„Próżno byś szukał w oknach zapalonych świeczek...”
Koncert Akademii Operowej z okazji 80. rocznicy powstania w Getcie Warszawskim
Antoni Słonimski
Elegia miasteczek żydowskich
Nie masz już, nie masz w Polsce żydowskich miasteczek,
W Hrubieszowie, Karczewie, Brodach, Falenicy
Próżno byś szukał w oknach zapalonych świeczek,
I śpiewu nasłuchiwał z drewnianej bóżnicy.
Znikły resztki ostatnie, żydowskie łachmany,
Krew piaskiem przysypano, ślady uprzątnięto
I wapnem sinym czysto wybielono ściany
Jak po zarazie jakiejś lub na wielkie święto.
Błyszczy tu księżyc jeden, chłodny, blady, obcy,
Już za miastem na szosie, gdy noc się rozpala,
Krewni moi żydowscy, poetyczni chłopcy,
Nie odnajdą dwu złotych księżyców Chagala.
Te księżyce nad inną już chodzą planetą,
Odfrunęły spłoszone milczeniem ponurym.
Już nie ma tych miasteczek, gdzie szewc był poetą,
Zegarmistrz filozofem, fryzjer trubadurem.
Nie ma już tych miasteczek, gdzie biblijne pieśni
Wiatr łączył z polską piosnką i słowiańskim żalem,
Gdzie starzy Żydzi w sadach pod cieniem czereśni
Opłakiwali święte mury Jeruzalem.
Nie ma już tych miasteczek, przeminęły cieniem,
I cień ten kłaść się będzie między nasze słowa,
Nim się zbliżą bratersko i złączą od nowa
Dwa narody karmione stuleci cierpieniem.
1947
PROGRAM I WYKONAWCY
JERZY FICOWSKI
Wiersz Odczytanie popiołów – czyta Jerzy Ficowski (nagranie archiwalne)
MAURICE RAVEL
L’enigme éternelle (Odwieczna tajemnica) z cyklu Deux mélodies hébraïques
Jakub Foltak – kontratenor
Matteo Zoli – fortepian
SZYMON LAKS
Elegia żydowskich miasteczek do wiersza Antoniego Słonimskiego
Mariana Poltorak – sopran
Gabriela Lasota – fortepian
Ich bin a balegole (Jestem sobie bałaguła) z cyklu Huit chants populaires juifs
Aleksander Kaczuk-Jagielnik – baryton
Michał Skowronek – fortepian
Szczęście z cyklu Pięć́ pieśni do wierszy Juliana Tuwima
Justyna Khil – sopran
Rozalia Kierc – fortepian
Wszystko z cyklu Pięć́ pieśni do wierszy Juliana Tuwima
Adrian Domarecki – tenor
Olha Kozlan – fortepian
Preludium z cyklu Preludium, Blues, Polka
Rozalia Kierc – fortepian
Dyzio marzyciel do słów Juliana Tuwima
Jakub Foltak – kontratenor
Matteo Zoli – fortepian
Przymierze z cyklu Pięć pieśni do wierszy Juliana Tuwima
Adrian Janus – baryton
Klara Janus – fortepian
Erratum z cyklu Pięć pieśni do wierszy Juliana Tuwima
Justyna Khil – sopran
Rozalia Kierc – fortepian
MIECZYSŁAW WAJNBERG
Ojfn grinem bergele (Na zielonej górce) z cyklu Piosenki dziecięce op. 13 do poezji Icchoka Lejba Pereca
Dominika Stefańska – mezzosopran
Paulina Storka – fortepian
Z cyklu Piosenki dziecięce op. 13 do poezji Icchoka Lejba Pereca
Wiglid (Kołysanka)
Der jesojmes briwele (List sieroty)
Szlus (Koniec)
Magdalena Lucjan – sopran
Matteo Zoli – fortepian
Żydek z cyklu Biblia cygańska op. 57 do słów Juliana Tuwima
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Natalia Pawlaszek – fortepian
SZYMON LAKS
Modlitwa z cyklu Pięć pieśni do wierszy Juliana Tuwima
Sylwia Ziółkowska – sopran
Tetiana Boilo – fortepian
- przerwa -
MAURYCY MOSZKOWSKI
Etiuda koncertowa Ges-dur op. 24 nr 1
Klara Janus – fortepian
VIKTOR ULLMANN
Drei jiddische Lieder op. 53:
Berjozkele (Brzózka)
Krzysztof Lachman – tenor
Paulina Storka – fortepian
A mejdl in di jorn (Panna w pewnym wieku)
Dominika Stefańska – mezzosopran
Paulina Storka – fortepian
Margaritkelech (Stokrotki)
Jan Kubas – bas-baryton
Michał Skowronek – fortepian
MIECZYSŁAW WAJNBERG
Polały się łzy z cyklu Trzy pieśni op.22 do słów Adama Mickiewicza
Sebastian Mach – tenor
Rozalia Kierc – fortepian
YULIY MEITUS
Zaśpiewały ogrody do słów Dmytra Pawłyczki
Kołysanka ze spektaklu Chata wuja Toma (Uncle Tom’s cabin) na podstawie powieści Harriet Beecher Stowe w przykładzie Oleksy Varavva
