Szalone Dni Muzyki - DZIKIE PIĘKNO (26)
14. edycja festiwalu: „Źródła” | BILETY DOSTĘPNE NA EVENTIM.PL
Wykonawcy
Les Musiciens de Saint-Julien:
François Lazarevitch flet, flet traverso, frula (flet serbski), fluier (flet rumuński), dudy, kierownictwo artystyczne, aranżacje
Hélène Richaud śpiew, wiolonczela
Petr Ruzicka skrzypce
Amaryllis Billet skrzypce
Iurie Morar cymbały
Pierre Rigopoulos zarb (bęben perski), bęben davul, saggaty, perkusjonalia
Program
Dyž sem šla z kostela (Kiedy wychodziłam z kościoła), tradycyjna pieśń z Moraw
Georg Philipp Telemann Largo i Vivace (cz. III i IV) z Koncertu D-dur na flet, smyczki i basso continuo TWV 51:D2
Tańce z manuskryptu z Uhrovca, Słowacja: [bez tytułu] – Hungaricus • Hajdukujymy, pieśń tradycyjna z Żywiecczyzny
Georg Philipp Telemann Vitement z Manuskryptu z Rostocka TWV 45 • Braul Oltenesc (Branle olteński), taniec tradycyjny z Rumunii (oprac. Iurie Morar)
Nisko słonko, piosenka tradycyjna z Kurpi
Georg Philipp Telemann Allegro (cz. VII) z Tria nr 3 h-moll TWV 42:H2 • Hora din caval (Taniec na flet), melodia tradycyjna z Rumunii (oprac. Iurie Morar) • Georg Philipp Telemann Adagio (cz. III) z Concerto polonoise D-dur TWV 51:D3 • Georg Philipp Telemann Presto (cz. V) z Tria nr 3 h-moll TWV 42:H2 (oprac. Iurie Morar)
Vešelo še dzivče (Wesoło się dziewczyno [trzymaj]), tradycyjna piosenka ze Słowacji (oprac. Josef Žák)
Suita tańców z manuskryptu z Uhrovca: [bez tytułu] – Hungaricus – Hungaricus – [bez tytułu] – Olas
„W roku 1704 zostałem powołany do Żar, jako kapelmistrz, przez Jego Ekscelencję Pana Hrabiego Erdmanna von Promnitz. (…) Kiedy wspomniany dwór po pół roku przeniósł się do Pszczyny, wielkopańskiej posiadłości Promnitzów, poznałem tam, jak i w Krakowie, muzykę polską (i hanacką) w jej prawdziwie barbarzyńskim pięknie…” pisał Georg Philipp Telemann w autobiografii z 1740 roku. Jego zachwyt nad muzyką ludową tych regionów nie znał granic. Wiele jego dzieł nawiązuje do niej wprost: w jego sonatach, koncertach i suitach wybrzmiewają żywiołowe rytmy tańców narodowych, a komponowane przez niego melodie przywodzą na myśl trudny do podrobienia koloryt etnicznych śpiewów.
Muzyka ludowa nieustannie się zmienia, ewoluuje. Każda wiejska kapela zagra tradycyjną przygrywkę na swój własny sposób, a każde kolejne pokolenie zanuci dawną pieśń nieco inaczej. Inspirowana nimi twórczość kompozytorska jest więc szczególnie cenna. Jak pisze Bohdan Pociej, kompozycje Telemanna „zachowały to, co ze swej natury najbardziej efemeryczne, nieuchwytne, kruche i nietrwałe”. Odblaski i wspomnienia tamtej muzyki przetrwały w jego dziełach do dziś.
Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)
Szalone Dni Muzyki 2024 powracają z bogatą i różnorodną propozycją 56 koncertów w ciągu trzech dni. Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu są Źródła. A podróż do źródeł to wyprawa fascynująca! Wędrować będziemy ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, ale też pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Przyjrzymy się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom tak w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Sięgniemy do wielkich dzieł klasycznego kanonu, jak Wariacje Goldbergowskie Bacha (nr 51), opery Mozarta (nr 9), symfonie Beethovena i Dvořáka (nry 23, 47), Sonata na dwa fortepiany i perkusję Bartóka (nr 27), Błękitna rapsodia Gershwina (nry 32, 53) i Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina (nry 1, 48, 55). To utwory „źródłowe” dla formacji kulturalnej współczesnej publiczności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń, czerpiących z tych pierwowzorów pełnymi garściami.
Sponsorzy
-
ORGANIZATORZY
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
Festiwal Szalone Dni Muzyki 2024 dofinansowano ze srodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
-
WSPÓŁORGANIZATORZY
-
Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej
-
Fundacja Ogrody Muzyczne
-
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
-
Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Akademii Operowej