Szalone Dni Muzyki – Big Band, Big BANG! (56)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
WYKONAWCY
Chopin University Big Band
Piotr Kostrzewa band leader, kierownictwo artystyczne
PROGRAM
When the Saints Go Marchin In, tradycyjny spiritual [4’]
Sammy Nestico The Queen Bee [5’]
George Gershwin Oh, Lady, Be Good! z musicalu Lady, Be Good! [4’]
Lil Hardin Armstrong Struttin’ With Some Barbecue [5’]
Cole Porter Love for Sale z musicalu The New Yorkers [5’]
Glenn Miller Pennsylvania 6-5000 [4’]
Duke Ellington/Billy Strayhorn Satin Doll [5’]
Thad Jones/Mel Lewis Groove Merchant [7’]
Czas wrzucić na luz i dać porwać soczystym brzmieniom big bandu! Czas przenieść się blisko sto lat wstecz do amerykańskich dusznych kin i knajp wypełnionych wolnością, okrzykami i papierosowym dymem. Zapisane w dźwiękach początki jazzu i blues’a to jednak nie tylko fantastyczne rytmy i niebanalne harmonie, ale i kawał historii. To tradycyjny spiritual When the Saints Go Marchin’ In, klasyczne już dziś standardy jazzowe, jak tęskne pożegnanie ukochanej w Szpitalu Świętego Jakuba (St. James Infirmary), które w latach dwudziestych intonował Louis Armstrong, a także hymn na cześć nowo powstałej w 1936 roku linii kolejowej łączącej Brooklyn z Manhattanem (Take the “A” Train). W muzyce przetrwała atmosfera gwarnej nowojorskiej Café Rouge (Pensylvania 6-5000) oraz dancingów ze swingiem (Sing, Sing, Sing), na punkcie których oszalała amerykańska młodzież lat trzydziestych i czterdziestych.
Jazz błyskawicznie zawładnął sceną Broadwayu i rynkiem kinematograficznym – tytułowa piosenka z musicalu Lady, Be Good!, w którym ubogie rodzeństwo walczy o miłość i marzenia, stała się hitem tuż po premierze w 1924 roku. Ale ten gatunek muzyki świetnie sprawdził się również w produkcjach, którym daleko do romantycznej wizji świata. Wśród nich znajdzie się Hot Honey Rag, czyli finałowy „duet morderczyń” – bohaterek sławnego musicalu Chicago oraz pieśń prostytutki Love for Sale, która przyczyniła się początkowych kontrowersji wokół musicalu The New Yorkers.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej