• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Dziadek do Orzechów i Król Myszy

Piotr Czajkowski / Toer van Schayk, Wayne Eagling

  • Akt I

    50 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    50 min

Czas trwania: ok. 2 h

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo by Ewa Krasucka fot./photo by Ewa Krasucka
  • 17 grudnia 2015 czwartek 18:00 Sala Moniuszki
  • 18 grudnia 2015 piątek 12:00 Sala Moniuszki
  • 18 grudnia 2015 piątek 18:00 Sala Moniuszki
  • 19 grudnia 2015 sobota 12:00 Sala Moniuszki
  • 19 grudnia 2015 sobota 18:00 Sala Moniuszki
  • 20 grudnia 2015 niedziela 12:00 Sala Moniuszki
  • 20 grudnia 2015 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
  • 22 grudnia 2015 wtorek 18:00 Sala Moniuszki
  • 23 grudnia 2015 środa 12:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Balet-feeria w dwóch aktach
Libretto: Marius Petipa wg opowieści E.T.A. Hoffmanna
Prapremiera: Teatr Maryjski, Sankt Petersburg, 6.12.1892
Premiera polska: Teatr Nowości, Warszawa, 30.12.1922
Premiera tej inscenizacji: Het Nationale Ballet, Amsterdam, 13.12.1996
Premiera Polskiego Baletu Narodowego: Teatr Wielki, Warszawa, 25.11.2011

Rzecz dzieje się w Warszawie w początkach XIX w. Mieszkał tu krótko znany niemiecki romantyk E.T.A. Hoffmann. Niektórzy uważają, że to właśnie w kamienicy przy ulicy Freta rodziła się w jego głowie baśń o Dziadku do Orzechów i Królu Myszy, którą najpierw opowiadał dzieciom swojego kolegi Hitziga, a później spisał i wydał w Berlinie. Należy do nich wybitny holenderski scenograf i choreograf Toer van Schayk. Akcję warszawskiego przedstawienia umieścił właśnie w domu Hitzigów z zimowym widokiem na Wisłę i Zamek Królewski. Klarze dodał brata Jasia, a nawet zaprosił do Hitzigów samego Hoffmanna. Dopiero na takim tle przedstawił tę czarującą opowieść o świątecznych przeżyciach małej Klary i jej fantastycznej ucieczce przed myszami do krainy zabawek, a potem do wnętrza latarni magicznej. Balet pozostawia niezatarte wrażenia.

Obsada

2015-12-17 | 18:00
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Maksim Woitiul

      Książę
    • Vladimir Yaroshenko

      Dziadek do orzechów
    • Wojciech Ślęzak

      Drosselmeyer
    • Paweł Koncewoj

      Król Myszy
    • Dagmara Dryl

      Luiza
    • Rinaldo Venuti
      (po raz pierwszy w roli)

      Jaś
    • Mai Kageyama
      (po raz pierwszy w roli)

      Klara
    • Patryk Walczak
      (po raz pierwszy w roli)

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Kristóf Szabó
      (po raz pierwszy w roli)

      Drosselmeyer
    • Jacek Tyski

      Król Myszy
    • Yurika Kitano

      Luiza
    • Jordan Bautista
      (po raz pierwszy w roli)

      Jaś
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Vladimir Yaroshenko

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Carlos Martín Pérez
      (po raz pierwszy w roli)

      Drosselmeyer
    • Kurusz Wojeński

      Król Myszy
    • Aneta Zbrzeźniak

      Luiza
    • Shunsuke Mizui
      (po raz pierwszy w roli)

