Ukraińska muzyka wokalna
Koncert Akademii Operowej zamykający warsztaty ENOA
Muzyka ukraińska oddziałuje na dusze i umysły ludzkie od stuleci. Aby oddać hołd temu wielkiemu dziedzictwu kulturowemu, uczestnicy warsztatów pracowali nad ukraińskim repertuarem wokalnym, ucząc się, jak radzić sobie z wieloma aspektami tej muzyki i odkrywając jej niezwykłe walory.
Ukraińska muzyka wokalna cechuje się dużą różnorodnością form. Początki muzyki klasycznej w Ukrainie sięgają baroku, lecz największy jej rozkwit nastąpił w XIX wieku, kiedy to ukraińscy pisarze, poeci i zawodowi muzycy zaczęli wykorzystywać folklor do tworzenia pieśni. W Kijowie (1803) i Odessie (1810) otwarto pierwsze teatry zawodowe, które odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu się ukraińskiej opery. Kompozytorem, który odegrał kluczową rolę dla ukraińskiej muzyki był Mykoła Łysenko. W okresie wojny wyzwoleńczej (1917-1921) powstały liczne zespoły artystyczne, takie jak np. Państwowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy. Opera kijowska zyskała nazwę Ukraińskiego Teatru Dramatyczno-Operowego, a wiele doskonałych tytułów operowych przetłumaczono na język ukraiński. Włączenie Ukrainy w skład Związku Radzieckiego zapoczątkowało serię tragicznych wydarzeń. W latach 30., na wniosek władz sowieckich stracono kilkuset bandurzystów, kobziarzy i lirników. Uchwała Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii ZSRR z 1932 roku narzucała ideologiczną kontrolę nad twórczością kompozytorów ukraińskich. Rozkwit ukraińskiej szkoły kompozytorskiej nastąpił w latach 60. XX wieku, wraz z powstaniem grupy awangardzistów kijowskich (Wałentyn Sylwestrow, Leonid Grabowski, Witalij Godziacki, Wołodymyr Guba), kierowanej przez dyrygenta Igora Błażkowa. W związku ze znacznymi różnicami stylistycznymi w stosunku do oficjalnych kręgów muzycznych ZSRR członków grupy poddawano różnego rodzaju opresjom. Po uzyskaniu przez Ukrainę niepodległości w 1991 roku wszelkie bariery ideologiczne zostały zniesione i kompozytorzy zyskali swobodę w eksperymentowaniu z różnymi stylami i gatunkami.
Sesje warsztatowe w zakresie śpiewu, pracy z orkiestrą i nauki gry na fortepianie poprowadziły wielkie autorytety muzyki ukraińskiej: Olga Pasiecznik, Andriy Yurkevych i Lech Napierała.
Warsztaty realizowane są w ramach Europejskiej Sieci Akademii Operowych ENOA – projektu unijnego, jednoczącego 13 instytucji kultury z 10 państw.
PROGRAM I WYKONAWCY
TARAS SZEWCZENKO
Ryczy i jęczy Dniepr szeroki
Testament
Iwan Podkowa
Czy jeszcze kiedy się zejdziemy
Wspomnijcie bracia moi, czas
Dumy moje
Olgierd Łukaszewicz – recytacje
VLADYSLAV ZAREMBA
Fantasia na temat ukraińskiej pieśni Ryczy i jęczy Dniepr szeroki (Reve ta stohne Dnipr shyrokyi)
Matteo Zoli – fortepian
LIUDMYLA ALEKSANDROVA
Patrzę na niebo (Dyvlius ya na nebo), opracowanie: Vladyslav Zaremba, słowa: Mykhailo Petrenko
Jakub Foltak – kontratenor, Matteo Zoli – fortepian
STEFANIA TURKEVYCH
Jaśminy (Zhasminy), słowa: Nartsyz Lukiianovych
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran, Natalia Pawlaszek – fortepian
VASYL BARVINSKYI Znowu wiosna (Znov vesna), słowa: Lesia Ukrainka
Zuzanna Nalewajek – mezzosopran, Natalia Pawlaszek – fortepian
Och, będę czekać (Oi, budu ya zhdaty) pieśń ludowa, opracowanie: Borys Liatoshynskyi
Mariana Poltorak – sopran, Gabriela Lasota – fortepian
DENYS SICHYNSKYI
I złotej, i drogiej (I zolotoi, y dorohoi), słowa: Taras Szewczenko
Mariana Poltorak – sopran, Gabriela Lasota – fortepian
STANISLAV LIUDKEVYCH
Rozpacz (Rozpuka), słowa: Markiian Shashkevych
Justyna Khil – sopran, Rozalia Kierc – fortepian
BORYS LIATOSHYNSKYI
Arietta Myroslavy Noc ognie zapaliła (Nich ohni zapalyla) z opery Złota obręcz
Justyna Khil – sopran, Rozalia Kierc – fortepian
MYKOLA LYSENKO
Aria Ostapa Kto go zabił?… Co ty zrobiłeś? (Khto vbyv yoho?… Shcho ty vchynyv?) z opery Taras Bulba
Adrian Janus – baryton, Klara Janus – fortepian
PLATON MAIBORODA
Elegia (Elehiia), słowa: Mykhailo Stelmakh
Sylwia Ziółkowska – sopran, Tetiana Boilo – fortepian
DENYS BONKOVSKYI
Handzia (Handzia), opracowanie: Petro Boichenko, słowa: Denys Bonkovskyi
Sylwia Ziółkowska – sopran, Tetiana Boilo – fortepian
Och, nie ściel się krzaszczasty barwinku (Okh i ne stelysia, khreshchatyi barvinku) pieśń ludowa, opracowanie: Mykola Lysenko
