Szalone Dni Muzyki - AMERYKAŃSKIE KWARTETY (5)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Antonín Dvořák Kwartet smyczkowy nr 12 F-dur op. 96 Amerykański [25’]
I. Allegro ma non troppo
II. Lento
III. Molto vivace
IV. Finale: Vivace ma non troppo
Leonard Bernstein Muzyka na kwartet smyczkowy [12’]
I. Allegro vivace
II. Andante (Tempo di sarabande)
WYKONAWCY
Kwartet smyczkowy Hermès:
Jordan Victoria I skrzypce
Elise Liu II skrzypce
Lou Yung-Hsin Chang altówka
Yan Levionnois wiolonczela
W jakim rytmie bije serce Ameryki? Jaką melodię śpiewa? Dla Antonína Dvořáka, który chłonął ją wszystkimi zmysłami podczas urlopu w Spillville w 1893 roku, były to przede wszystkim melodie i rytmy folkloru rdzennych mieszkańców kontynentu. Autor Symfonii Z Nowego Świata zachwycił się przestrzenią rozległych prerii i dającym poczucie wolności krajobrazem, które wraz ze wspomnieniem brzmienia etnicznej muzyki pragnął zawrzeć w swych dziełach. Dlatego całość Kwartetu smyczkowego F-dur przenika ludowy pierwiastek. Słychać to szczególnie w rzewnej melodii drugiej części czy imitacjach głosów ptaków w części trzeciej.
Leonard Bernstein wsłuchiwał się tymczasem w zgoła odmienne odgłosy nocnego życia miasta i – co do tego nie ma wątpliwości – jego Ameryka pulsuje w rytmie bluesa. Narracja pierwszego ogniwa utworu płynie wartko, zmienia się jak w kalejdoskopie, ale z powracającymi swobodnie jazzującymi motywami i harmoniami, w drugim zaś atmosfera gęstnieje w intensywniejszych ciemnych barwach i nostalgicznym rytmie sarabandy.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej