La magia della musica italiana con il violino di Paganini
Koncert
Oświadczenie online można złożyć nie wcześniej niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia (oświadczenie w wersji papierowej przy wejściu do teatru):Informacje o bezpieczeństwie
Najnowsze rozporządzenie Rady Ministrów zmienia obowiązujący limit miejsc na widowniach teatralnych z 50% na 30%. Limit nie dotyczy osób, które wraz z biletem okażą pracownikowi obsługi widowni przy wejściu do teatru jedno z poniższych zaświadczeń:
- unijne cyfrowe zaświadczenie COVID,
- zaświadczenie o szczepieniu,
- zaświadczenie o wyniku testu (wykonanego przez wykwalifikowany personel, ważność 24h),
- zaświadczenie o powrocie do zdrowia (wystawione przez wykwalifikowany personel).
Prosimy o wcześniejsze przygotowanie dokumentu poświadczającego jeden z powyższych warunków i okazanie go wraz z biletem pracownikowi obsługi.
PROGRAM:
GIOACHINO ROSSINI
Uwertura do opery Cyrulik sewilski
NICCOLÒ PAGANINI
I koncert skrzypcowy
GIOACHINO ROSSINI
Uwertura do opery Wilhelm Tell
Chór Quel jour serein le ciel présage! z I aktu opery Wilhelm Tell
PIETRO MASCAGNI
Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza
Chór A casa, a casa… z opery Rycerskość wieśniacza
GIACOMO PUCCINI
Coro a bocca chiusa z II aktu opery Madame Butterfly
GIUSEPPE VERDI
Uwertura do opery Nabucco
Chór Va pensiero z opery Nabucco
Uwertura do opery Moc przeznaczenia
Chór i scena baletowa Gloria all’Egitto z opery Aida
WYKONAWCY:
VADIM BRODSKI skrzypce Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej PATRICK FOURNILLIER dyrygent
Zapraszamy na niezwykłe spotkanie z muzyką włoską w znakomitym wykonaniu. Utwory kompozytorów ze ścisłego panteonu włoskich twórców muzyki operowej zagra Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Maestro Patricka Fournillier.
W programie koncertu, obok pereł muzyki operowej włoskiego Ottocento, znajdzie się koncert skrzypcowy wielkiego Niccolò Paganiniego w wykonaniu innego wirtuoza skrzypiec – Vadima Brodskiego.
Niewątpliwą gratką dla miłośników muzyki skrzypcowej będzie przyjazd z Włoch wyjątkowego instrumentu, na którym grał – ze względu na nadzwyczajną maestrię podejrzewany o zaprzedanie duszy diabłu – sam Paganini. Mowa o tak zwanych „skrzypcach Sivoriego” znajdujących się obecnie w zbiorach muzeum Strada Nuova w Genui. Instrument pochodzi z 1834 roku i został wykonany przez Jean-Baptiste’a Vuillaume’a. Paganini wygrywał na nich skomponowane przez siebie utwory, w tym 24 kaprysy na skrzypce solo, z których sześć znanych jest także w transkrypcjach fortepianowych Liszta i Schumanna. Temat jednego z nich, Kaprysu a-moll nr 24, wykorzystywali do własnych wariacji Brahms, Rachmaninow czy chociażby Lutosławski. Finalnie Paganini podarował instrument swojemu uczniowi, również znanemu wirtuozowi, Camillo Sivoriemu. Muzeum w Genui posiada również inne słynne skrzypce Paganiniego – zwane „Il Cannone”.
Jako kompozytor utworów skrzypcowych Paganini rozwinął znacznie ich fakturę, wykorzystując m.in. dwudźwięki, akordy, szybkie figuracje, scordaturę (przestrajanie skrzypiec), kombinację gry smyczkiem i pizzicato, flażolety (pojedyncze i podwójne), grę na strunie G. Pozostawił po sobie koncerty skrzypcowe: Es-dur, h-moll (z finałem pt. Campanella, znanym też z transkrypcji fortepianowej Liszta), E-dur, d-moll, a-moll, e-moll oraz liczne cykle wariacji.
Sponsorzy
-
Współorganizator wydarzenia
-
Partnerzy wydarzenia
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni