Peter Berger

Tenor

fotografia artystyUrodził się na Słowacji. Studiował śpiew w konserwatorium muzycznym w Koszycach w klasie Juraja Šomorjaia. Jeszcze podczas studiów występował jako solista w Państwowym Teatrze w Koszycach. Uczestniczył w kursach mistrzowskim prowadzonych przez pedagogów takich jak Peter Dvorský, Eva Blahová czy Ryszard Karczykowski. 

W 2006 roku artysta otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikuláša Schneidera-Trnavský’ego (Słowacja) wraz z nagrodą specjalną za najlepsze wykonanie pieśni Mikuláša Schneidera-Trnavský’ego. W 2007 roku zdobył I nagrodę w konkursie organizowanym przez Anglo-Czechoslovak Trust w Londynie, zaś w 2008 roku dotarł do półfinału Międzynarodowego Konkursu „Belvedere” im. Hansa Gabora w Wiedniu. Otrzymał także nagrodę Słowackiego Funduszu Literackiego za wykonie partii Księcia w Rusałce Dvořáka.

W sezonie 2007/2008 Peter Berger zadebiutował w Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie jako Pinkerton w Madame Butterfly Pucciniego w reżyserii Petera Konwitschny’ego i pod kierunkiem Olivera Dohnányia. W 2008 roku zaśpiewał partię Fausta w operze Gounoda w Chorwackim Teatrze Narodowym w Splicie. W tym samym sezonie zadebiutował w partii Księcia w Rusałce w Teatrze Narodowym w Brnie, z którym związał się następnie na stałe. W efekcie publiczność w Brnie mogła go usłyszeć jako Izmaela w Nabuccu, Alfreda w Traviacie Verdiego, Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego i Michela w Julietcie Martinů. W 2009 roku po raz pierwszy wystąpił gościnnie w Teatrze Narodowym i Operze Państwowej w Pradze, kreując odpowiednio partie Pinkertona i Księcia w Rusałce. W 2010 roku z ogromnym powodzeniem zaprezentował się jako Leński w Bremen, a następnie zadebiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako Książę. 

W sezonie 2010/2011 wystąpił w Brnie, Pradze i Bratysławie jako Michel i Jenik (Sprzedana narzeczona Smetany), Leński, Książę, Alfredo (Traviata), Pinkerton, Nemorino (Napój miłosny Donizettiego), Włoski tenor (Kawaler srebrnej róży R. Straussa), Rodolfo (Cyganeria Pucciniego) i Jiří (Jakobin Dvořáka). Wziął także udział w wykonaniu Mszy C-dur Beethovena podczas Festiwalu Janáčka w Ostrawie i Te Deum Brucknera w Brnie. Z powodzeniem zadebiutował na Festiwalu w Wexford jako Lukas w Pocałunku Smetany. 

Peter Berger prowadzi też intensywną działalność koncertową. Występował z Słowacką Orkiestrą Filharmoniczną, Państwową Orkiestrą Filharmoniczną w Koszycach, filharmonikami praskimi i brneńskimi, Orkiestrą Filharmoniczną im. Bohuslava Martinů, a także z zespołem Czech Virtuosi. Artystę można było usłyszeć zarówno w kraju jak i zagranicą; jest stałym gościem festiwalu „Viva il Canto” w Cieszynie oraz międzynarodowego festiwalu w Sopron (Węgry). Jego repertuar koncertowy obejmuje Mszę głagolicką Janáčka, Messa di Gloria Pucciniego, Petite messe solennelle Rossiniego, Requiem i msze Mozarta oraz IX Symfonię Beethovena. Wystąpił podczas koncertu galowego z Jeleną Obraztsovą i Peterem Dvorským. Koncertował także w Japonii, na Malcie i Rydze. 

W ostatnim czasie wystąpił jako: Alfredo w Traviacie w Słowackim Teatrze Narodowym, Michel w Juliette w Teatrze Narodowym w Pradze, Laca w Jenůfie w Szkockiej Operze Narodowej, Duńskiej Operze Narodowej i w Santiago, Książę w Rusałce w Santiago i Tokyo, Borys w Katii Kabanowej Janáčka z Duńską Operą Narodową, a także w Mszy głagolickiej Janáčka i Te Deum Dvořáka pod batutą Jaroslava Kyzlinka z Orkiestrą Symfoniczną w Aarhus.

Najbliższe plany artystyczne Petera Bergera obejmują występy w partii Alfreda w Traviacie w Narodowym Teatrze Morawsko-Śląskim w Ostrawie, Izmaela w Nabucco w Teatrze Narodowym w Brnie, Pinkertona w Madame Butterfly, Maria Cavaradossiego w Tosce Pucciniego, Księcia w Rusałce, Riccarda w Balu maskowym i Alfreda w Traviacie Verdiego w Teatrze Narodowym w Pradze, partii tytułowej w Manru Paderewskiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie oraz Lacy w Jenůfie Janáčka w Teatro Regio w Turynie (reż. R. Carsen). 

Poza tym artystę będzie można usłyszeć w roli Księcia w Rusałce w Rzymie i Pekinie, Svanda Dudziarza w operze Jaromíra Weinbergera, Lacy w Jenůfie, w Te Deum w Teatro Massimo w Palermo, a także w partii Don José w Carmen w Santiago.