• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aida
Dubai Opera

Giuseppe Verdi

  • AKT I I II

    ok. 1 h 30 min

  • Przerwa

    25 min

  • AKT III

    ok. 35 min

  • Przerwa

    25 min

  • AKT IV

    ok. 45 min

Czas trwania: Ok. 3 h 40 min

  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • Zobacz zdjęcie: 
  • See photo: Aida - wznowienie opery Aida - wznowienie opery
  • See photo: Za kulisami odc.3 „Aida” i jej charakteryzacja Za kulisami odc.3 „Aida” i jej charakteryzacja
  • 13 września 2024 piątek 19:30 Dubai SPEKTAKL POZA SIEDZIBĄ
  • 14 września 2024 sobota 19:00 Dubai SPEKTAKL POZA SIEDZIBĄ
  • 15 września 2024 niedziela 17:00 Dubai SPEKTAKL POZA SIEDZIBĄ
Daty spektakli
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo

SPEKTAKL POZA SIEDZIBĄ TW-ON

Opera w czterech aktach
Libretto: Antonio Ghislanzoni wg scenariusza Auguste'a Mariette
Prapremiera: 24.12.1871, Opera w Kairze
Premiera polska: 23.11.1875, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 24.04.2005, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

W 1870 roku Giuseppe Verdi otrzymał propozycję skomponowania opery dla nowego gmachu Opery Włoskiej w Kairze, wzniesionego z inicjatywy wicekróla Egiptu Ismaila Paszy. Z początku kompozytor odmówił napisania dzieła i nie przekonywało go nawet ogromne honorarium. Być może jednak szereg przykrych dla twórcy wydarzeń oraz lektura podrzuconego mu przez Du Locle’a streszczenia scenariusza opery sprawiły, że ostatecznie postanowił podjąć się jej stworzenia.

Przyjmując w rezultacie dość nietypowe dla siebie zamówienie, jakim była Aida, musiał Verdi pójść na kompromis z samym sobą, odstępując od wyznaczonych sobie zasad, którymi zwykł się kierować, tworząc dotychczasowe opery. I może dlatego klęska Balu maskowego, którego premiera w Neapolu nie doszła do skutku z powodu braku zgody kompozytora na zmiany wynikające z cenzury, chłodne przyjęcie przez krytykę i widownię pierwszej wersji Mocy przeznaczenia oraz publikacja słynnej Ody do sztuki włoskiej Arriga Boito, w której liczący się poeta „nie docenił” dorobku kompozytora – przyczyniły się do powstania tego wielkiego, jakże wyjątkowego na tle innych dzieł Verdiego widowiska operowego.

Paradoksalnie gardząc formułą grand opéra zapragnął Verdi stworzyć dzieło wielkiego formatu o bardzo spektakularnym charakterze, które przyciągnęłoby tłumy widzów. Autorem czterostronicowego pomysłu libretta, był znany egiptolog francuski Auguste Mariette-Bey, jednak utworzenia jego ostatecznego wierszowanego kształtu podjął się Antonio Ghislanzoni.

W rezultacie powstała poruszająca muzyczna opowieść o miłości między niewolnicą na dworze Faraona – Aidą i egipskim wodzem Radamèsem, który kierowany uczuciem zdradza swój naród i Bogów, i staje się tym samym tragicznym bohaterem na miarę dzieł Sofoklesa. Miłość w konflikcie z kapłańską racją stanu prowadzi również do tragedii Aidy, która ponosi konsekwencje wyborów ukochanego mężczyzny.

Spektakl Verdiego, którego prapremiera odbyła się w Kairze 24 grudnia 1871 roku, a w niespełna siedem tygodni później w mediolańskiej La Scali, rozpoczął triumfalny pochód po scenach operowych świata. Efektowne widowisko do dziś przyciąga publiczność niezwykłą muzyką, dekoracjami oddającymi bajkowość starożytnego świata, zachwycającymi duetami, zwłaszcza wspaniałym finałowym duetem Aidy i Radamèsa i licznymi scenami zbiorowymi z towarzyszeniem chóru i statystów. I pomyśleć, że to wielkie dzieło, dość nietypowe dla twórczości Verdiego zostało skomponowane i zinstrumentalizowane zaledwie w ciągu czterech miesięcy.

Zdaniem włoskiego muzykologa oraz krytyka muzycznego Massima Mili Aida jest operą, którą niezwykle trudno uchwycić reżyserom i scenografom we współczesnym ujęciu, nie tracąc tym samym na widowiskowości dzieła. Z pewnością spektakl ten zatem stanowi idealną propozycję dla wielbicieli klasycznych inscenizacji operowych.

Obsada

2024-09-13 | 19:30

Realizatorzy

    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Roberto Laganà Manoli

      Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Roberto Laganà Manoli

      Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Emil Wesołowski

      Choreografia
    • Patrick Fournillier

      Dyrygent
    • Roberto Laganà Manoli

      Reżyseria, scenografia i koncepcja świateł
    • Mirosław Janowski

      Przygotowanie chóru
    • Emil Wesołowski

      Choreografia

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy

Sponsorzy

  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

    Partnerzy Akademii Operowej

  • - PZU
  • ORLEN
  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • - BMW
  • - Sisley
  • - Perlage
  • Patroni medialni

  • - Polskie Radio Program 2
  • - AMS
  • - Gazeta Wyborcza
  • - Polskie Radio Program 3
  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''