła w roli „Trzeciej kobiety” niczym prawdziwa gwiazda zespołu. (Danse, 6/2011)
    • Dziadek do orzechów i król myszy: Świetnie spisali się Dominika Krysztoforska i Sergey Basalaev w partiach rodziców protagonistów. (Ruch Muzyczny, 25/12/2011)
    • Śpiąca królewna: Krysztoforska (…) wyglądała tak pięknie w prześlicznych kostiumach królowej (ze swoim wzrostem i postawą), że żal było, iż nie złagodziła swojej gry odrobiną czułości. (naczubkachpalcow.pl, 9/10/2012)
    • Poskromienie złośnicy: O złożoności każdej postaci świadczą wykonane przez Karolinę Jupowicz i Dominikę Krysztoforską niezwykłe role dziewczyn z  ulicy, doskonałe w swym tańcu i bogactwie komediowego emploi. Panie były czarujące i pełne kobiecej przewrotności, ale w  komediowym wydaniu. (Teatr dla Was, 29/11/2015)