Szalone Dni Muzyki – BEETHOVEN – PRZETWORZENIA (47)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
PROGRAM
Robert Schumann Etiudy w formie wariacji na temat Beethovena WoO 31 [15’]
Ludwig van Beethoven VII Symfonia A-dur op. 92 (oprac. Ferenc Liszt S.464/7) [40’]
I. Poco sostenuto – Vivace
II. Allegretto
III. Scherzo: Presto – Trio: Assai meno presto
IV. Allegro con brio
WYKONAWCA
Illia Ovcharenko fortepian
Ponury, tragiczny ton przenika wolne ogniwo VII Symfonii Ludwiga van Beethovena. Główny temat Allegretta stanowi pochód akordów w uporczywym, powtarzającym się rytmie marsza żałobnego. Jest w nim i żałość, i smutek, i gniew, stojące w jaskrawej opozycji do żywiołowej, a nawet przaśno-radosnej ekspresji tematów w pozostałych częściach symfonii, którą Ryszard Wagner nazwał „apoteozą tańca”. Beethoven pisał ją w 1811 i 1812 roku, u szczytu swojej kariery kompozytorskiej i nad skrajem życiowej tragedii, stopniowo i nieodwracalnie tracąc słuch.
Ów przejmujący marszowy temat, który głęboko zapada w pamięć, wybrał Robert Schumann jako motyw przewodni swoich wariacji. W tradycyjnej formie wariacji każda miniatura różni się od siebie, stanowiąc opracowanie kolejnego zagadnienia techniki pianistycznej. Utwór Schumana ma szczególny charakter, dominują w nim figuracje i romantyczna wirtuozeria. Kompozytor – zmagający się przez większość życia z osobistymi dramatami i chorobą psychiczną – nigdy nie ukończył go jako całości. Pozostawił trzy manuskrypty, pisane z różnych okazji, a wariacje zostały po raz pierwsze wydane dopiero po jego śmierci.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej