Rebecca Meitlis

Specjalista metody Feldenkraisa


Rebecca Meitlis zawodowo zetknęła się z operą dzięki stypendium Arts Council England na staż reżyserski w Scottish Opera. Od roku 1984 związana jako stały reżyser z English National Opera, pracowała przy takich produkcjach na tej scenie, jak Lady Macbeth z Mtsenskiego Powiatu w reżyserii Davida Pountneya, Simon Boccanegra w reżyserii Davida Aldena czy Czarodziejski flet w reżyserii Nicholasa Hytnera. Sama realizowała cieszące się uznaniem wznowienia takich spektakli, jak The Cunning Little Vixen, RigolettoWesele Figara. Jednocześnie stworzyła szeroko zakrojony program edukacyjny realizowany przez ENO i następnie nim kierowała, przygotowując i realizując wiele warsztatów oraz trzy specjalnie zamówione opery dla dzieci.

W 1995 rozpoczęła działalność na własny rachunek, współpracując z wieloma instytucjami kultury i organizacjami edukacyjnymi, m.in. Youth Music i Creative Partnerships i specjalizując się w pracy metodą Feldenkraisa z artystami związanymi ze sceną, wykorzystując swoje doświadczenia z operą i metodami kreatywnego nauczania. Ma głębokie przekonanie, że metoda Feldenkraisa może być dla śpiewaków ważnym narzędziem pracy nad oddechem, postawą, swobodą ruchu, pewnością siebie i psychologią obecności scenicznej.

Obecnie Rebecca Meitlis prowadzi zajęcia indywidualne dla wszystkich zainteresowanych, współpracuje także z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Glyndebourne Festival Opera, Westminster Cathedral Choir School, Royal Northern College of Music oraz Akademią Operową Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.

Metoda Feldenkraisa jest — w największym skrócie — nauką świadomości własnego ciała w ruchu. Ruch staje się środkiem naszego rozwoju, samopoznania i możliwie najpełniejszego wykorzystania naszego indywidualnego potencjału: intelektualnego, twórczego, osobowościowego. Metoda stosowana jest zarówno w celach terapeutycznych, jak i przez osoby w pełni sprawne fizycznie, pragnące poruszać się zgrabniej i z mniejszym wysiłkiem.

Metoda Feldenkraisa ma szczególne znaczenie dla osób związanych ze sceną — a więc zarówno aktorów, jak i śpiewaków; w przypadku tych ostatnich walor jej stosowania jest podwójny. Staje się ona bowiem niezwykle istotnym narzędziem w pracy nad tym, co szeroko określane jest mianem „ruchu scenicznego” — pozwala osiągnąć swobodę gestu, umiejętność właściwej prezencji i łatwość realizacji coraz trudniejszych zadań aktorskich. Jednocześnie otwiera nowe spojrzenie na indywidualną technikę wokalną, pozwalając bardziej świadomie i efektywnie korzystać z instrumentu własnego głosu.

Dla zainteresowanych polecamy: 
studiometodyfeldenkraisa.pl/o-metodzie/
 
www.metoda-feldenkraisa.pl

feldenkrais-method.org/en