      Jaś
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Maksim Woitiul

      Książę
    • Vladimir Yaroshenko

      Dziadek do orzechów
    • Wojciech Ślęzak

      Drosselmeyer
    • Paweł Koncewoj

      Król Myszy
    • Dagmara Dryl

      Luiza
    • Rinaldo Venuti

      Jaś
    • Mai Kageyama

      Klara
    • Patryk Walczak

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Kristóf Szabó

      Drosselmeyer
    • Jacek Tyski

      Król Myszy
    • Yurika Kitano

      Luiza
    • Jordan Bautista

      Jaś
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Vladimir Yaroshenko

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Carlos Martín Pérez

      Drosselmeyer
    • Kurusz Wojeński

      Król Myszy
    • Dagmara Dryl

      Luiza
    • Shunsuke Mizui

      Jaś
    • Mai Kageyama

      Klara
    • Patryk Walczak

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Kristóf Szabó

      Drosselmeyer
    • Kurusz Wojeński

      Król Myszy
    • Luiza
    • Jordan Bautista

      Jaś
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Maksim Woitiul

      Książę
    • Vladimir Yaroshenko

      Dziadek do orzechów
    • Wojciech Ślęzak

      Drosselmeyer
    • Paweł Koncewoj

      Król Myszy
    • Aneta Zbrzeźniak

      Luiza
    • Rinaldo Venuti

      Jaś
    • Yuka Ebihara

      Klara
    • Vladimir Yaroshenko

      Książę
    • Paweł Koncewoj

      Dziadek do orzechów
    • Carlos Martín Pérez

      Drosselmeyer
    • Jacek Tyski

      Król Myszy
    • Luiza
    • Shunsuke Mizui

      Jaś

Realizatorzy

    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa
    • Marta Kluczyńska

      Dyrygent
    • Toer van Schayk

      Wayne Eagling

      Choreografia
    • Toer van Schayk

      Scenografia i kostiumy
    • Bert Dalhuysen

      Światła
    • Steven Etienne

      Natalia Hoffmann

      Caroline Iura

      Joseph Kerwin

      Jarmo Rastas

      Asystent choreografa

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Streszczenie

  • Akt I

    Warszawa, 6 grudnia 1806

    Łazienka
    W łazience rodzinnego domu Hitzigów nad brzegiem Wisły służąca Marysia właśnie skończyła kąpiel trzynastoletniej Klary i jej młodszego brata Jasia, a teraz pomaga im się ubrać na przyjęcie z okazji dnia Świętego Mikołaja. Jaś rozrabia, podczas gdy najstarsza siostra Luiza podekscytowana biega tam i z powrotem, szykując się na wieczór. Kiedy zaczyna padać śnieg, zafascynowane dzieci wpatrują się w niego przez okno.

    Nad rzeką
    Zapada zmierzch, kilka osób jeszcze jeździ na łyżwach po zamarzniętej Wiśle, a na przyjęcie do domu Hitzigów przybywają goście z dziećmi. Jako ostatni przychodzą stary pan Drosselmeyer, przyjaciel rodziny, którego dzieci nazywają wujkiem, i jego młody siostrzeniec, aspirant marynarki wojennej.

    Korytarz
    Klara i Jaś witają wujka Drosselmeyera. Ten ekscentryczny i nieco tajemniczy starszy pan, pasjonujący się zegarami i urządzeniami mechanicznymi, zadziwia dzieci pokazami magicznych sztuczek. Na jego znak drzwi w holu znikają i dzieci nagle znajdują się w salonie.

    Salon
    Przyjęcie ożywia się dopiero wtedy, gdy Drosselmeyer, poruszając się wolno między znieruchomiałymi gośćmi, przestawia zegar do przodu. Ludzie się pozdrawiają; pokój wypełniony jest dziećmi – przyjaciółmi i kuzynami Klary. Nagle pojawia się Święty Mikołaj w towarzystwie diabła i anioła. Dzieci, początkowo wystraszone, wpadają w zachwyt, gdy dostają prezenty. Święty Mikołaj i jego mali pomocnicy żegnają się, a Drosselmeyer i jego siostrzeniec wnoszą magiczną latarnię.

    Magiczna latarnia
    Przy pomocy przeźroczy Drosselmeyer opowiada bajkę o młodej Księżniczce, która odrzuca oświadczyny Króla Myszy, ponieważ swe serce obiecała przystojnemu Księciu. Król Myszy próbuje ich rozdzielić i stacza pojedynek z Księciem, aż w końcu rzuca na niego czar. Nagły błysk, Książę zostaje przemieniony w drewnianą lalkę Dziadka do Orzechów.

    Salon
    Klara jest poruszona usłyszaną historią. Współczuje Dziadkowi do Orzechów i jest nim zachwycona, ale jej serce bije szybciej również dla siostrzeńca Drosselmeyera, więc w wyobraźni utożsamia go z zaczarowanym Księciem. Gdy zostaje sama z Dziadkiem do Orzechów, zaczyna tańczyć i z radością odkrywa, że on także się porusza. Wchodzi Jaś i psuje nastrój, urywając Dziadkowi do Orzechów głowę. Drosselmeyer pociesza Klarę i naprawia drewnianą lalkę. Klara bandażuje wstążką ranę Dziadka do Orzechów i kładzie go do łóżeczka dla lalek, by zasnął i powrócił do zdrowia. Wszystkie dzieci bawią się swoimi nowymi zabawkami, gdy Jaś i kilku starszych chłopców brutalnie im przerywają zabawą w żołnierzy. Do pokoju wracają dorośli, dzieci muszą iść spać, goście wychodzą. Klara w nocnej koszuli zakrada się z powrotem w nadziei, że zabierze lalkę-dziadka do orzechów na górę, ale matka każe zostawić ją w szafce na zabawki. Gdy Klara wpada na siostrzeńca Drosselmeyera, daje mu wstążkę do włosów jako romantyczną pamiątkę. Chłopak jest zaskoczony, zupełnie nie zdawał sobie sprawy, że zdobył serce dziewczynki.

