• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Toshio Hosokawa

Kompozytor

Toshio Hosokawa jest uznawany za najwybitniejszego żyjącego kompozytora japońskiego. Urodził się w Hiroszimie w 1955 roku. W wieku 21 lat przyjechał do Niemiec, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Isanga Yuna, Briana Ferneyhough oraz Klausa Hubera. Początkowo tworzył muzykę w stylu zachodniej awangardy; z czasem wypracował jednak specyficzny język muzyczny czerpiący jednocześnie z muzyki zachodniej i tradycyjnej kultury japońskiej. Szersze uznanie przyniosło mu oratorium Voiceless Voice in Hiroshima zaprezentowane w 2001 roku.

Jego muzyka silnie nawiązuje do sztuki japońskiej (m.in. kaligrafii) oraz japońskiej muzyki dworskiej (gagaku) i daje wyraz idei ulotnego piękna. Toshio Hosokawa często wykorzystuje w swojej twórczości motywy natury, czego przykładem jest koncert na waltornię pt. Moment of Blossoming („Chwila kwitnienia”) napisany dla Stefana Dohra i Filharmoników Berlińskich (2011). Od 2003 roku skomponował serię utworów Voyages („Podróże”) na instrumenty solowe i orkiestrę. W niektórych z nich zestawił instrumenty japońskie i europejskie, np. japoński flet prosty shakuhachi (Voyages X Nozarashi). Tradycyjne japońskie instrumenty, np. aerofon shō czy cytra koto, obecne są zresztą w całym dorobku kompozytora, liczącym obecnie ok. 130 utworów.

Toshio Hosokawa jest twórcą oper, które często wystawiane są przez czołowe teatry operowe świata. Jego pierwsza opera pt. Vision of Lear zdobyła uznanie na biennale w Monachium w 1998 roku. W 2004 roku na zlecenie brukselskiego La Monnaie i festiwalu w Aix-en-Provence Anna Terese de Keersmaeker wyrezyserowała kolejną operę Hosokawy – Hanjo. W 2011 roku w La Monnaie odbyła się prapremiera Matsukaze w reżyserii Sashy Waltz, która – podobnie jak Hanjo – czerpie z tradycji japońskiego teatru nō. Następnie spektakl został pokazany w Berlinie (Deutsche Staadtsoper), Warszawie (Teatr Wielki - Opera Narodowa) i Luksemburgu. Podobną popularnością cieszy się monodram The Raven (prapremiera: Bruksela, 2012). W sezonie 2015/16 w operze hamburskiej odbyła się prapremiera kolejnej opery Toshio Hosokawy – Stilles Meer w reżyserii Oriza Hiraty. Spektakl ponownie nawiązuje do tradycji teatru nō, choć tematyka dzieła jest współczesna i dotyczy katastrofy w elektrowni atomowej w Fukuszimie.

W listopadzie 2016 roku odbędzie się prapremiera utworu Hosokawy na dwa soprany i orkiestrę skomponowanego z okazji jubileuszu pięćdziesięciolecia Tokijskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest to kolejny z serii kompozycji orkiestrowych napisanych przez Toshio Hosokawę w ostatnich latach. Inne to m.in. Woven Dreams skomponowany w ramach programu zamówień kompozytorskich Roche Commissions (prapremiera: Cleveland Orchestra pod batutą Franz Welser-Möst, Lucerne Festival), Circulating Ocean zaprezentowany po raz pierwszy przez Filharmoników Wiedeńskich w 2005 roku na festiwalu w Salzburgu oraz Klage na sopran i orkiestrę do słów Georga Trakla, którego prapremierę wykonała w 2013 roku w Salzburgu Anna Prohaska z NHK Symphony Orchestra pod batutą Charlesa Dutoit.

Toshio Hosokawa otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Od 2001 roku jest członkiem berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych, zaś od 2006 – instytutu Wissenschaftskolleg zu Berlin. W sezonie 2013/14 był kompozytorem-rezydentem Orkiestry Filharmonii Holenderskiej. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Takefu (Japonia) i Międzynarodowego Programu Kompozytorskiego sali koncertowej Suntory Hall w Tokio.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''