• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Poskromienie złośnicy

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

19 listopada
2015

Poskromienie złośnicy

Jak przemienić urodzoną jędzę w pokorną panienkę dowiemy się już 27 listopada od Szekspira i choreografa Johna Cranko w słynnej komedii baletowej, którą przygotowuje Polski Balet Narodowy.

Instruktaż w tej sprawie zaproponował już w XVI wieku wielki William Szekspir w Poskromieniu złośnicy. Z kolei jeden z najwybitniejszych choreografów XX wieku John Cranko uznał, że natury ludzkie są wieczne, a w tym konkretnym przypadku nie ma lepszej metody niż ta, którą zastosował Petruchio wobec Katarzyny. I przypomina nam o niej w swojej arcykomedii baletowej, która weszła do klasycznego kanonu repertuarowego czołowych scen świata. Po latach wchodzi ona także do repertuaru Teatru Wielkiego w wykonaniu artystów Polskiego Baletu Narodowego.

Tworząc ten balet w Stuttgarcie, Cranko miał w zespole swoje dwie wielkie muzy: wybitną aktorkę baletową, Marcię Haydée, i jej doskonałego partnera, wirtuoza tańca, Richarda Craguna. Zbudował więc wizerunki choreograficzne Katarzyny i Petruchia z ich osobowości i mistrzostwa, z którymi zawsze muszą się równać kolejni wykonawcy tego baletu, gdziekolwiek jest wystawiany. Zresztą nie tylko z nimi, bo jest w tym przedstawieniu do wypełnienia talentami kilka innych postaci komicznych, jak Bianka czy jej wielbiciele, Lucentio, Hortensio i Gremio, którzy również mają szansę zawalczyć o powodzenie u publiczności. Słowem, ten balet jest nie tylko okazją do popisu tanecznego solistów, ale też – jak rzadko który – wdzięcznym polem do znakomitych kreacji aktorskich.

Prace nad realizacją choreografii Johna Cranko prowadzi z Polskim Baletem Narodowym dwoje baletmistrzów: brytyjska choreolog, Jane Bourne, i były pierwszy solista Baletu Stuttgarskiego, wielokrotny wykonawca roli Petruchia, polski tancerz, Filip Barankiewicz. Muzykę baletu, skomponowaną przez Kurta-Heinza Stolzego na tematach z sonat Domenico Scarlattiego, wykona orkiestra TW-ON, z którą pracuje kanadyjska dyrygentka, Judith Yan, rodem z Hongkongu. Scenografię i kostiumy Elisabeth Dalton odtwarzają pracownie Teatru Wielkiego pod nadzorem Steena Bjarke i Diany Eckmann. W pierwszej serii przedstawień w partii Katarzyny wystąpią na przemian Yuka Ebihara i Mai Kageyama, a rolę Pertruchia przygotowują Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko i Paweł Koncewoj. (pch)

Na zdjęciu: plakat Adama Żebrowskiego według zdjęcia udostępnionego przez Stuttgart Ballet z Sue Jin Kang w roli Katarzyny

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''