    Sypialnia Klary
    Służąca Marysia kładzie Klarę spać. W sennym koszmarze przy łóżku dziewczynki pojawia się Król Myszy. Chce porwać Klarę. Gdy dziewczynka stawia opór, grozi, że odgryzie głowę Dziadkowi do Orzechów. Nadal w koszmarze, Klara wyskakuje z łóżka i biegnie przez ciemny dom do salonu, by ratować Dziadka do Orzechów.

    Salon
    Gdy Klara zagląda przez drzwi, zegar wybija dwunastą, a wszystko wokół zdaje się rosnąć i przekształcać. Ku jej przerażeniu pokój wypełnia się ohydnymi myszami. Z szafki zamieniającej się w fortecę wyłania się Dziadek do Orzechów i ratuje dziewczynkę. Z mieczem w dłoni początkowo wzbudza strach wśród myszy, ale ogromne szczury przybywają im na ratunek i Klara z Dziadkiem do Orzechów wycofują się do fortu. Fort przeżywa oblężenie. Gdy żołnierzyki próbują kontratakować, zostają rozbrojone, a ich dowódcę, małego Jasia, przepędza sam Król Myszy. Dziadek do Orzechów pada ranny, a Klara dzielnie go osłania. Powraca Jaś w towarzystwie huzarów, ale Król Myszy jest zbyt silny. Huzarzy nie są w stanie unieść ciężkich szabli. Myszy i szczury zwyciężają. Po bitwie Klara i ranny Dziadek do Orzechów wpadają w rozpacz.

    Sen we śnie
    Koszmar Klary zamienia się w piękny sen. Ściany salonu znikają, a Klara i Dziadek do Orzechów znajdują się w zaśnieżonym sosnowym lesie. Kłopoty znikają, między Klarą i Dziadkiem do Orzechów rozkwita miłość. On jednak nadal cierpi z powodu odniesionej w walce rany i mdleje. Dziewczyna znów opatruje go wstążką i prowadzi do swego łóżka; błaga wuja, by go uleczył. Spod ręki Drosselmeyera ukazuje się Dziadek do Orzechów jako piękny Książę; Klara rozpoznaje rysy siostrzeńca Drosselmeyera. Wyznają sobie miłość.

    Śnieg
    Przepiękny sen nagle zmienia się – pośród tańczących płatków śniegu powraca Król Myszy ze szczurami. Ponownie zamienia Księcia w Dziadka do Orzechów. Śnieg na chwilę spycha myszy na dalszy plan, ale na krótko – szczury i myszy powracają tłumnie. Gdy Klara i Dziadek do Orzechów odchodzą już od zmysłów, pojawia się Drosselmeyer z magiczną latarnią, świecącą jaskrawym oślepiającym światłem. Drosselmeyer bierze za ręce Klarę i Dziadka do Orzechów, by znaleźć schronienie w magii.

  • Akt II

    W magicznej latarni
    Drosselmeyer, Klara i Dziadek do Orzechów przybywają do wnętrza mechanizmu magicznej latarni. To królestwo Drosselmeyera. Starszy pan przedstawia Klarę i Dziadka do Orzechów mechanikom, którzy nieustannie dbają o płynny ruch kół zębatych. Lecz nieustępliwy Król Myszy wraz z orszakiem również znalazł drogę do środka magicznej latarni. Drosselmeyer straszy go obrazkami kota Hoffmanna. Kot nazywa się Mruczysław. W ostatecznym pojedynku Dziadkowi do Orzechów udaje się zabić Króla Myszy, myszy znikają, urok zostaje zdjęty, a Dziadek do Orzechów na stałe zamienia się w Księcia. Maszyneria magicznej latarni zaczyna poruszać się sama z siebie, Drosselmeyer i jego mechanicy nie są w stanie jej powstrzymać. Obrazki pojawiają się i znikają, zabierając Klarę i Księcia w podróż do egzotycznych krajów, gdzie dziewczyna odnajduje siostrę wciąż obleganą przez wielbicieli i Jasia sprzedanego przez Króla Myszy tureckiemu paszy w niewolę. Maszyneria magicznej latarni, obracając się coraz szybciej i gwałtowniej, zupełnie wymyka się spod kontroli. Pojawiają się ciemne chmury; Klara zostaje uniesiona wysoko, upada... i budzi się w swojej sypialni.

    Sypialnia
    Dziewczyna siada gwałtownie, Jaś ją uspokaja. Tak się cudownie składa, że miał ten sam sen. Po raz pierwszy Klara i jej młodszy brat uświadamiają sobie, jak bardzo są sobie bliscy. Razem schodzą na dół, gdzie dawno nie ma gości i wszędzie jest ciemno.

    Nad rzeką
    Klara i Jaś w środku nocy otwierają drzwi i wychodzą na śnieg. Nagle dostrzegają Drosselmeyera oraz jego siostrzeńca, którzy machają im na do widzenia i odchodzą w ciemną noc.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Revier Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''