• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Teatr Rozbark

Wieczór choreografii Anny Piotrowskiej z udziałem zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark

  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • Zobacz zdjęcie: Fot. Archwiwum Teatru Rozbark Fot. Archwiwum Teatru Rozbark
  • 15 listopada 2022 wtorek 19:00 Sala Młynarskiego XIII Dni Sztuki Tańca
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

W ramach wieczoru prezentowane będą następujące choreografie:

  • TERYTORIUM
  • BALANCE OF DEMOCRACY
  • EGOISTIC EXPERIMENT

(przerwa)

  • GEMINI tryptyk

Część I

TERYTORIUM

Koncepcja, choreografia, kostium: Anna Piotrowska
Muzyka: Anna Piotrowska i fragment utworu „Na smętarzu mieszkać będę” w wykonaniu Adama Struga
Tańczą: Joanna Brodniak, Katarzyna Zioło

Odwołując się do definicji terytorium, jako części powierzchni należącej do danego państwa, w swojej pracy badam m.in. granice, które stają się płynne dzięki świadomości bycia i współżycia. Terytorium, również jak u zwierząt, to teren broniony przed innymi osobnikami tego samego gatunku. Od samego początku tworzenia koncepcji towarzyszyła mi wizja samoistnego tworu, bytu. Absolutnie zafascynował mnie kostium, który staje się również scenografią. Hipnotyczny ciężar, tworzący wewnętrzny, organiczny trans osób będących i żyjących pod jego wpływem. Ciało obiekt w relacji z kostiumem tworzy wymowne obrazy. Bieżąca dramatyczna, światowa sytuacja w stanie okrutnej wojny w Ukrainie i niewytłumaczalnej agresji ze strony Rosji, skłania do głębokich refleksji. Rekwizyt, z którym pracowałam otworzył przestrzeń wielu doświadczeń, wywołując miejscami syndromy bezpaństwowości, bezdomności, totalnego braku bezpieczeństwa. Czym jest posiadanie? Co oznacza dla każdego z nas konsumpcjonizm? Ile jest w nas pokory? Czym są granice państwowości? Na ile terytorium staje się bytem autonomicznym? Po czyjej stronie jest głęboka empatia i współczucie i współodczuwanie. Ostatecznie wybrzmiewa dualizm i zrozumienie, że dla wszystkich znajdzie się miejsce. Ekologiczne wątki życia w totalnej symbiozie i zgodne z porządkiem świata. Północ, południe, wschód, zachód, w środku, na zewnątrz, posiadanie, pustka. To co żyje, umiera. Umiera, żeby zrobić miejsce na nowe. „Z prochu powstałeś, w proch się obrócisz…”. (AP)

BALANCE OF DEMOCRACY

Koncepcja, choreografia, przestrzeń: Anna Piotrowska
Muzyka: Ekman GMMDI / Anna Piotrowska
Tańczą: Kamil Bończyk, Daniel Zych

Praca nad duetem „Balance of Democracy” stała się przestrzenią badawczą pojęcia demokracji i poszukiwania znaku-gestu w ciele. Intrygujące stało się dla mnie, jak można wyrazić symbolicznie zagadnienie demokracji? Zdałam sobie sprawę, że gwarancją systemu demokratycznego jest stan ciągłej równowagi w społeczeństwie. Aby osiągnąć stan spokoju i opanowania, trzeba doświadczyć równowagi, czyli takiego stanu ciała, w którym działające nań siły wzajemnie się znoszą, a więc nie powodują ruchu i to właśnie jest dla mnie intrygujące. W wymiarze symbolicznym odkryłam znak fizyczny przechodzenia dwóch ciał naprzemiennie ze stania na rękach do stania na nogach. Pozycja odwrócona ciała jest trudna, ale można ją oswoić i traktować na równi ze staniem na własnych nogach. Fascynuje mnie ciągłe bycie pomiędzy tymi stanami. To stało się punktem wyjścia do zrozumienia mechanizmów systemu demokratycznego, który jest tak bardzo kruchy i delikatny.

EGOISTIC EXPERIMENT / JESTEM SPEKTAKLEM

Choreografia i wykonanie: Anna Piotrkowska
Muzyka: cover Aleksandry Piotrowskiej wg „(Feels Like) Heaven” zespołu Fiction Factory, tekst Kevin Patterson i Eddie Jordan

To ważne, aby zrozumieć moment, w którym naprawdę wiesz, co oznacza twoja sztuka. Zaczynasz wiedzieć kim jesteś. Sposób, w jaki uzyskałeś tę wiedzę pokazuje, że stałeś się i stajesz się spektaklem. Każdy ruch, świadomość tego jak po prostu jesteś pokazuje kim jesteś. I naprawdę zaczynasz szanować i znaczyć dla samego siebie. Tak, JESTEŚ WYKONAWCĄ w egoistycznym pięknym sposobie satysfakcji w tolerancji i otwartości na innych. Najprościej jak się da. (AP)

Część II

GEMINI tryptyk

Koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska
Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki, III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” (w kolejności: Lento e largo – Tranquillissimo, Lento - Cantabile-semplice, Lento - Sostenuto tranquillo, ma cantabile)
Nagranie: Orchestra Filarmonica de Gran Canaria, Adrian Leaper (dyrygent), Doreen de Feis (sopran)
Kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Anna Piotrowska, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło

Spektakl jest kontynuacją i poszerzeniem trzech wcześniejszych realizacji o podobnym tytule. Głównym motywem pierwowzoru była kreacja i poszukiwanie zależności sióstr syjamskich związanych / zrośniętych ze sobą quasi-nierozerwalną relacją. To stało się punktem wyjścia do dalszej eksploracji spektaklu kolejno na trzech i pięciu wykonawców. Najnowsza odsłona „Gemini” to tryptyk, trzy części zespojone muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego: ofiarowanie, opowieść, obcowanie. Motyw bliźniaczej zależności zostaje poszerzony o kontekst społecznego ekosystemu i zależności jego elementów. Istotą jest fizyczny dialog, w którym poszukiwana jest harmonia i siła (nie)obecności jednostki oraz cielesnych interakcji wspólnoty – delikatna troska ciał, ciało przenika przez ciało, zespojenie, impresja ciał. Spektakl został uhonorowany „Złotą Maską” w kategorii choreografia / ruch sceniczny, przyznaną przez dziennikarzy województwa śląskiego.

Spektakl uhonorowany Nagrodą Teatralną Województwa Śląskiego Złotą Maską w kategorii CHOREOGRAFIA / RUCH SCENICZNY.

Obsada

2022-11-15 | 19:00

Realizatorzy

Sponsorzy

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • - Carolina Medical Center Grupa Luxmed
  • Partner technologiczny

  • Paged Meble
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • Presto
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''