Opowieści biblijne


Wieczór baletowy w trzech częściach
Dyrygent JAKUB CHRENOWICZ

1. Syn marnotrawny
Choreografia: GEORGE BALANCHINE
Realizacja: PAUL BOOS
Muzyka: SIERGIEJ PROKOFIEW
Scenografia: GEORGES ROUAULT
Światła: MARC HEINZ

Prapremiera: 21 V 1929, Les Ballets Russes de Diaghilev, Paryż
Premiera polska: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy

2. Kain i Abel
Choreografia: EMIL WESOŁOWSKI
Muzyka: ANDRZEJ PANUFNIK
Scenografia: BORIS KUDLIČKA
Kostiumy: PAWEŁ GRABARCZYK
Światła: MARC HEINZ

Prapremiera: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy

3. Sześć skrzydeł aniołów
Choreografia: JACEK PRZYBYŁOWICZ
Muzyka: JOHANN S. BACH, GIOVANNI B. PERGOLESI, ANTONIO VIVALDI
Scenografia: BORIS KUDLIČKA
Kostiumy: PAWEŁ GRABARCZYK          
Światła: MARC HEINZ

Prapremiera: 14 IV 2012, Polski Balet Narodowy

Stary i Nowy Testament — święte księgi cywilizacji europejskiej, zapis wierzeń, prawd uniwersalnych i przypowieści, niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców kultury. Nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego to propozycja wspólnej refleksji na wybranymi motywami biblijnymi.

Syn marnotrawny Siergieja Prokofiewa czerpie temat z przypowieści ewangelicznej św. Łukasza. Paryska prapremiera w choreografii George’a Balanchine’a (1929) była ostatnim z wielkich osiągnięć Baletów Rosyjskich Diagilewa. W tej wersji dzieło weszło do kanonu repertuarowego współczesnego baletu i trwa na scenach świata do dnia dzisiejszego. Nadszedł czas, aby poznała je również polska publiczność. Wciąż powracają także na scenę baletową bohaterowie Księgi Rodzaju. Znana była swego czasu adaptacja choreograficzna Kaina i Abla zrealizowana w Berlinie Zachodnim przez Kennetha MacMillana, dla którego muzykę zestawił ze swoich utworów symfonicznych polski kompozytor Andrzej Panufnik. Nasz teatralny choreograf Emil Wesołowski postanowił podążyć tym samym tropem. Zaproponuje jednak własną wersję odwiecznego mitu, z nieco innym wyborem muzyki. Kolejną nowością w tym wieczorze będzie balet Jacka Przybyłowicza Sześć skrzydeł aniołów, gdzie choreograf zamierza nawiązać w poetycki sposób do jeszcze innego biblijnego przesłania, sięgając przy tym do wielkiej muzyki barokowej.

Czas trwania: ok. 2 h 15 min