Studiował kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego i grę na fortepianie w klasie Czesława Stańczyka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Występuje w kraju i za granicą jako solista i kameralista (m.in. partner Kwartetu Śląskiego – od 1982). Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus Messiaena, którego nagranie z 1979 roku wydane przez DUX dopiero w 2011 uhonorowano nagrodami Fryderyk i Diapason d’Or. Wielokrotnie występował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz m.in. na: Festival de Saint-Denis (Paryż), Octobre en Normandie (Rouen), Encontros Gulbenkian de Música Contemporânea (Lizbona), SIMC (Rotterdam), a także na estradzie Concertgebouw w Amsterdamie. Nagrywa dla radia, telewizji i firm fonograficznych. Otrzymał wiele nagród za twórczość kompozytorską i pianistyczną, m.in. w 1974 specjalne wyróżnienie za Sonatę na flet solo (1972) na Konkursie Młodych w Krakowie, w 1976 – nagrodę na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz II nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Le Chant na sopran i orkiestrę (1976), w 1977 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu za Concerto grosso na orkiestrę kameralną (1977), w 1979 – I nagrodę na Festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli za Corale, interludio e aria na flet, klawesyn i smyczki (1978), 1985 – Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego za Wyspy na orkiestrę smyczkową (1983). Jego utwory dwukrotnie reprezentowały Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu: w 1978 La Flûte de jade na sopran i orkiestrę (1973) otrzymał wyróżnienie, a w 1984 Kwartet smyczkowy (1980) zajął I miejsce. Kolejne nagrody to: Nagroda Polihymnii za twórczość kameralną (1985), doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich, Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1997), przyjęcie do Loży Liderów w Katowicach, Nagroda Prezydenta miasta Katowic (1999), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2008), Medal Komisji Edukacji Narodowej, Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”(2005), Nagroda im. Wojciecha Korfantego oraz Nagroda im. Juliusza Ligonia. W 1988 roku na zamówienie dyrektora La Monnaie Gerarda Mortiera, rozpoczął pracę nad trylogią operową The Minds of Helena Troubleyn do tekstu Jana Fabre. W 1990 roku w De Vlaamse Opera w Antwerpii odbyła się premiera części I: Das Glas im Kopf wird vom Glas, w 1992 na Documentach IX w Kassel – części II: Silent Screams, Difficult Dreams, a estradowe prawykonanie części III: La libertà chiama la libertà podczas Festiwalu „Warszawska Jesień” (1996). We współpracy z Janem Fabre powstały również spektakle baletowe: The Sound of One Hand Clapping (1991), Da un’altra faccia del tempo (1993), Quando la terra si rimette in movimento (1995) oraz Three Solos (1995). W ostatnich latach kompozytor sięgnął po pozycje monumentalne: cykl pieśni Up into the Silence na sopran, baryton i orkiestrę (1996-2000), operę-misterium Moby Dick (2000-2010), skomponowaną na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Beauty Radiated in Eternity na chór i orkiestrę (2011-2012) oraz Concerto of Song Offerings na fortepian solo, chór i orkiestrę (2013-2014) skomponowane dla Krystiana Zimermana z okazji otwarcia nowej sali NOSPR.
(fot. M. Galica)