Łukasz Konieczny
Moniuszko / Liszt, Loewe, Schumann
WYSTĘPUJĄ:
Łukasz Konieczny – bas
Lech Napierała – fortepian
PROGRAM:
I część
Stanisław Moniuszko
Dziad i baba
Gdzieś uleciał
Czaty
Kozak
Śpiewak w obcej stronie
Stary kapral
Przerwa
II część
Carl Loewe
Erlkönig
Herr Oluf
Meerleuchten
Die Lauer (Czaty)
Ferenc Liszt
Die Loreley
Robert Schumann
Die beiden Grenadiere
Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.
Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.
Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.
Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni