• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Zmarła Carla Fracci

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

28 maja
2021

Zmarła Carla Fracci

Ostatnia z wielkich artystek baletu XX wieku zmarła 27 maja w Mediolanie.

Zasłynęła jako primabalerina assoluta La Scali. Ale występowała na najważniejszych scenach baletowych Europy i Ameryki, uznawana w swoim czasie za Marię Taglioni XX wieku. Była bowiem niezrównaną baleriną liryczną, w tym również niedoścignioną Giselle. Partnerowali jej najwybitniejsi tancerze jej czasów, jak: Erik Bruhn, Rudolf Nuriejew, Michaił Barysznikow czy Paolo Bortoluzzi, z którym w 22 i 23 maja 1976 roku wystąpiła gościnnie w Giselle z naszym zespołem (oboje na zdjęciu obok).

Swoimi wrażeniami po jej występie na scenie Teatru Wielkiego dzielił się wówczas Paweł Chynowski na łamach dziennika „Życie Warszawy” (1976 nr 132):

„Giselle z Carlą Fracci musiała być dla Warszawy zjawiskiem. Niezależnie nawet od tego, że w tej roli widzieliśmy już wcześniej Alicię Alonso, Natalię Biessmiertnową i wiele innych tancerek krajowych i zagranicznych. Do dziś pamiętam swój zachwyt, z jakim obserwowałem przed paroma laty kunszt techniczny Giselle Biessmiertnowej: jej nieziemski chłód, podziwu godną lekkość ewolucji i dramatyczne zaangażowanie w I akcie. Wszystko to ustępuje wszakże zjawiskowości Carli Fracci – w dużej mierze dzięki prezentowanej przez nią wersji choreograficznej tej roli, jakże innej od tej, którą przywykliśmy już uważać za oryginalną.

Marius Petipa i jego XX-wieczni kontynuatorzy pozostawili nam Giselle nazbyt nasyconą w partii tytułowej technicznymi popisami, ujmowanymi teraz w sztywne, kostyczne ramy. Dbając o popis i precyzję techniczną, bardziej niż o stylową wierność choreograficznemu oryginałowi Perrota i Corallego, współczesne baleriny zaczęły zatracać powoli romantyczny charakter tańca – również i u nas. Nie wszystkie jednak. Jak głoszą naoczni świadkowie, po pomnikowej interpretacji Anny Pawłowej, dorównywały jej – każda na swój sposób – Olga Spiesiwcewa, Alicia Markova, Margot Fonteyn i Yvette Chauviré – we Francji i Anglii. Ich baletmistrzowie natomiast starali się w swych rekonstrukcjach przywracać romantyczny styl przekazowi choreograficznemu Petipy, jaki rozpowszechnił się na Zachodzie za pośrednictwem Baletów Rosyjskich Diagilewa. Zachwycające efekty tych wieloletnich studiów i zabiegów objawiła nam właśnie Carla Fracii, prezentując ujęcie tej roli, opracowanej – jak twierdzi – pod kierunkiem dawnego partnera Markovej i Spiesiwcewej, znanego dziś ze swych romantycznych rekonstrukcji Antona Dolina. 

I w tym właśnie aspekcie interpretacja taneczna i aktorska Carli Fracci była dla mnie rewelacją, a mogła być pewnym zaskoczeniem dla naszego widza. Zaczęliśmy już bowiem powoli zapominać, że sens Giselle, jej choreografii i wykonania roli tytułowej polega nie na błyskotliwej technice, lecz na tanecznym stylu, który tak wspaniale zachowują niektóre zagraniczne inscenizacje, a który w sposób niezrównany wyczarowała w Teatrze Wielkim Carla Fracci. Jej Giselle jest w I akcie dziewczyną o bardzo żywym, czytelnym współcześnie wnętrzu, którego nie traci nawet jako cmentarna zjawa w II akcie. Jej technika nie wzbudza żadnych zastrzeżeń, ale pełni tu rolę trzeciorzędną, ustępując ujmującemu aktorstwu i wielkiej klasie scenicznej włoskiej gwiazdy baletu. Poezja jej tańca w II akcie jest ewokacją atmosfery twórczości Heinego i Teofila Gautier. Wydaje się najbliższa wyobrażeniom stylowym Perrota, Corallego i ich librecistów ze wszystkich znanych nam wykonań. Giselle Carli Fracci pozostawiła w Warszawie niedościgniony wzorzec interpretacyjny dla baletu romantycznego, a w widzach doznania niezapomniane”.

Te doznania, refleksje i wspomnienia związane z występami Carli Fracci na naszej scenie ożywają, gdy dziś przyszło nam żegnać wielką włoską primabalerinę XX wieku. Pozostanie dla nas legendą.

Na zdjęciu: Powitanie Carli Fracci i jej partnera Paolo Bortoluzziego (po lewej) na warszawskim lotnisku przez ówczesną szefową naszego baletu Marię Krzyszkowską i czołowego solistę Waldemara Wołk-Karaczewskiego.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''