• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Szalone Dni Muzyki - PIANO-NOSTALGIA

W stronę nowego świata

  • Zobacz zdjęcie: Szalone Dni Muzyki: plakat Szalone Dni Muzyki: plakat
  • 29 września 2018 sobota 16:00 Sala Ziemia Obiecana
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

PROGRAM:

Siergiej Rachmaninow: Elegia op. 3 nr 1

Fryderyk Chopin: Ballada As-dur op. 47

Siergiej Bortkiewicz: Elegia Cis-dur op. 46

Ferenc Liszt: Ballada nr 2 b-moll

Siergiej Lyapunov: Elégie en Mémoire de François Liszt op. 11 nr 12

WYKONAWCY:

Etsuko Hirose (fortepian)

Elegia op. 3 nr 1 to pierwszy z cyklu 5 utworów, które choć zebrane zostały w zbiorze o nazwie Fantazje, z formą fantazji nie mają wiele wspólnego. Określenie to dotyczy raczej ich melancholijnego i obrazowego charakteru. Rachmaninow pisał je wkrótce po zakończeniu studiów, kiedy boleśnie odczuwał trudy związane z utrzymywaniem się z muzyki, co przyczyniło się do jego długotrwałej depresji.

Fryderyk Chopin pisał swoją Balladę op. 47 nr 3 w trakcie lata 1841 roku, które spędzał wspólnie z George Sand w jej majątku w Nohant. Było to jedno z ostatnich szczęśliwych lat zarówno w ich związku, jak i w całym życiu Chopina. Stąd też w Balladzie dominuje pogodny charakter i jasne barwy, gdzieniegdzie tylko zmącone posępnymi przeczuciami.

Życiorys Siergieja Bortkiewicza to historia naznaczona przez polityczną zawieruchę wieku XX. Urodził się w Charkowie w szlacheckiej rodzinie z polskimi korzeniami. Po studiach w Lipsku osiadł w Berlinie, gdzie zastał go wybuch I wojny światowej. Jako obywatel Rosji został deportowany, ale wraz z nastaniem rewolucji, również w Rosji stał się wrogiem publicznym. Gdy udało mu się przedostać do Konstantynopola, dzięki swojej muzyce zyskał sympatię sułtana, który pomógł mu w dalszej drodze na Zachód. W ciągu swojego życia jeszcze wiele razy był wyganiany z różnych krajów zanim w końcu odnalazł względny spokój w Wiedniu. W Elegii op. 46 słychać, że twórca czerpie obficie z romantycznych wzorców Chopina i Liszta. Słychać w niej indywidualny styl, na który z pewnością wpłynęły jego bogate doświadczenia życiowe.

Ballada nr 2 Liszta to imponująca rozmachem muzyczna interpretacja słynnej ballady Leonora Gottfrieda Augusta Bürgera. Jest to typowo romantyczna legenda o miłości, śmierci i siłach nadprzyrodzonych. Leonora opłakuje swojego ukochanego, który długo nie wracał z wojny. Gdy w końcu przyszedł w środku nocy, porwał dziewczynę w szaleńczą podróż na cmentarz, gdzie okazało się, że jest tylko duchem jej ukochanego, który zginął w bitwie.

Sergei Lyapunov cieszył się znacznym uznaniem jako kompozytor i pianista, koncertując w całej Europie. Choć był profesorem w Konserwatorium w Petersburgu i powszechnie poważaną osobą, w wyniku Rewolucji październikowej zmuszony był emigrować do Paryża, gdzie pozostał do śmierci. Elegia pamięci F. Liszta domyka cykl 12 etiud, które w założeniu miały stanowić dopełnienie niezrealizowanego przez Liszta cyklu 24 Etiud transcendentalnych we wszystkich 24 tonacjach. Lyapunov tylko zadedykował swojemu węgierskiemu mistrzowi tę ostatnią elegię ale również cały cykl etiud.

Obsada

2018-09-29 | 16:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • Organizator

  • Sinfonia Varsovia
  • Współorganizatorzy

  • CREA
  • Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Zakochaj się w Warszawie
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''