• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Edward Dwurnik

24.11.2016--8.01.2017

Pomysłodawca, producent, scenarzysta, kierownik planu, reżyser, twórca, prowadzący... Gdyby miał własne talk-show, poruszałby w nim każdy temat. Taki jest Dwurnik. Obserwuje, interpretuje, prowokuje, szokuje, a przede wszystkim „dwuruje” sobie z otaczającej go rzeczywistości. A ta, w całej swej wielobarwności, stanowi dla niego wieczny asumpt do tworzenia. Stąd około pięć tysięcy obrazów i dziesięć tysięcy rysunków. Jako autor cyklu Podróże autostopem obserwujący z lotu ptaka polskie miasta, drwi z topografii i perspektywy, wypełniając płótna artefaktami. Dosadny realizm i groteskowość przejawia z cyklu Sportowcy. To szarzy obywatele Polski Ludowej, amatorzy papierosów sportów. Są tu żołnierze, prostytutki, rolnicy, pijacy – margines społeczny stanowiący wizytówkę PRL-u. W 1981 roku w cyklu Warszawa przedstawił proroczą wizję stanu wojennego. Zasieki i czołgi na pustych ulicach stolicy. W tamtej epoce tkwił między młotem a kowadłem. „Solidarność” pojmowała jego dzieła, ale nie postawę wobec władzy. Rząd zaś doceniał jego skłonność do ustępstw, nie rozumiejąc twórczości. Zawsze niepokorny, odbrązawiający rzeczywistość jak dziecko, które krzyczy, że król jest nagi – nie zawahał się podjąć polemiki o chrześcijaństwie, wizualizując mękę Chrystusa w XX-wiecznej rzeczywistości skwerów i placów budowy. A w 2010 roku namalował własną wersję matejkowskiej Bitwy pod Grunwaldem. Nie dziwi więc fakt, że poprzez swą odwagę, bezkompromisowość i diabelskie poczucie humoru – jako jedyny polski artysta – odniósł międzynarodowy sukces przed transformacją i do dziś fascynuje konsumentów sztuki niezależnie od ich pochodzenia, pozycji społecznej, upodobań, metryki, płci i książeczki szczepień.

Galeria

  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • Zobacz zdjęcie:
  • poprzedni
  • następny
  • Galeria
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo
  • Wideo
  • Wirtualny Spacer

Informacje

Organizator

Galeria Opera

Czas trwania

24.11.2016--8.01.2017

Wstęp

Galeria Opera czynna jest od czwartku do soboty w godzinach 10.00-17.00. Wejście przez hol kas przedsprzedaży.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''