• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Nabucco

Giuseppe Verdi

  • Akt I

    ok. 40 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    30 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III i IV

    ok. 50 min

Czas trwania: ok. 2 h 40 min

  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: fot./photo: Marek Górecki fot./photo: Marek Górecki
  • Zobacz zdjęcie: projekt/design: Sadowski projekt/design: Sadowski
  • 4 maja 2016 środa 19:00 Sala Moniuszki
  • 6 maja 2016 piątek 19:00 Sala Moniuszki
  • 8 maja 2016 niedziela 18:00 Sala Moniuszki
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

Opera w czterech aktach
Libretto: Temistocle Solera wg Auguste'a Anicet-Bourgeois i Francisa Cornue
Prapremiera: 9.03.1842, Regio Teatro alla Scala, Mediolan, 
Premiera warszawska: 25.02.1854, Teatr Wielki 
Premiera tej inscenizacji: 26.06.1992

Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Nabucco, jedna z najwcześniejszych oper Verdiego, cieszy się ogromną popularnością wśród widzów praktycznie od momentu prapremiery w 1842 roku. Z pewnością wielką zasługę w tym sukcesie przypisać należy czterominutowemu śpiewowi żydowskich niewolników Va, pensiero -- najbardziej znanemu chóralnemu fragmentowi operowemu wszech czasów. Mało kto sobie zdaje sprawę z tego, że jest to ustęp nabrzmiały doniosłymi znaczeniami. Niewolnicy śpiewają w nim o nadziei na odzyskanie wolności, czyniąc to nie -- jak zazwyczaj -- na cztery głosy, lecz unisono. Do tego ów jednogłos stopniowo sugestywnie potężnieje, symbolizując cementującą się solidarność semickiej społeczności. Dlatego właśnie w połowie XIX stulecia Va, pensiero traktowane było przez Włochów jako nieoficjalny hymn wszystkich sił politycznych dążących do zjednoczenia Italii.

Inscenizacja Marka Weissa utrzymuje się na scenie Teatru Wielkiego nieprzerwanie od blisko ćwierćwiecza. Czy to nie za długo? Czy estetyka tego przedstawienia się nie zestarzała? Nawet jeśli istotnie tak się stało, to i tak spektakl ów powinien stanowić lekturę obowiązkową dla każdego wykształconego Polaka.

Obsada

2016-05-04 | 19:00
    • Carlos Almaguer

      Nabucco
    • Rafał Bartmiński

      Ismaele
    • Rafał Siwek

      Zaccaria
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Agnieszka Rehlis

      Fenena
    • Carlos Almaguer

      Nabucco
    • Rafał Bartmiński

      Ismaele
    • Rafał Siwek

      Zaccaria
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Agnieszka Rehlis

      Fenena
    • Carlos Almaguer

      Nabucco
    • Rafał Bartmiński

      Ismaele
    • Rafał Siwek

      Zaccaria
    • Lilla Lee

      Abigaille
    • Agnieszka Rehlis

      Fenena

Realizatorzy

    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł
    • Andriy Yurkevych

      Dyrygent
    • Marek Weiss

      Reżyseria
    • Andrzej Kreutz Majewski

      Scenografia
    • Jacek Majewski

      Kostiumy
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Jerzy Bojar

      Reżyseria świateł

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy

Streszczenie

  • Akt I

    Na dziedzińcu świątyni jerozolimskiej lud błaga Boga o ratunek przed zbliżającą się armią babilońską, którą prowadzi król Nabuchodonozor (Nabucco). Hebrajczycy spodziewają się, że zakładniczką pokoju zostanie znajdująca się wśród nich Fenena, córka Nabucca. Uwolniła ona z niewoli babilońskiej młodego księcia Ismaele'a i wraz z nim uszła do Jerozolimy.