Jan Kubas – bas-baryton, Michał Skowronek – fortepian
YAKIV STEPOVYI
Rozwieje wiatr (Rozviitesia z vitrom), słowa: Ivan Franko
Aleksander Kaczuk-Jagielnik – baryton, Michał Skowronek – fortepian
KOSTIANTYN DANKEVYCH
Monolog Bogdana Chmielnickiego Niebo bez gwiazd (Nebo bezzoriane) z opery Bogdan Chmielnicki
Nazar Mykulyak – baryton, Olha Kozlan – fortepian
VASYL BARVINSKYI
Bądź szczęśliwa (Shchaslyva bud), słowa: Bohdan Lepkyi
Nazar Mykulyak – baryton, Olha Kozlan – fortepian
HEORHII MAIBORODA
Scena Jolan Dzień dobry wam, przyjaciele (Dobryi den vam, druzi) z opery Mylana
Solomiia Pavlenko – sopran, Tetiana Boilo – fortepian
KYRYLO STETSENKO
Płyń, płyń łabędziu (Plavai, plavai, lebedonko), słowa: Taras Szewczenko
Solomiia Pavlenko – sopran, Tetiana Boilo – fortepian
VITALII KYREIKO
Aria Pokuśnika Chodź, polecimy! (Khody, poletymo!) z opery Pieśń lasu (Lisovaia pisnia) według dramatu Łesi Ukrainki
Grzegorz Pelutis – bas-baryton, Rozalia Kierc – fortepian
MYKOLA LYSENKO
Bezgraniczne pole (Bezmezhneie pole), słowa: Ivan Franko
Grzegorz Pelutis – bas-baryton, Rozalia Kierc – fortepian
HEORHII MAIBORODA
Arioso Mylany Moje wierne dziewictwo (Moie virne divuvannia) z opery Mylana
Graciela Morales* – sopran, Tetiana Boilo – fortepian
ROMAN MEDENTSI
Czy jeszcze kiedy się zejdziemy (Chy my shche ziidemosia znovu), słowa: Taras Szewczenko
François Pardailhé* – tenor, Olha Kozlan – fortepian
HALYNA MENKUSH
Wiosenna fantazja (Vesniana fantaziia)
Kvitka Sozanska – bandura
SEMEN HULAK-ARTEMOVSKYI
Modlitwa Andriya Panie nieba i ziemi (Vladyko neba i zemli) z opery Zaporożec za Dunajem
François Pardailhé* – tenor, Olha Kozlan – fortepian
AKADEMIA OPEROWA TEATRU WIELKIEGO - OPERY NARODOWEJ
TO PERSPEKTYWICZNY PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU KARIERY ZAWODOWEJ MŁODYCH, UTALENTOWANYCH ARTYSTÓW SZTUKI OPEROWEJ.
Program AKADEMIA OPEROWA realizowany jest z powodzeniem od 2011 roku; tworzy dla wybitnie utalentowanych śpiewaków i pianistów pomost pomiędzy edukacją a życiem zawodowym poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej – wokalistów, reżyserów, pianistów-korepetytorów i lingwistów.
Stałymi profesorami Akademii są: Izabela Kłosińska, Olga Pasiecznik, Katelan Trần Terrell oraz Michał Biel; w gronie pedagogów gościnnych znaleźli się m.in.: Dearbhla Collins, Helmuth Deutsch, Brian Dickie, Andrzej Dobber, Hedwig Fassbender, Dale Fundling, Anita Garanča, Brenda Hurley, Vesselina Kasarova, Tomasz Konieczny, Mariusz Kwiecień, Topi Lehtipuu, Sergei Leiferkus, Jerzy Marchwiński, René Massis, Sophia Muñoz, Lech Napierała, Eytan Pessen, Maciej Pikulski, Ewa Podleś, David Pountney, Matthias Rexroth, Neil Shicoff, Dmitry Vdovin, Edith Wiens
AKADEMIA OPEROWA TO:
· regularne warsztaty i kursy mistrzowskie
· indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe
· stała opieka merytoryczna
· możliwości nawiązania kontaktów i zaistnienia w międzynarodowym środowisku muzycznym
· koncerty w Operze Narodowej i innych miejscach w kraju i za granicą
· własne produkcje sceniczne: opera Jana Stefaniego Cud albo Krakowiaki i Górale; spektakl dla dzieci O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach (adaptacja Czarodziejskiego fletu Wolfganga A. Mozarta)
· angaże w Operze Narodowej
Ważną platformą realizacji Programu AKADEMIA OPEROWA jest działalność Teatru Wielkiego w ramach Europejskiej Sieci Akademii Operowych ENOA – projektu unijnego, jednoczącego 13 instytucji kultury z 10 państw. Wybrane warsztaty Akademii realizowane są w ramach ENOA; ponadto Akademia finansuje udział swoich adeptów w warsztatach zagranicznych realizowanych przez instytucje partnerskie.
AKADEMIA OPEROWA Teatru Wielkiego - Opery Narodowej może się już poszczycić licznymi sukcesami swych adeptów i absolwentów na znaczących konkursach muzycznych oraz na scenach operowych w kraju i za granicą, m.in.: w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Opernhaus Zürich, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Royal Opera House Covent Garden, Oper Frankfurt, Staatsoper Stuttgart, Komische Oper Berlin i Opéra National de Paris.
Sponsorzy
-
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej
-
-
Partnerzy Akademii Operowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partner technologiczny
-
Patroni medialni