ILYA BANNIK

Bas

fot. N. Razina

Finalista konkursu Placido Domingo Operalia (2000,2002), laureat konkursu wokalnego im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (1998, 2000), laureat Międzynarodowego Konkursu im. Marii Callas w Parmie we Włoszech (2000), po którym został zaproszony do wykonania partii Ferranda w Trubadurze w Teatro Regio w Parmie.

Śpiewał główne partie na Festiwalu Verdiego w Parmie, w Welsh National Opera, Teatro Carlo Felice (Genua). Regularnie występuje w Teatrze Maryjskim. Repertuar artysty obejmuje takie partie, jak: Samuel w Balu maskowym, Ferrando w Trubadurze, Banko w Makbecie, Oroveso w Normie, Don Basilio w Cyruliku sewilskim, Mefistofeles w Potępieniu Fausta, Książę Griemin w Eugeniuszu Onieginie, Leporello w Don Giovannim, Colline w Cyganerii, Cesarz chiński w Słowiku oraz Polkan w Złotym koguciku. Występował m.in. w: Opéra Bastille (Salome i Idomeneo), Teatro La Fenice (Złoto Renu), Radio France (Katarzyna Izmajłowa, dyr. Tugan Sokhiev), Orchestre National du Capitol de Toulouse (Jolanta), Canadian Opera Company (Wojna i pokój), Den Norske Opera (Faust), Vlaamse Opera i Edmonton Opera (w obu Eugeniusz Oniegin), Palau de les Arts Reina Sofía (Złoto Renu, Zaręczyny w klasztorze), Opera National de Lille (Rigoletto), Vancouver Opera (Aida), De Nederlandse Opera (Słowik), Bergen National Opera (Złoty kogucik). Zaśpiewał partię Redaktora Gazety w Nosie w Teatrze Maryjskim w Petersburgu oraz w Londynie i Paryżu. Gościł na Glyndebourne Festival (Makbet) i Festiwalu Aix-en-Provence (Słowik). W 2011 roku zadebiutował partią Sarastra w Czarodziejskim flecie w Seattle Opera.

W 2014 roku podczas XXI Festiwalu Gwiazdy Białych Nocy w Teatrze Maryjskim wykonał m.in. partię Ferranda w Trubadurze i Celia w Miłości do trzech pomarańczy. W 2015 roku zadebiutował na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera jako René w Jolancie w reżyserii Mariusza Trelińskiego. W dorobku artysta ma udział w nagraniach oper Złoto Renu (partia Donera) pod dyrekcją Zubina Mehty w Palau de les Arts Reina Sofía oraz Złoty kogucik pod dyrekcją Kenta Nagano w Châtelet Opera. Uczestniczył także w nagraniu Rosyjskiego albumu Anny Netrebko pod dyrekcją Valery’ego Gergieva.