    Na czele zbrojnego oddziału babilońskiego wkracza na dziedziniec Abigaille -- pierworodna, lecz nieślubna córka króla Babilonu. Ona także kocha Ismaele'a i teraz triumfuje widząc swoją rywalkę Fenenę, zdaną na jej łaskę. Pojawia się też Nabucco, grożąc śmiercią wszystkim Żydom. Nie słucha próśb arcykapłana żydowskiego Zaccarii i nie poznając Feneny, zamierza się na nią mieczem. Szczęściem, w ostatniej chwili osłania ją Ismaele, zaś Nabucco rozpoznaje córkę i w porywie ojcowskiej czułości bierze ją w ramiona. Zarazem jednak przysięga ukarać srogo naród żydowski.

  • Akt II

    Abigaille jest zagniewana, bo król na czas swojej nieobecności w Babilonie powierzył władzę nie jej lecz Fenenie. Gdy więc Arcykapłan Baala, oburzony życzliwością Feneny dla Żydów, proponuje Abigaille królewską koronę, księżniczka podchwytuje tę myśl z radością. Postanawiają wspólnie rozpuścić między ludem wieść, że Nabucco zginął na wojnie, następnie zaś wprowadzić Abigaille na tron.

    W innej części królewskiego pałacu stary Zaccaria modli się, aby Bóg oświecił jego umysł. Lud żydowski jest przekonany, że Ismaele to zdrajca. Jedynie Zaccaria i jego siostra Anna, wierzą w dobrą wolę Ismaele'a i Feneny. Pałacowy sługa Abdallo wpada z wieścią o śmierci Nabucca. W ślad za nim wkracza Abigaille wraz z Arcykapłanem, pragnąc odebrać Fenenie królewską koronę. Wtem, nieoczekiwanie pojawia się wśród zebranych Nabucco i wkłada koronę na swoje skronie. Ogarnięty szałem żąda, aby wszyscy oddali mu hołd jako bogu. Zaccaria nieustraszenie sprzeciwia się temu, a i Fenena daje się poznać jako wyznawczyni wiary izraelskiej. Gdy Nabucco brutalnie nalega na oddanie mu czci boskiej, grom z niebios powala go nagle na ziemię. Abigaille triumfuje.

  • Akt III

    Abigaille zasiada na tronie Babilonu jako władczyni. Arcykapłan uzyskuje od niej wyrok śmierci na Fenenę i wszystkich Żydów. Aby spowodować zagładę narodu izraelskiego, Abigaille wykorzystuje zręcznie słabość Nabucca, którego umysł uległ zamroczeniu. Kiedy jednak król dowiaduje się, że Fenena ma ponieść śmierć, odmawia zatwierdzenia wyroku. Wówczas Abigaille rozkazuje go uwięzić.

    Żydzi siedzący nad wodami Babilonu skarżą się gorzko na swój los z dala od ukochanego kraju. Zaccaria dodaje im otuchy i zaręcza, że w końcu powrócą do ojczyzny (chór Va, pensiero).

  • Akt IV

    Z głębokim smutkiem rozmyśla Nabucco o Fenenie, którą ujrzał prowadzoną na miejsce stracenia. W tej tragicznej chwili błaga o pomoc boga Izraela. Obłęd ustępuje i Abdallo na rozkaz swego pana przynosi mu miecz.

    U wejścia do świątyni Baala Arcykapłan oczekuje skazańców. Fenena umocniona na duchu przez Zaccarię, żegna się ze światem. Zanim jednak Arcykapłan rozpoczął krwawą ofiarę, pojawia się groźny Nabucco. W tym momencie rozlatuje się na kawałki posąg Baala i rani śmiertelnie Abigaille. Chcąc odkupić swe przewinienia, w ostatniej chwili życia prosi ona o połączenie małżeńskim węzłem Feneny z Ismaelem i umiera z imieniem Jehowy na ustach. Wzruszony Nabucco wspaniałomyślnie darowuje wolność wszystkim Żydom, zaś Zaccaria intonuje pochwalny hymn na cześć potężnego Jehowy.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Shiseido
  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Harvard Business Review Polska
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''