Oleksandra Diachenko – mezzosopran
Tetiana Boilo – fortepian
Mała ballada do słów Roberta Burnsa w przekładzie Oleksandra Parkhomenki
Nazar Mykulyak – baryton
Olha Kozlan – fortepian
ABRAHAM GOLDFADEN
Rożinkes mit mandlen (Rodzynki z migdałami) z operetki Szulamis (opracowanie Eytan Pessen;
Nazar Mykulyak – baryton
Olha Kozlan – fortepian
ANDRZEJ ZARYCKI
Był sobie skrzypek Hercowicz do słów Osipa Mandelsztama w przekładzie Wiktora Woroszylskiego
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Natalia Pawlaszek – fortepian
HANNS EISLER
Blajb gezunt mir Kroke! (Żegnaj mi, Krakowie) do słów Mordechaia Gebirtiga (opracowanie Eytan Pessen)
Grzegorz Pelutis – bas-baryton
Klara Janus – fortepian
KAZIMIERZ OBERFELD
Warszawo ma do słów Andrzeja Własta
Sylwia Ziółkowska – sopran
Tetiana Boilo – fortepian
JERZY FICOWSKI
Wiersz Ściana płaczu – czyta Jerzy Ficowski (nagranie archiwalne)
MAURICE RAVEL
Kaddisch z cyklu Deux mélodies hébraïques
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
Natalia Pawlaszek – fortepian
AKADEMIA OPEROWA TEATRU WIELKIEGO - OPERY NARODOWEJ
TO PERSPEKTYWICZNY PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU KARIERY ZAWODOWEJ MŁODYCH, UTALENTOWANYCH ARTYSTÓW SZTUKI OPEROWEJ.
Program AKADEMIA OPEROWA realizowany jest z powodzeniem od 2011 roku; tworzy dla wybitnie utalentowanych śpiewaków i pianistów pomost pomiędzy edukacją a życiem zawodowym poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej – wokalistów, reżyserów, pianistów-korepetytorów i lingwistów.
Stałymi profesorami Akademii są: Izabela Kłosińska, Olga Pasiecznik, Katelan Trần Terrell oraz Michał Biel; w gronie pedagogów gościnnych znaleźli się m.in.: Dearbhla Collins, Helmuth Deutsch, Brian Dickie, Andrzej Dobber, Hedwig Fassbender, Dale Fundling, Anita Garanča, Brenda Hurley, Vesselina Kasarova, Tomasz Konieczny, Mariusz Kwiecień, Topi Lehtipuu, Sergei Leiferkus, Jerzy Marchwiński, René Massis, Sophia Muñoz, Lech Napierała, Eytan Pessen, Maciej Pikulski, Ewa Podleś, David Pountney, Matthias Rexroth, Neil Shicoff, Dmitry Vdovin, Edith Wiens
AKADEMIA OPEROWA TO:
· regularne warsztaty i kursy mistrzowskie
· indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe
· stała opieka merytoryczna
· możliwości nawiązania kontaktów i zaistnienia w międzynarodowym środowisku muzycznym
· koncerty w Operze Narodowej i innych miejscach w kraju i za granicą
· własne produkcje sceniczne: opera Jana Stefaniego Cud albo Krakowiaki i Górale; spektakl dla dzieci O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach (adaptacja Czarodziejskiego fletu Wolfganga A. Mozarta)
· angaże w Operze Narodowej
Ważną platformą realizacji Programu AKADEMIA OPEROWA jest działalność Teatru Wielkiego w ramach Europejskiej Sieci Akademii Operowych ENOA – projektu unijnego, jednoczącego 13 instytucji kultury z 10 państw. Wybrane warsztaty Akademii realizowane są w ramach ENOA; ponadto Akademia finansuje udział swoich adeptów w warsztatach zagranicznych realizowanych przez instytucje partnerskie.
AKADEMIA OPEROWA Teatru Wielkiego - Opery Narodowej może się już poszczycić licznymi sukcesami swych adeptów i absolwentów na znaczących konkursach muzycznych oraz na scenach operowych w kraju i za granicą, m.in.: w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Opernhaus Zürich, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Royal Opera House Covent Garden, Oper Frankfurt, Staatsoper Stuttgart, Komische Oper Berlin i Opéra National de Paris.
Sponsorzy
-
Akademia Operowa TW-ON dziękuje Fundacji im. Jerzego Ficowskiego za udostępnienie nagrań wierszy Jerzego Ficowskiego w interpretacji poety
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni