• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Burza

Purcell, Tallis, Johnson, Locke, van der Aa / Krzysztof Pastor

  • Akt I

    ok. 1 h 5 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 45 min

Czas trwania: ok. 2 h 10 min.

  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: „Burza” Fot. Ewa Krasucka „Burza” Fot. Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: Plakat na podstawie zdjęcia Shirin Neshat z serii „Rapture” (1999), grafika: Adam Żebrowski Plakat na podstawie zdjęcia Shirin Neshat z serii „Rapture” (1999), grafika: Adam Żebrowski
  • 9 kwietnia 2016 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 10 kwietnia 2016 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 22 kwietnia 2016 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 23 kwietnia 2016 sobota 19:00 Sala Moniuszki
  • 24 kwietnia 2016 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet w dwóch aktach wg Williama Shakespeare'a 
Muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna
Prapremiera: 18.06.2014, Dutch National Opera & Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 9.04.2016, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Koprodukcja: Het Nationale Ballet

Ten spektakl Krzysztofa Pastora jest owocem współpracy Polskiego Baletu Narodowego z Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Powstał tam w 2014 roku, a w tym sezonie pojawi się w wykonaniu naszego zespołu. Wieloznaczne arcydzieło Szekspira jest dla Pastora jedynie źródłem inspiracji. Choreograf używa motywów i postaci ze sztuki, ale zależy mu przede wszystkim na eksponowaniu magii ukrytej w dramacie. "Nie ma on jednoznacznego zakończenia ani konkluzji" – uważa. "Być może Szekspir celowo pozostawił nam tu dużą przestrzeń do interpretacji. W tym sensie ta sztuka jest bardzo współczesna, nie ogranicza widza do biernej partycypacji, wymaga zaangażowania, jest intelektualnym wyzwaniem". Do wspólnego poszukiwania ukrytych w niej znaczeń choreograf zaprosił holenderskiego dramaturga Willema Brulsa oraz irańskich twórców, Shirin Neshat i Shoję Azariego, uważanych za jednych z najwybitniejszych artystów wizualnych naszych czasów. To bodaj najbardziej tajemnicza z dotychczasowych realizacji naszego choreografa.

  • Czas odmierza nam

Obsada

2016-04-09 | 19:00
    • Vladimir Yaroshenko

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Yuka Ebihara

      Miranda, jego córka
    • Maksim Woitiul

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Patryk Walczak

      Ariel, duch opiekuńczy na usługach Prospera
    • Paweł Koncewoj

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Bartosz Zyśk

      Stephano, rozbitek
    • Kurusz Wojeński

      Trinculo, rozbitek
    • Jan Frycz

      Głos (nagranie)
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Kacper Szelążek

      Solo wokalne (kontratenor)
    • Vladimir Yaroshenko

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Yuka Ebihara

      Miranda, jego córka
    • Maksim Woitiul

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Patryk Walczak

      Ariel, duch opiekuńczy na usługach Prospera
    • Paweł Koncewoj

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Bartosz Zyśk

      Stephano, rozbitek
    • Kurusz Wojeński

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Kacper Szelążek

      Solo wokalne (kontratenor)
    • Jan Frycz

      Głos (nagranie)
    • Robin Kent
      (po raz pierwszy w roli)

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Dagmara Dryl
      (po raz pierwszy w roli)

      Miranda, jego córka
    • Patryk Walczak
      (po raz pierwszy w roli)

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Kristóf Szabó
      (po raz pierwszy w roli)

      Ariel, duch opiekuńczy na usługach Prospera
    • Viktor Banka
      (po raz pierwszy w roli)

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Carlos Martín Pérez
      (po raz pierwszy w roli)

      Stephano, rozbitek
    • Adam Myśliński
      (po raz pierwszy w roli)

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Kacper Szelążek

      Solo wokalne (kontratenor)
    • Jan Frycz

      Głos (nagranie)
    • Robin Kent

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Dagmara Dryl

      Miranda, jego córka
    • Patryk Walczak

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Kristóf Szabó

      Ariel, duch opiekuńczy na usługach Prospera
    • Viktor Banka

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Carlos Martín Pérez

      Stephano, rozbitek
    • Adam Myśliński

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Kacper Szelążek

      Solo wokalne (kontratenor)
    • Jan Frycz

      Głos (nagranie)
    • Robin Kent

      Prospero, wygnaniec z Mediolanu
    • Chinara Alizade
      (po raz pierwszy w roli)

      Miranda, jego córka
    • Vladimir Yaroshenko
      (po raz pierwszy w roli)

      Ferdinand, rozbitek zakochany w Mirandzie
    • Patryk Walczak

      Ariel, duch opiekuńczy na usługach Prospera
    • Paweł Koncewoj

      Caliban, tubylec zafascynowany Mirandą
    • Bartosz Zyśk

      Stephano, rozbitek
    • Kurusz Wojeński

      Trinculo, rozbitek
    • Abbas Bakhtiari

      Stary Prospero (daf)
    • Kacper Szelążek

      Solo wokalne (kontratenor)
    • Jan Frycz

      Głos (nagranie)

Realizatorzy

    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Matthew Rowe

      Dyrygent
    • Shirin Neshat

      Shoja Azari

      Projekcje wideo
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Matthew Rowe

      Dyrygent
    • Shirin Neshat

      Shoja Azari

      Projekcje wideo
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Matthew Rowe

      Dyrygent
    • Shirin Neshat

      Shoja Azari

      Projekcje wideo
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Matthew Rowe

      Dyrygent
    • Shirin Neshat

      Shoja Azari

      Projekcje wideo
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny
    • Krzysztof Pastor

      Choreografia
    • Matthew Rowe

      Dyrygent
    • Shirin Neshat

      Shoja Azari

      Projekcje wideo
    • Jean Kalman

      Scenografia i światła
    • Tatyana van Walsum

      Kostiumy
    • Willem Bruls

      Dramaturg
    • Sandrine Leroy

      Judy Maelor Thomas

      Asystentka choreografa
    • Jan Pieter Koch

      Konsultant muzyczny

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • Akt I

    Prolog

    Prospero doczekał starości na wyspie i stale rozmyśla o przeszłości. Był księciem Mediolanu, wygnanym z córką Mirandą przez brutalnych rywali. Kiedy tu przybył, wyspa nie była bezludna. Władała nią Sycorax z synem Calibanem. Po jej śmierci wyspa stała się własnością Calibana i jego plemienia. Żył tam także tajemniczy duch powietrzny Ariel.

    Scena 1

    Przy wsparciu magii posłusznego mu Ariela, Prospero wywołuje burzę, która ożywia jego wspomnienia. Przypomina sobie, jak przed laty sztorm rzucił go z córką na tę wyspę po zatonięciu łodzi. Niesieni przez fale, zostali uratowani przez ducha Ariela i wodza Calibana. Ariel pomógł wtedy rozbitkowi zawładnąć wyspą. Wkrótce Caliban zbliżył się do Mirandy, pomimo zaborczej opieki jej ojca. Młodzi lubią przebywać razem, co bardzo niepokoi Prospera. Dziewczyna jest rozdarta między obydwoma mężczyznami, lecz nie jest w stanie przeciwstawić się ojcu. Caliban czuje się odrzucony i rozżalony, że utracił nie tylko władzę nad wyspą.

    Scena 2

    Za sprawą Ariela, Prospero ponownie wywołuje sztorm i oddaje się wspomnieniom. Pamięta jak inna katastrofa morska sprowadziła tu jego dwóch rywali, Stephana i Trincula, a z nimi także Ferdinanda, młodego księcia Neapolu, którego ze wzburzonych fal uratował Ariel. Ferdinand jest załamany, więc Ariel próbuje go pocieszyć. Kiedy Prospero z Mirandą odnajdują rozbitka na brzegu morza, dziewczyna jest poruszona jego tragicznym losem. Ojciec dostrzega ich wzajemne zainteresowanie i czuje, że on byłby bardziej odpowiednim partnerem dla Mirandy niż nieokrzesany Caliban. Rozważa nawet uwolnienie córki spod swojej opieki. Ona jednak znów staje wobec trudnego wyboru między nowym uczuciem a troską ojca. Narastająca miłość Ferdinanda i Mirandy wzmaga rozdrażnienie Prospera i nawet oddany Ariel nie potrafi go uspokoić. Wspomnienia starego Prospera nabierają jeszcze większej intensywności.

  • Akt II

    Scena 3

    Wraz z kolejną burzą wywołaną z pomocą Ariela, Prospero przypomina sobie, że ostatni sztorm wyrzucił także na brzeg jego brutalnych rywali, Stephana i Trincula. Spotyka ich tam Caliban. Rozbitkowie początkowo obawiają się tubylca, którego uważają za nieokrzesanego dzikusa, ale stopniowo opanowują strach i zniewalają go do posłuszeństwa. Plemię Calibana przybywa jednak na odsiecz swojemu wodzowi. Po nieudanej próbie cywilizowania tubylców przez obcych, Caliban postanawia wykorzystać ich do spisku przeciw Prosperowi. Z powodzeniem, bo Stephano i Trinculo chętnie atakują dawnego wroga, a pomaga w tym zniechęcone do niego plemię Calibana. Jednak Ariel czuwa nad swoim nowym panem i magiczną mocą zatrzymuje napastników, a potem nasyła na nich wściekłe bestie. Prospero chce surowo ukarać Calibana za jego bunt, ale Ariel łagodzi jego gniew i odwodzi od zemsty.

    Scena 4

    Ostatni sztorm wieńczy wspomnienia starego Prospera. Dostrzega teraz Mirandę i Ferdinanda jak zmagają się z wielkim drzewem, które sam powalił aby ich rozdzielić. W swoim miłosnym uniesieniu udaje im się pokonać zarówno tę przeszkodę, jak i władzę Prospera.

    Epilog

    Nadszedł czas konfrontacji starca z przeszłością i jego młodym alter ego. Ostatecznie spotykają się pogodzeni: Prospero, Stephano, Trinculo, Miranda i Ferdinand, a duch wyspy Ariel strzeże ich pojednania. Jednak Prospero uświadamia sobie, że utracił wszystko co najcenniejsze: córkę, młodość, wiarę w ludzi. Rozumie też jak niesprawiedliwy był dla Calibana. Ale już nic nie może zrobić, pozostaje mu poddać się losowi.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Partner Festiwalu Szekspirowskiego

  • British Council Shakespare Lives
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Partner premiery

  • PVA
  • Zorza
  • Patroni medialni premiery

  • PANI
  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Revier Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''